vraagjes over turbo

Post hier uw algemene technische vragen die niet in andere categorieën te plaatsen zijn

Re: vraagjes over turbo

Berichtdoor knightgangsta » do 08 sep 2011, 22:59

aaaaaaaah
en is dit dan beter ?

dus een dump valve plaatsen is gewoon voor dat pssht geluid ?
Avatar gebruiker
knightgangsta
B18 Poster
 
Berichten: 400
Geregistreerd: zo 28 nov 2010, 01:39
Woonplaats: zele
my honda: Del Sol VTI
Advertenties:



  • Re: vraagjes over turbo

    Berichtdoor dom » do 08 sep 2011, 23:16

    ja eigenlijk wel

    eigelijk doen een vent to atmosphere of een recirculerende dumpvalve hetzelfde.
    er zijn voor en tegenstanders van beide.
    verassend veel mensen willen dat phsst geluidje niet.

    het voordeel van de vent to air is natuurlijk coole geluid.

    nadeel van een aftermarket bov is dat de ecu de lucht die je door je turbo duwt al gemeten heeft en dus eigenlijk iets teveel benzine inspuit, dus je auto kan iiiietsje te rijk lopen, maar dit is nu ni echt schadelijk.

    Als je een turbo steekt, zeker op een auto die nog geen turbo had, zeker bov steken.

    voordeel van een vent to air bov is het soundje.
    nadeel is dat je hem moet onderhouden voor soepele werking (omdat dit met een veertje werkt) en dat de meeste hiervan een klein beetje lucht kunnen lekken. Dit is ni zoooo erg maar het is gewoon zoals met elk onderdeel van je motor, je moet het wat onderhouden.
    Avatar gebruiker
    dom
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 2561
    Geregistreerd: zo 17 okt 2010, 19:16
    Woonplaats: Deurne
    my honda: Del Sol Motegi
    Advertenties:

    Re: vraagjes over turbo

    Berichtdoor Jake_Cornflake » vr 09 sep 2011, 16:56

    Dom heeft het over het algemeen goed. Om toch enkele correcties te maken:
    Een turbo spoolt bij volgas tot 150.000-175.000 RPM, sommige nog hoger. Maar het wordt beperkt door de diameter van de rotor.
    En zoals dom al zei: Als je bij die toeren, de lucht laat terugkeren naar je turbo, kan je rotor stil of zelfs negatief draaien. Er komt torsie op je inlaatrotor wat al niet fijn is voor je turbo of je gasklep slaagt krom(hoge drukken).

    Veel drifters zweren bij BOV-loze motoren. De druk blijft in je inlaattraject en bij het terug op het gas gaan hebben ze een "directer" gevoel.
    Bij een dumpvalve gaat alle druk uit je inlaattraject en moet je bij gasgeven weer het hele traject op druk brengen.
    Een dumpvalve is er eigenlijk, om de drukpiek die na het sluiten van de gasklep ontstaat, uit het inlaattraject te verwijderen.

    Een dumpvalve zou wel iets beter zijn voor de levensduur van je turbo maar kies wel voor een BOV die afsluit bij het boosten. En kijk misschien, als de portemonee het toe laat, naar 1 waar de voorspanning te regelen is.

    http://www.youtube.com/watch?v=hEK7POxp ... re=related

    EDIT: Welke turbo heb je? Glij- of kogelgelagerd?
    Recirculerende DV zit op veel stock sportwagens en is eigenlijk wel de beste oplossing.
    Maar het heeft geen blow off-geluid.
    Jake_Cornflake
    Dax rookie
     
    Berichten: 5
    Geregistreerd: wo 11 aug 2010, 19:47
    my honda: EK3
    Advertenties:

    Re: vraagjes over turbo

    Berichtdoor bert » vr 09 sep 2011, 22:32

    ford focus rs heeft dit wel standaart dacht ik :denk:
    bert
    D17 Poster
     
    Berichten: 207
    Geregistreerd: wo 28 jul 2010, 18:59
    Woonplaats: jakamaka
    my honda: eg
    Advertenties:

    Re: vraagjes over turbo

    Berichtdoor culasse » za 10 sep 2011, 07:12

    De modernste turbo`s komen op dit moment van Borg Warner (ex-Garret Airreasearch) met hun EFR turbo`s.
    die hebben een geintegreerde BOV en wastegate, electronisch gestuurd via een boost controller en zijn water-en oliegekoeld. Bovendien zijn ze kogelgelagerd.
    Sommige van die turbo`s spoelen al bij 3000 toeren en zijn goed voor minstens 500 pk op een 4 cilindermotor.
    Hondata flashpro mapping service.
    culasse
    Camino user
     
    Berichten: 42
    Geregistreerd: zo 15 aug 2010, 10:02
    my honda: 2008 CTR
    Advertenties:

    Re: vraagjes over turbo

    Berichtdoor knightgangsta » za 10 sep 2011, 16:02

    ik heb een ford escort rs turbo is een oude turbo maar geriviseerd
    ik zal het maar laten zeker de meeste doen het voor dat psst geluid
    kep het ook eens gevraagt in een tuning winkeldie zei beter zo laten
    als hij het niet standaart heeft is het niet echt nodig zei hij
    Avatar gebruiker
    knightgangsta
    B18 Poster
     
    Berichten: 400
    Geregistreerd: zo 28 nov 2010, 01:39
    Woonplaats: zele
    my honda: Del Sol VTI
    Advertenties:

    Re: vraagjes over turbo

    Berichtdoor dom » za 10 sep 2011, 20:15

    recirculere is "eigenlijk beter" maar je mist de sound
    Avatar gebruiker
    dom
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 2561
    Geregistreerd: zo 17 okt 2010, 19:16
    Woonplaats: Deurne
    my honda: Del Sol Motegi
    Advertenties:

    Vorige

    Keer terug naar Algemeen technische informatie

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten