Grote beurten zijn slechts om te cashen?

Post hier uw algemene technische vragen die niet in andere categorieën te plaatsen zijn

Grote beurten zijn slechts om te cashen?

Berichtdoor Nasty » vr 11 mei 2012, 13:55

Goeie post gevonden op Autoblog.nl. Even delen ;)

Vraagje in de mailbox: “Net 1500 F** euro aan een grote beurt kwijt, sta ik 3 dagen later stil met stoom onder de motorkap vandaan. Waar doe je het nog voor?!”. Hebben de zogenaamde ‘grote beurten’ nog enig nut?


Een autoliefhebber onderhoudt zijn auto zo goed mogelijk, als het een beetje kan ook zelf. Omdat je geen wiel wil verliezen met 200km/u op de autobahn maar ook omdat je graag in een optimaal functionerende machine rijdt.
Voor de leasende medemens is het volgende verhaal wellicht wat minder relevant. Het is namelijk goed om te weten dat de total cost of ownership ook belangrijk is voor de leasemaatschappij, zomaar altijd alles vervangen of in het schema zetten doen fabrikanten/garages niet (of in ieder geval steeds minder).

Koop je nieuw dan zijn de kosten en service van een merkdealer meestal (duur maar) in orde. Zo niet, dan is de keus voor de auto op zijn minst belangrijk. Iedereen die ‘wat ouder’ shopt krijgt al snel te maken met onderhoud en de gigantische verschillen van technische staat bij occasions. Het lot wil dat het gros van autorijdend Nederland niet zo veel om de auto geeft. Het ding moet werken van aanschaf tot verkoop, daar tussenin moet het allemaal zo min mogelijk kosten. Onderhoudsintervallen zijn slechts een kleine stok achter de deur om de luie autobezitter naar de garage of dealer te krijgen.

Dealers hebben duidelijke schema’s liggen wanneer onderdelen vervangen dienen te worden, garages houden vaak grote- en kleine beurten aan. De exacte werkzaamheden zijn echter niet altijd duidelijk. Met een beetje pech sta je dagen na een ‘grote beurt’ gewoon stil. Dat olie en filters af en toe vervangen moeten worden is een gegeven maar het nut van andere vermelde werkzaamheden is soms ver te zoeken. De kosten kunnen daarentegen sterk oplopen.
Feit is: zowel garages als autobezitters willen meer dan eens verzaken met het onderhoud. Even krap bij kas, dus langs een onafhankelijk keuringsstation en alleen het hoogstnoodzakelijke vervangen. Aan de andere kant zijn er ‘dure’ garages met mooie verhalen, die bij het verversen van remolie alleen het reservoirtje leegzuigen.

Het onderhoud aan een auto is verschrikkelijk belangrijk als je het zaakje heel en goed functionerend wil houden. Goed onderhoud voor elkaar krijgen lijkt soms haast onmogelijk. Het nut van grote beurten zoals ze ‘gemiddeld’ toegepast worden weegt nog te vaak niet op tegen de kosten. Zelf werkzaamheden controleren kan helpen.
Zoals olie verversen om bepaalde kilometerstanden. Bij veel stadskilometers kan je olie iets vaker vervangen. Verder ook de onderdelen vervangen om de gegeven kilometerstanden, of bij grote onderdelen als ze (bijna) stuk zijn. Bij aankoop van een tweedehands is het ook zeer waardevol deze historie erbij te krijgen. Dan zijn er nog zaken als remvloeistof, blokken, schijven, koelvloeistof, versnellingsbakolie, remslangen, koppeling, ontsteking en allerhande keringen. Zaken waar vaak naar gekeken wordt als een auto gebreken toont, maar bij bijvoorbeeld remvloeistof is dit veel (!) te laat.

Laat je ander onderhoud doen dan het vervangen van olie en een filtertje, vraag dan nadrukkelijk om de staat van laatstgenoemde onderdelen en vloeistoffen. Koelvloeistof is ook zelf te controleren, evenals koelslangen (zijn ze vervormd of droog/hard: direct vervangen), remvloeistof is meer ingewikkeld. Omdat remvloeistof vocht aantrekt moet deze echt na 2 tot 4 jaar vervangen worden. Anders levert dit bij hard remmen gevaren op maar gaat ook het remsysteem van binnen uit kapot. Spelingen en marges voor slijtage zijn in een remsysteem klein. Zeker weten of dit systeem goed doorgespoeld/ververst wordt kan eigenlijk alleen door er naast te staan in de garage. Verder is de staat van v-snaren vaak zelf te controleren. Voor al het rubber geldt: kijk hoe soepel of flexibel het is. Nieuwe remblokken en -schijven zie je vaak snel zitten.

Zorg er voor dat je zeker weet dat alle werkzaamheden op de bon ook (goed) gedaan zijn. Zoek een onderhoudsschema van jouw type auto en motor op voor referentie. Controleer de vervangen onderdelen en vraag bij twijfel altijd of ze het aan kunnen wijzen of dat je meekijkt bij grote reparaties. Of nog beter: vraag of je de oude onderdelen mag meenemen!
Veel van de eerder genoemde punten en zwakke plekken vallen niet onder de APK en kunnen daardoor lang blijven liggen tot je écht stil staat. Een duidelijke beurt/reparatie opdracht is dus veel meer waar dan gewoon een ‘grote beurt’.
2007 Honda Accord Executive

Afbeelding
Avatar gebruiker
Nasty
HCB Veteraan
 
Berichten: 3692
Geregistreerd: di 23 maart 2010, 21:34
Woonplaats: Neerpelt
my honda: CL7
Advertenties:



  • Re: Grote beurten zijn slechts om te cashen?

    Berichtdoor dom » vr 11 mei 2012, 14:17

    1500 euro voor een grote beurt dan denk ik grote auto heeft die knul :-)
    Avatar gebruiker
    dom
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 2561
    Geregistreerd: zo 17 okt 2010, 19:16
    Woonplaats: Deurne
    my honda: Del Sol Motegi
    Advertenties:

    Re: Grote beurten zijn slechts om te cashen?

    Berichtdoor Nasty » vr 11 mei 2012, 14:21

    dom schreef:1500 euro voor een grote beurt dan denk ik grote auto heeft die knul :-)


    Bij de comments staat ook een kerel die pas 1600 heeft neergeteld voor zijn "oude" auto. Die vond dit heel normaal :zot:
    2007 Honda Accord Executive

    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    Nasty
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 3692
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 21:34
    Woonplaats: Neerpelt
    my honda: CL7
    Advertenties:


    Keer terug naar Algemeen technische informatie

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten