Dj3scoupe schreef:1 kabel is genoeg als die het totale vermogen veilig kan dragen. Dus hoeveel totaal aan Ampère erdoor zal gaan. Dat zul je dan moeten optellen voor startmotor etc...
3 kabels aansluiten op hetzelfde punt heeft inderdaad niet veel nut. als je vanaf de batterij met meerdere kabels zou werken heb je ook 2 of 3 schakelaars nodig. dus bvb 50 op 50 en 2x 35 op een andere schakelaar. Dan zijn die kringen apart.
Ik zou persoonlijk opteren om de startmotor misschien wel apart te voeden. Want dit brengt een enorme piek + vermogen met zich mee.
verder weet ik niet of je het al zo wou doen maar zeg het toch maar even:
- schakelaar, hier bedoel je toch relais mee hoop ik?
- hoe wou je die vertakking maken? kabels niet zomaar 'samenproppen' ?
Wat betreft de kabeldikte en ampères die erdoor gaan. 50 mm² lijkt mij zoiezo al meer dan voldoende, toch? Veel groter kan ik gewoon niet gaan. Tis geen vrachtwagen ofzo ook he. En ik denk dat de spanningsverliezen door de lengte van de kabel in dit geval wel zijn opgehoffen door de dikte van de kabel.
Wat betreft het maximum aantal ampères. De originele hoofdzekering van Honda is 80/85A, lijkt mij dat dus de stroom die mijn kabels / schakelaar moet kunnen verdragen niet hoger moet / kan zijn dan die 80A omdat anders de hele tijd mijn hoofdzekering zou springen (wat nooit voorvalt).
Wat betreft de schakelaar, ik bedoel een hoofdstroomschakelaar met de volgende kenmerken:
"hoofdstroomschakelaar maximaal belastbaar 200A gedurende 5 seconden bij 12V, 75A continue".
Wat betreft de vertakking. Op de hoofdstroomschakelaar heb je 2 "draadeinden" (zoals je zelf wel weet). Aan de ene kant komt de ene 50mm² kabel toe die ik vast maak op een oog. En aan de andere kant (de kant naar de verbruikers toe), zal iedere kabel apart een oog krijgen en indien mogelijk zal ieder oog gescheiden worden door een rondell+moer. Lijkt me safe, toch?
Yannick167 schreef:Wat is juist de bedoeling van al dit?
Als je wilt vermijden dat u batterij leeg trekt door het lang stil staan is dit volgens mij veel te omslachtig en kan je beter je + pool afkoppelen van u batterij en klaar.
Ook die schakelaar.. kan mij niet direct een geschikte schakelaar bedenken voor dit geval.. zou eerder voor een zekering houder opteren en dan u zekering verwijderen als je stil gaat staan..
Om te weten te komen hoe dat zit met die sectie van kabel moet je de stroom meten bij maximale belasting.
Ik weet dat het minder omslachtig is door de + pool los te koppelen, maar ik wil het gewoon zo doen
. Waarom geen geschikte schakelaar? Met die hoofdstroomschakelaar onderbreek je toch gewoon het circuit van de + kabel(s) naar de verbruikers? Zekeringhouder komt er zoiezo in met een zekering van 100A. De kabel komt dus niet rechtstreeks van de accu, maar eigenlijk van de zekeringhouder. Die zit nog eens tussen de ACCU en de schakelaar.
Stroom bij maximale belasting, zoals ik zei, dit kan toch niet hoger zijn dan 80/85A (wat 50mm² moet aankunnen) aangezien je hoofdzekering maar die waarde heeft.