vraagjes over turbo

Post hier uw algemene technische vragen die niet in andere categorieën te plaatsen zijn

vraagjes over turbo

Berichtdoor knightgangsta » do 08 sep 2011, 20:49

is het beter voor de turbo en motor om een dumpvalve te instaleren ?
wat zijn de voordelen en de nadelen ?

en is het aan te raden of af te raden ?

ik weet namelijk niet zo veel over een turbo
Avatar gebruiker
knightgangsta
B18 Poster
 
Berichten: 400
Geregistreerd: zo 28 nov 2010, 01:39
Woonplaats: zele
my honda: Del Sol VTI
Advertenties:



  • Re: vraagjes over turbo

    Berichtdoor mariow » do 08 sep 2011, 21:05

    wel ik heb laten vertellen dat het dus echt wel beter is..
    vriend van me heeft er zich ook eentje gestoken door probs met turbo
    en nu is alles dik in orde en geen klachten meer
    hoe of waarom weet ik ook niet juist.. maar het zou dus wel beter zijn ;)
    Avatar gebruiker
    mariow
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1092
    Geregistreerd: wo 18 mei 2011, 21:13
    Woonplaats: Vlaams-Brabant, België
    Advertenties:

    Re: vraagjes over turbo

    Berichtdoor knightgangsta » do 08 sep 2011, 21:09

    ik zou graag concrete feiten hebben :d
    want het zal ook wel nadelen hebben denk ik
    want anders zou het er standaart opzitten he ?
    Avatar gebruiker
    knightgangsta
    B18 Poster
     
    Berichten: 400
    Geregistreerd: zo 28 nov 2010, 01:39
    Woonplaats: zele
    my honda: Del Sol VTI
    Advertenties:

    Re: vraagjes over turbo

    Berichtdoor CCX007 » do 08 sep 2011, 21:45

    ik dacht altijd dat die dump valve was voor als je vermogen vraagt, dus turbodruk opbouwt, en je daarna gas lost (bij het schakelen bvb) al die turbo druk niet terug de turbo intrekt, om schade aan de turbo te voorkomen

    een ander positief punt is de pssht :twisted:

    nadeel is er denk ik niet echt aan

    misschien dat de turbo bij rustig rijden te veel druk moet opbouwen omdat hij altijd afgelaten word maar daar ben ik niet zo zeker van..
    CCX007
    B20 Poster
     
    Berichten: 558
    Geregistreerd: wo 12 jan 2011, 21:19
    Woonplaats: Bertem (Leuven)
    my honda: Eg Coupe
    Advertenties:

    Re: vraagjes over turbo

    Berichtdoor knightgangsta » do 08 sep 2011, 22:15

    voor ik het plaats wil ik echt zeker zijn of het beter is of slechter
    Avatar gebruiker
    knightgangsta
    B18 Poster
     
    Berichten: 400
    Geregistreerd: zo 28 nov 2010, 01:39
    Woonplaats: zele
    my honda: Del Sol VTI
    Advertenties:

    Re: vraagjes over turbo

    Berichtdoor CCX007 » do 08 sep 2011, 22:30

    volgens mij is het beter

    achja alles heeft zijn voor en nadelen.. maar bij een dumpvalve heb je wel sterke voordelen als je weet wat een fatsoenlijke turbo kost...
    CCX007
    B20 Poster
     
    Berichten: 558
    Geregistreerd: wo 12 jan 2011, 21:19
    Woonplaats: Bertem (Leuven)
    my honda: Eg Coupe
    Advertenties:

    Re: vraagjes over turbo

    Berichtdoor knightgangsta » do 08 sep 2011, 22:30

    want anders zouden ze het er toch op steken van het fabriek uit moest het heel goed izjn ?
    Avatar gebruiker
    knightgangsta
    B18 Poster
     
    Berichten: 400
    Geregistreerd: zo 28 nov 2010, 01:39
    Woonplaats: zele
    my honda: Del Sol VTI
    Advertenties:

    Re: vraagjes over turbo

    Berichtdoor dom » do 08 sep 2011, 22:32

    een Dumpvalve is weldegelijk beter.
    Heeft eigenlijk buiten het feit dat het superleuk klinkt te maken met de druk die je opbouwt.

    Een turbo bouwt druk op en bij het schakelen gaat je gasklep van open naar volledig dicht.
    Het is een beetje zoals een kraan opendraaien en in 1 ruk terug dichtgooien.

    Met een dumpvalve kan de overtollige druk eraf en vliegt deze niet terug richting de draaiende turborotors
    Een turbo die tegen ettelijke 10.000 toeren draait in 1 richting houdt er niet van als er bij elke dichte gasklep een stoot lucht de andere kant op wilt.

    Het is wel degelijk beter voor de levensduur van de schoepen (rotor/da draaiende deel) in je turbo.

    om het simpel te houden laten we zeggen dat je turbo naar rechts aant draaien is tegen duizenden rpm's, je laat de gas los, de overtollige lucht wordt terug tegen de turbo gegooid wat hem probeert naar links te draaien. Dit is ni alleen schadelijk voor de rotor het vertraagt de turbo ook.

    @CCX: bij rustig rijden spoelt je turbo toch ni op? Of ga jij met rustig rijden tot 4500 toeren? :-)
    @nachtgangster: vant fabriek zit er ook een variant op maar geen echte bov zoals bij grotere turbo's.

    Dus mits BOV kan de "ni gebruikte" lucht eruit en kan plaats maken voor de volgende lading (voorkomt compressieschommelingen)
    en je turbo wordt niet tegengewerkt en kan een hogere draaisnelheid aanhouden dus je hebt minder lag en accelereert sneller.

    mijn beknopte simpele kennis ervan :ugeek:

    en nu ff wachten tot iemand mij tegenspreekt en dan leer ik ook weer bij :party:
    Avatar gebruiker
    dom
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 2561
    Geregistreerd: zo 17 okt 2010, 19:16
    Woonplaats: Deurne
    my honda: Del Sol Motegi
    Advertenties:

    Re: vraagjes over turbo

    Berichtdoor stephan » do 08 sep 2011, 22:34

    eens ;)
    Avatar gebruiker
    stephan
    D16 Poster
     
    Berichten: 151
    Geregistreerd: di 06 sep 2011, 20:52
    my honda: civic EJ2 528PK
    Advertenties:

    Re: vraagjes over turbo

    Berichtdoor knightgangsta » do 08 sep 2011, 22:35

    klingt allemaal logish
    maar waarom zit dit er dan niet op standaart ?
    want het lijkt me toch iets noodzakelijk dan
    Avatar gebruiker
    knightgangsta
    B18 Poster
     
    Berichten: 400
    Geregistreerd: zo 28 nov 2010, 01:39
    Woonplaats: zele
    my honda: Del Sol VTI
    Advertenties:

    Re: vraagjes over turbo

    Berichtdoor stephan » do 08 sep 2011, 22:37

    knightgangsta schreef:klingt allemaal logish
    maar waarom zit dit er dan niet op standaart ?
    want het lijkt me toch iets noodzakelijk dan


    hangt ook een beetje van de turbodruk af, mijn kia sorento heeft het ook niet, je merkt dan vaak ook dat de auto bij doorschakelen iets langzamer in toeren zakt, gasklep is wel dicht, maar komt wel meer lucht in dan stationair ;)
    Avatar gebruiker
    stephan
    D16 Poster
     
    Berichten: 151
    Geregistreerd: di 06 sep 2011, 20:52
    my honda: civic EJ2 528PK
    Advertenties:

    Re: vraagjes over turbo

    Berichtdoor knightgangsta » do 08 sep 2011, 22:40

    ik heb het over een turbo met benzine motor he om verwarring te vermijden :p
    want ik heb een porshe turbo nog nooit psssst hore zegge :p
    en die zitte toch met serieuze turbo's
    Avatar gebruiker
    knightgangsta
    B18 Poster
     
    Berichten: 400
    Geregistreerd: zo 28 nov 2010, 01:39
    Woonplaats: zele
    my honda: Del Sol VTI
    Advertenties:

    Re: vraagjes over turbo

    Berichtdoor stephan » do 08 sep 2011, 22:45

    jah snap ik ;)
    Avatar gebruiker
    stephan
    D16 Poster
     
    Berichten: 151
    Geregistreerd: di 06 sep 2011, 20:52
    my honda: civic EJ2 528PK
    Advertenties:

    Re: vraagjes over turbo

    Berichtdoor knightgangsta » do 08 sep 2011, 22:48

    dus ik twijfel echt om het te steken want ik ken geen auto die het standaart heeft zitten
    moest het het echt heel goed zijn voor de turbo zouden ze dat wel doen niet ?
    Avatar gebruiker
    knightgangsta
    B18 Poster
     
    Berichten: 400
    Geregistreerd: zo 28 nov 2010, 01:39
    Woonplaats: zele
    my honda: Del Sol VTI
    Advertenties:

    Re: vraagjes over turbo

    Berichtdoor dom » do 08 sep 2011, 22:56

    op een standaard turbo wagen gebruiken ze wel een soort blow off valve maar geen "vent to atmosphere"
    dus geen bov die PSSSHTTTT doet.
    daar gebruiken ze een soort van overdrukklep in die de lucht terugvoert naar de intake.

    dus het zit er wel op maar je hoort het niet omdat het de overtollige druk niet daar buiten blaast maar via een omweg terug naar binnen.
    Avatar gebruiker
    dom
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 2561
    Geregistreerd: zo 17 okt 2010, 19:16
    Woonplaats: Deurne
    my honda: Del Sol Motegi
    Advertenties:

    Volgende

    Keer terug naar Algemeen technische informatie

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten