een Dumpvalve is weldegelijk beter.
Heeft eigenlijk buiten het feit dat het superleuk klinkt te maken met de druk die je opbouwt.
Een turbo bouwt druk op en bij het schakelen gaat je gasklep van open naar volledig dicht.
Het is een beetje zoals een kraan opendraaien en in 1 ruk terug dichtgooien.
Met een dumpvalve kan de overtollige druk eraf en vliegt deze niet terug richting de draaiende turborotors
Een turbo die tegen ettelijke 10.000 toeren draait in 1 richting houdt er niet van als er bij elke dichte gasklep een stoot lucht de andere kant op wilt.
Het is wel degelijk beter voor de levensduur van de schoepen (rotor/da draaiende deel) in je turbo.
om het simpel te houden laten we zeggen dat je turbo naar rechts aant draaien is tegen duizenden rpm's, je laat de gas los, de overtollige lucht wordt terug tegen de turbo gegooid wat hem probeert naar links te draaien. Dit is ni alleen schadelijk voor de rotor het vertraagt de turbo ook.
@CCX: bij rustig rijden spoelt je turbo toch ni op? Of ga jij met rustig rijden tot 4500 toeren?
@nachtgangster: vant fabriek zit er ook een variant op maar geen echte bov zoals bij grotere turbo's.
Dus mits BOV kan de "ni gebruikte" lucht eruit en kan plaats maken voor de volgende lading (voorkomt compressieschommelingen)
en je turbo wordt niet tegengewerkt en kan een hogere draaisnelheid aanhouden dus je hebt minder lag en accelereert sneller.
mijn beknopte simpele kennis ervan
en nu ff wachten tot iemand mij tegenspreekt en dan leer ik ook weer bij