Aansluiten hoofdstroomschakelaar

Aansluiten hoofdstroomschakelaar

Berichtdoor Gunther » ma 12 nov 2012, 23:14

Hallo,

Daar ik mijn accu achteraan plaats en graag gewerkt had met een hoofdstroomschakelaar, voor als de auto langer stil staat, had ik de volgende vraag bij de aansluiting ervan. Ik heb mijn gedacht maar wou dit even laten bevestigen door jullie. Volstaat het volgens jullie om slechts 1 50 mm² kabel aan te leggen tussen accu en schakelaar om vanaf de schakelaar dan 3 kabels te laten vertrekken? Iets zegt mij dat het overbodig is om evenveel kabels te leggen tussen accu en schakelaar als tussen schakelaar en 'verbruikers'. Daar die 3 kabels tussen accu en schakelaar samen niet meer spanning kunnen voorzien dan die ene van 50 mm².

Afbeelding

Afbeelding

Ps: Ben mijn zekering vergeten tekenen aan mijn + kabel van de accu, maar ga er dus vanuit dat de kabel eigenlijk vanaf de zekering (100A) vertrekt en niet vanaf de accu. Niet dat het veel uitmaakt.
Organisation is the key to reassembly
Avatar gebruiker
Gunther
H23 Poster
 
Berichten: 728
Geregistreerd: di 23 maart 2010, 23:34
my honda: EG6
Advertenties:



  • Re: Aansluiten hoofdstroomschakelaar

    Berichtdoor Dj3scoupe » di 13 nov 2012, 19:59

    1 kabel is genoeg als die het totale vermogen veilig kan dragen. Dus hoeveel totaal aan Ampère erdoor zal gaan. Dat zul je dan moeten optellen voor startmotor etc...

    3 kabels aansluiten op hetzelfde punt heeft inderdaad niet veel nut. als je vanaf de batterij met meerdere kabels zou werken heb je ook 2 of 3 schakelaars nodig. dus bvb 50 op 50 en 2x 35 op een andere schakelaar. Dan zijn die kringen apart.

    Ik zou persoonlijk opteren om de startmotor misschien wel apart te voeden. Want dit brengt een enorme piek + vermogen met zich mee.

    verder weet ik niet of je het al zo wou doen maar zeg het toch maar even:
    - schakelaar, hier bedoel je toch relais mee hoop ik?
    - hoe wou je die vertakking maken? kabels niet zomaar 'samenproppen' ?
    Mix sets@ >>MY BLOG<<
    Avatar gebruiker
    Dj3scoupe
    Beheerder
     
    Berichten: 2264
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 18:32
    Woonplaats: Genk schtad
    my honda: civic coupe EJ2+ ITR
    Advertenties:

    Re: Aansluiten hoofdstroomschakelaar

    Berichtdoor Yannick167 » di 13 nov 2012, 20:26

    Wat is juist de bedoeling van al dit?

    Als je wilt vermijden dat u batterij leeg trekt door het lang stil staan is dit volgens mij veel te omslachtig en kan je beter je + pool afkoppelen van u batterij en klaar.

    Ook die schakelaar.. kan mij niet direct een geschikte schakelaar bedenken voor dit geval.. zou eerder voor een zekering houder opteren en dan u zekering verwijderen als je stil gaat staan..

    Om te weten te komen hoe dat zit met die sectie van kabel moet je de stroom meten bij maximale belasting.
    Honda ~ The Power Of Dreams

    Honda cbr fireblade 1000RR 2007
    Honda civic EP1 sport
    Honda cbr 600 rr 2003 repsol sold
    Honda crx del sol esi sold
    Honda cbr 125 rr 2007 sold
    Avatar gebruiker
    Yannick167
    D17 Poster
     
    Berichten: 208
    Geregistreerd: vr 26 maart 2010, 18:32
    Woonplaats: Brasschaat
    my honda: Ep1 sport, cbr 600rr
    Advertenties:

    Re: Aansluiten hoofdstroomschakelaar

    Berichtdoor Gunther » wo 14 nov 2012, 13:40

    Dj3scoupe schreef:1 kabel is genoeg als die het totale vermogen veilig kan dragen. Dus hoeveel totaal aan Ampère erdoor zal gaan. Dat zul je dan moeten optellen voor startmotor etc...

    3 kabels aansluiten op hetzelfde punt heeft inderdaad niet veel nut. als je vanaf de batterij met meerdere kabels zou werken heb je ook 2 of 3 schakelaars nodig. dus bvb 50 op 50 en 2x 35 op een andere schakelaar. Dan zijn die kringen apart.

    Ik zou persoonlijk opteren om de startmotor misschien wel apart te voeden. Want dit brengt een enorme piek + vermogen met zich mee.

    verder weet ik niet of je het al zo wou doen maar zeg het toch maar even:
    - schakelaar, hier bedoel je toch relais mee hoop ik?
    - hoe wou je die vertakking maken? kabels niet zomaar 'samenproppen' ?


    Wat betreft de kabeldikte en ampères die erdoor gaan. 50 mm² lijkt mij zoiezo al meer dan voldoende, toch? Veel groter kan ik gewoon niet gaan. Tis geen vrachtwagen ofzo ook he. En ik denk dat de spanningsverliezen door de lengte van de kabel in dit geval wel zijn opgehoffen door de dikte van de kabel.
    Wat betreft het maximum aantal ampères. De originele hoofdzekering van Honda is 80/85A, lijkt mij dat dus de stroom die mijn kabels / schakelaar moet kunnen verdragen niet hoger moet / kan zijn dan die 80A omdat anders de hele tijd mijn hoofdzekering zou springen (wat nooit voorvalt).

    Wat betreft de schakelaar, ik bedoel een hoofdstroomschakelaar met de volgende kenmerken:
    "hoofdstroomschakelaar maximaal belastbaar 200A gedurende 5 seconden bij 12V, 75A continue".

    Wat betreft de vertakking. Op de hoofdstroomschakelaar heb je 2 "draadeinden" (zoals je zelf wel weet). Aan de ene kant komt de ene 50mm² kabel toe die ik vast maak op een oog. En aan de andere kant (de kant naar de verbruikers toe), zal iedere kabel apart een oog krijgen en indien mogelijk zal ieder oog gescheiden worden door een rondell+moer. Lijkt me safe, toch?

    Yannick167 schreef:Wat is juist de bedoeling van al dit?

    Als je wilt vermijden dat u batterij leeg trekt door het lang stil staan is dit volgens mij veel te omslachtig en kan je beter je + pool afkoppelen van u batterij en klaar.

    Ook die schakelaar.. kan mij niet direct een geschikte schakelaar bedenken voor dit geval.. zou eerder voor een zekering houder opteren en dan u zekering verwijderen als je stil gaat staan..

    Om te weten te komen hoe dat zit met die sectie van kabel moet je de stroom meten bij maximale belasting.


    Ik weet dat het minder omslachtig is door de + pool los te koppelen, maar ik wil het gewoon zo doen :). Waarom geen geschikte schakelaar? Met die hoofdstroomschakelaar onderbreek je toch gewoon het circuit van de + kabel(s) naar de verbruikers? Zekeringhouder komt er zoiezo in met een zekering van 100A. De kabel komt dus niet rechtstreeks van de accu, maar eigenlijk van de zekeringhouder. Die zit nog eens tussen de ACCU en de schakelaar.

    Stroom bij maximale belasting, zoals ik zei, dit kan toch niet hoger zijn dan 80/85A (wat 50mm² moet aankunnen) aangezien je hoofdzekering maar die waarde heeft.
    Organisation is the key to reassembly
    Avatar gebruiker
    Gunther
    H23 Poster
     
    Berichten: 728
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 23:34
    my honda: EG6
    Advertenties:

    Re: Aansluiten hoofdstroomschakelaar

    Berichtdoor R200TEG » wo 14 nov 2012, 14:37

    gewoon doen volgens uw plan, is goed zo :)
    Afbeelding
    Feel. Reveal. Waza. Energy. Satisfaction.
    感じろ。示せ。ワザ、力、喜び。
    ホンダインテグラタイプR
    Avatar gebruiker
    R200TEG
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1213
    Geregistreerd: zo 28 maart 2010, 10:18
    Woonplaats: Wetteren
    my honda: Integra DC2///E92
    Advertenties:

    Re: Aansluiten hoofdstroomschakelaar

    Berichtdoor Dj3scoupe » wo 14 nov 2012, 19:38

    Ik had niet echt een idee van het aantal ampères en verbruik in totaal maar als je zegt dat dit maar rond 85 max ligt zit je inderdaad wel goed met de setup die je voor ogen hebt. ook ivm schakelaar. ik neem aan dat je kabels na de vertakking naar de oem zekeringen gaan?
    Mix sets@ >>MY BLOG<<
    Avatar gebruiker
    Dj3scoupe
    Beheerder
     
    Berichten: 2264
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 18:32
    Woonplaats: Genk schtad
    my honda: civic coupe EJ2+ ITR
    Advertenties:

    Re: Aansluiten hoofdstroomschakelaar

    Berichtdoor Gunther » wo 14 nov 2012, 19:55

    Dj3scoupe schreef:Ik had niet echt een idee van het aantal ampères en verbruik in totaal maar als je zegt dat dit maar rond 85 max ligt zit je inderdaad wel goed met de setup die je voor ogen hebt. ook ivm schakelaar. ik neem aan dat je kabels na de vertakking naar de oem zekeringen gaan?


    Exacte waardes weet ik ook niet, maar aangezien de hoofdzekering 85A is en deze "nooit" springt denk ik dat ik met mijn afmetingen en keuzes wel toekom.
    Jup, dat doen ze. Alles wordt aangesloten volgens het originele principe (Dus + naar de startmotor, ABS zekeringskast en 'hoofdzekeringskast'), met dat verschil dat de accu vanachter zit en de kabels dikker zijn.

    R200TEG schreef:gewoon doen volgens uw plan, is goed zo :)


    Ok, thanks ;).
    Organisation is the key to reassembly
    Avatar gebruiker
    Gunther
    H23 Poster
     
    Berichten: 728
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 23:34
    my honda: EG6
    Advertenties:

    Re: Aansluiten hoofdstroomschakelaar

    Berichtdoor R200TEG » wo 14 nov 2012, 22:40

    Wel rekening houden met de spanningsval over de kabels, ik zou de dikke kabel zo lang mogelijk nemen en dus de schakelaar en de 3 aparte kabels zo dicht mogelijk bij de respectievelijke gebruikers.
    Afbeelding
    Feel. Reveal. Waza. Energy. Satisfaction.
    感じろ。示せ。ワザ、力、喜び。
    ホンダインテグラタイプR
    Avatar gebruiker
    R200TEG
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1213
    Geregistreerd: zo 28 maart 2010, 10:18
    Woonplaats: Wetteren
    my honda: Integra DC2///E92
    Advertenties:

    Re: Aansluiten hoofdstroomschakelaar

    Berichtdoor Gunther » do 15 nov 2012, 00:20

    R200TEG schreef:Wel rekening houden met de spanningsval over de kabels, ik zou de dikke kabel zo lang mogelijk nemen en dus de schakelaar en de 3 aparte kabels zo dicht mogelijk bij de respectievelijke gebruikers.


    Ik had gedacht om de schakelaar in mijn armsteun te monteren. Grof gezien dus in de helft van de kring. Spanningsval door de lengte wordt grotendeels opgevangen door de diameter van de kabels lijkt me. Als ge kijkt wa 'gammele' doorsneden dat het standaard zijn en ge legt er de kadetten naast die ik hier thuis liggen heb ;). De 'noodzakelijkste' is die van de startmotor. Die van de zekeringskastjes stellen origineel al helemaal niets voor :).
    Organisation is the key to reassembly
    Avatar gebruiker
    Gunther
    H23 Poster
     
    Berichten: 728
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 23:34
    my honda: EG6
    Advertenties:

    Re: Aansluiten hoofdstroomschakelaar

    Berichtdoor Dj3scoupe » do 15 nov 2012, 19:14

    waarom wil je eigenlijk op voorhand splitsen als je toch naar de oem zekeringkast gaat? Daar gaat de originele + kabel toch ook binnen dus trek je gewoon 1 kabel tot daar imo?
    Mix sets@ >>MY BLOG<<
    Avatar gebruiker
    Dj3scoupe
    Beheerder
     
    Berichten: 2264
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 18:32
    Woonplaats: Genk schtad
    my honda: civic coupe EJ2+ ITR
    Advertenties:

    Re: Aansluiten hoofdstroomschakelaar

    Berichtdoor Gunther » do 15 nov 2012, 19:22

    Dj3scoupe schreef:waarom wil je eigenlijk op voorhand splitsen als je toch naar de oem zekeringkast gaat? Daar gaat de originele + kabel toch ook binnen dus trek je gewoon 1 kabel tot daar imo?


    Omdat de zekeringskast gewoon een deel is, en niet een 'schakel in de kring' van waar alles door loopt/vertrekt. Origineel kwamen er vanaf mijn + pool 3 kabels. 1 dikke naar de startmotor en 2 dunnere respectievelijk 1 naar de hoofdzekeringkast (waar dan ook nog 1 toekomt van de alternator) en 1 naar de ABS zekeringskast. Eigenlijk is de opstelling geheel origineel als je de hoofdstroomschakelaar als + pool van de accu bekijkt :).
    Organisation is the key to reassembly
    Avatar gebruiker
    Gunther
    H23 Poster
     
    Berichten: 728
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 23:34
    my honda: EG6
    Advertenties:

    Re: Aansluiten hoofdstroomschakelaar

    Berichtdoor Dj3scoupe » do 15 nov 2012, 19:28

    Gunther schreef:
    Dj3scoupe schreef:waarom wil je eigenlijk op voorhand splitsen als je toch naar de oem zekeringkast gaat? Daar gaat de originele + kabel toch ook binnen dus trek je gewoon 1 kabel tot daar imo?


    Omdat de zekeringskast gewoon een deel is, en niet een 'schakel in de kring' van waar alles door loopt/vertrekt. Origineel kwamen er vanaf mijn + pool 3 kabels. 1 dikke naar de startmotor en 2 dunnere respectievelijk 1 naar de hoofdzekeringkast (waar dan ook nog 1 toekomt van de alternator) en 1 naar de ABS zekeringskast. Eigenlijk is de opstelling geheel origineel als je de hoofdstroomschakelaar als + pool van de accu bekijkt :).


    ok nu ben ik mee :)

    Gunther schreef: Eigenlijk is de opstelling geheel origineel als je de hoofdstroomschakelaar als + pool van de accu bekijkt :).


    Zou ik dan eens dringend moeten bekijken :teehee:
    Mix sets@ >>MY BLOG<<
    Avatar gebruiker
    Dj3scoupe
    Beheerder
     
    Berichten: 2264
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 18:32
    Woonplaats: Genk schtad
    my honda: civic coupe EJ2+ ITR
    Advertenties:

    Re: Aansluiten hoofdstroomschakelaar

    Berichtdoor Gunther » vr 08 maart 2013, 07:38

    Kleine opmerking:

    De + kabel die voor de startmotor dient moet rechtstreeks van de accu naar de startmotor lopen (al dan niet met een tussen connectie op de hoofdstroomschakelaar). Origineel is dit ook een ongezekerde rechtstreekse kabel vanaf de + van de batterij. Bij het dimensioneren van de zekering tussen de batterij en de hoofdstroomschakelaar heb ik mij gebasseerd op de 85A zekering in de originele zekeringsdoos. Daar de startmotor bij het starten een 140 à 170A trekt en niet met de originele zekering(sdoos) te maken heeft, zou deze zekering van 100A direct springen bij een poging tot starten.
    Organisation is the key to reassembly
    Avatar gebruiker
    Gunther
    H23 Poster
     
    Berichten: 728
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 23:34
    my honda: EG6
    Advertenties:


    Keer terug naar Electronica/audio

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten