civic ej9 lambdasonde

Post hier uw algemene technische vragen die niet in andere categorieën te plaatsen zijn

civic ej9 lambdasonde

Berichtdoor Jonathan-ej9 » do 02 feb 2012, 10:26

ik heb dus een honda civic ej9 van 2000 met een 1.4 motor
en zit met de volgende vraag;
de wagen heeft 2 lambdasonde's en zou zo snel mogenlijk naar de kering moeten..
maar de uitlaatlijn was hellemaal rot ,
en heb ze vervangen door een andere lijn.
maar in de originele lijn zat een lambdasonde in de katalysator ook..
en de lijn dat er nu onderzit is ook een originele, maar is met een katalysator zonder lambdasonde..
en de wagen draait nog steeds perfect met maar 1 lamdasonde.
dus vroeg ik me af, zal dit een probleem zijn voor de keuring? aangezien er nu een katalysator opzit zonder lambdasonde..
Avatar gebruiker
Jonathan-ej9
D14 Poster
 
Berichten: 75
Geregistreerd: vr 27 jan 2012, 01:34
Woonplaats: Aalst
my honda: civic ej9
Advertenties:



  • Re: civic ej9 lambdasonde

    Berichtdoor frits » do 02 feb 2012, 10:53

    ik denk als ge zorgt da ze die aansluiting van die lambda sonde nie zien, en ge krijgt het lichtje van uw motor storing uit da ze er nie veel van gaan zien :)
    moet ge natuurijk ook zeker zijn da uw co waarde goed blijft he.
    grtz
    The time you enjoy wasting is not wasted time
    Growing old is mandatory, growing wise is optional

    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    frits
    D16 Poster
     
    Berichten: 156
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 19:46
    Woonplaats: Korspel beverlo
    my honda: Accord euro r 2001
    Advertenties:

    Re: civic ej9 lambdasonde

    Berichtdoor Jonathan-ej9 » do 02 feb 2012, 10:56

    frits schreef:ik denk als ge zorgt da ze die aansluiting van die lambda sonde nie zien, en ge krijgt het lichtje van uw motor storing uit da ze er nie veel van gaan zien :)
    moet ge natuurijk ook zeker zijn da uw co waarde goed blijft he.
    grtz


    ik heb dus de lambdasonde afgekoppeld, en het rubbertje terug op de plaats gestoken , het valt totaal nie op dat er 1zat :D
    en de wagen draait nog steed zoals in het begin..
    er heeft zelf geen enkele keer een lampje beginnen branden..
    Avatar gebruiker
    Jonathan-ej9
    D14 Poster
     
    Berichten: 75
    Geregistreerd: vr 27 jan 2012, 01:34
    Woonplaats: Aalst
    my honda: civic ej9
    Advertenties:

    Re: civic ej9 lambdasonde

    Berichtdoor Jonathan-ej9 » do 02 feb 2012, 11:04

    Jonathan-ej9 schreef:
    frits schreef:ik denk als ge zorgt da ze die aansluiting van die lambda sonde nie zien, en ge krijgt het lichtje van uw motor storing uit da ze er nie veel van gaan zien :)
    moet ge natuurijk ook zeker zijn da uw co waarde goed blijft he.
    grtz


    ik heb dus de lambdasonde afgekoppeld, en het rubbertje terug op de plaats gestoken , het valt totaal nie op dat er 1zat :D
    en de wagen draait nog steed zoals in het begin..
    er heeft zelf geen enkele keer een lampje beginnen branden..


    wat ik me dus afvraag , zal het geen probleem geven op de keuring voor de uitstoot ofzo..?
    want heb geen zin om 2x voor de keuring te moeten betalen :D
    Avatar gebruiker
    Jonathan-ej9
    D14 Poster
     
    Berichten: 75
    Geregistreerd: vr 27 jan 2012, 01:34
    Woonplaats: Aalst
    my honda: civic ej9
    Advertenties:

    Re: civic ej9 lambdasonde

    Berichtdoor frits » do 02 feb 2012, 11:27

    normaal is die 2de lambda sonde alleen maar om te controlere of uw catalysator nog werkt.
    en de 1ste wordt gebruikt om te kijke of de motor een goede verbranding heeft.
    zeker zijt ge natuurlijk nooit voor de keuring. anders moet ge een moer op uw uitlaat late lasse waar ge die lambda sonde in kunt steke.

    grtz
    The time you enjoy wasting is not wasted time
    Growing old is mandatory, growing wise is optional

    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    frits
    D16 Poster
     
    Berichten: 156
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 19:46
    Woonplaats: Korspel beverlo
    my honda: Accord euro r 2001
    Advertenties:

    Re: civic ej9 lambdasonde

    Berichtdoor Jonathan-ej9 » do 02 feb 2012, 11:30

    frits schreef:normaal is die 2de lambda sonde alleen maar om te controlere of uw catalysator nog werkt.
    en de 1ste wordt gebruikt om te kijke of de motor een goede verbranding heeft.
    zeker zijt ge natuurlijk nooit voor de keuring. anders moet ge een moer op uw uitlaat late lasse waar ge die lambda sonde in kunt steke.

    grtz


    hmm, dat is handig om te weten.
    ik dacht dat die 2de lambda diende om de juiste waarden te meten.. daarom dat ik wat schrik had
    merci om me dat al duidelijk te maken :D
    Avatar gebruiker
    Jonathan-ej9
    D14 Poster
     
    Berichten: 75
    Geregistreerd: vr 27 jan 2012, 01:34
    Woonplaats: Aalst
    my honda: civic ej9
    Advertenties:

    Re: civic ej9 lambdasonde

    Berichtdoor R200TEG » do 02 feb 2012, 12:00

    de eerste meet de waarden die in de katalysator gaan, deze gebruikt de ECU voor het regelen.
    de sonde NA de kat meet de waarden ook en stuurt ze door naar de ECU, de ECU gaat de waardes van beide sondes controleren. wanneer deze waardes aan elkaar gelijk zijn (of ongeveer) betekent dit dat uw kat kapot is.
    dus zoals Frits zei: de tweede sonde dient dus gewoon om te controleren of uw kat nog werkt en heeft verder geen invloed op de Air /fuel regeling ;)
    zelf wanneer uw lampje zou gaan branden geraak je er nog mee door de keuring, op voorwaarde dat uw kat niet kapot is natuurlijk.
    doordat die 2e sonde er nu niet meer inzit zal je dus niet weten of je katalysator kapot is...
    ik vind het wel vreemd dat er dus geen lampje brandt, aangezien er geen 2e sonde meer is.
    Afbeelding
    Feel. Reveal. Waza. Energy. Satisfaction.
    感じろ。示せ。ワザ、力、喜び。
    ホンダインテグラタイプR
    Avatar gebruiker
    R200TEG
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1213
    Geregistreerd: zo 28 maart 2010, 10:18
    Woonplaats: Wetteren
    my honda: Integra DC2///E92
    Advertenties:

    Re: civic ej9 lambdasonde

    Berichtdoor Jonathan-ej9 » do 02 feb 2012, 12:09

    R200TEG schreef:de eerste meet de waarden die in de katalysator gaan, deze gebruikt de ECU voor het regelen.
    de sonde NA de kat meet de waarden ook en stuurt ze door naar de ECU, de ECU gaat de waardes van beide sondes controleren. wanneer deze waardes aan elkaar gelijk zijn (of ongeveer) betekent dit dat uw kat kapot is.
    dus zoals Frits zei: de tweede sonde dient dus gewoon om te controleren of uw kat nog werkt en heeft verder geen invloed op de Air /fuel regeling ;)
    zelf wanneer uw lampje zou gaan branden geraak je er nog mee door de keuring, op voorwaarde dat uw kat niet kapot is natuurlijk.
    doordat die 2e sonde er nu niet meer inzit zal je dus niet weten of je katalysator kapot is...
    ik vind het wel vreemd dat er dus geen lampje brandt, aangezien er geen 2e sonde meer is.


    de kat dat er nu onder zit is 2maand terug nog gebruikt door iemand voor de keuring.
    na de keuring is hy weer vanonder de wagen gehaald en heeft hy gewoon op kant gelegen.
    dus ben er zeker van dat die nog goed is :)
    en het is idd vreemd dat er geen lampje brand.. want ik heb de fiche ontkoppeld, en er gebeurde eig. nix vreemd ofzo..
    maar volgens u kan ik nu naar de keuring alsik zeker ben dat de kat nog goed is ? :D
    Avatar gebruiker
    Jonathan-ej9
    D14 Poster
     
    Berichten: 75
    Geregistreerd: vr 27 jan 2012, 01:34
    Woonplaats: Aalst
    my honda: civic ej9
    Advertenties:

    Re: civic ej9 lambdasonde

    Berichtdoor R200TEG » do 02 feb 2012, 12:16

    Jonathan-ej9 schreef:
    R200TEG schreef:de eerste meet de waarden die in de katalysator gaan, deze gebruikt de ECU voor het regelen.
    de sonde NA de kat meet de waarden ook en stuurt ze door naar de ECU, de ECU gaat de waardes van beide sondes controleren. wanneer deze waardes aan elkaar gelijk zijn (of ongeveer) betekent dit dat uw kat kapot is.
    dus zoals Frits zei: de tweede sonde dient dus gewoon om te controleren of uw kat nog werkt en heeft verder geen invloed op de Air /fuel regeling ;)
    zelf wanneer uw lampje zou gaan branden geraak je er nog mee door de keuring, op voorwaarde dat uw kat niet kapot is natuurlijk.
    doordat die 2e sonde er nu niet meer inzit zal je dus niet weten of je katalysator kapot is...
    ik vind het wel vreemd dat er dus geen lampje brandt, aangezien er geen 2e sonde meer is.


    de kat dat er nu onder zit is 2maand terug nog gebruikt door iemand voor de keuring.
    na de keuring is hy weer vanonder de wagen gehaald en heeft hy gewoon op kant gelegen.
    dus ben er zeker van dat die nog goed is :)
    en het is idd vreemd dat er geen lampje brand.. want ik heb de fiche ontkoppeld, en er gebeurde eig. nix vreemd ofzo..
    maar volgens u kan ik nu naar de keuring alsik zeker ben dat de kat nog goed is ? :D


    zal normaalgezien wel geen probleem zijn als hij overlaatst nog goed was, wel zorgen dat uwen auto warm staat en voor dat ge naar de keuring gaat eens goed in toeren gaan enzo, zodat uw kat goe warm is (werkt optimaal dan).
    zeker dat uw lampke nog werkt of dat er nog een inzit ? (als ge uw contact opzet zou het efkes moeten branden *denk ik*)
    in principe zou het nu echt wel moeten branden, aangezien hij geen reactie krijgt van die sonde zou hij nu toch wel nen hoop foutcodes moeten tonen :D
    maar in ieder geval, als uwe kat nie kapot is zult ge er wel mee door de keuring geraken :)
    Afbeelding
    Feel. Reveal. Waza. Energy. Satisfaction.
    感じろ。示せ。ワザ、力、喜び。
    ホンダインテグラタイプR
    Avatar gebruiker
    R200TEG
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1213
    Geregistreerd: zo 28 maart 2010, 10:18
    Woonplaats: Wetteren
    my honda: Integra DC2///E92
    Advertenties:

    Re: civic ej9 lambdasonde

    Berichtdoor Jonathan-ej9 » do 02 feb 2012, 12:21

    oke :D
    merci voor de hulp, nu ben ik toch al gerust voor de keuring :D
    Avatar gebruiker
    Jonathan-ej9
    D14 Poster
     
    Berichten: 75
    Geregistreerd: vr 27 jan 2012, 01:34
    Woonplaats: Aalst
    my honda: civic ej9
    Advertenties:


    Keer terug naar Algemeen technische informatie

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten