Dom heeft het over het algemeen goed. Om toch enkele correcties te maken:
Een turbo spoolt bij volgas tot 150.000-175.000 RPM, sommige nog hoger. Maar het wordt beperkt door de diameter van de rotor.
En zoals dom al zei: Als je bij die toeren, de lucht laat terugkeren naar je turbo, kan je rotor stil of zelfs negatief draaien. Er komt torsie op je inlaatrotor wat al niet fijn is voor je turbo of je gasklep slaagt krom(hoge drukken).
Veel drifters zweren bij BOV-loze motoren. De druk blijft in je inlaattraject en bij het terug op het gas gaan hebben ze een "directer" gevoel.
Bij een dumpvalve gaat alle druk uit je inlaattraject en moet je bij gasgeven weer het hele traject op druk brengen.
Een dumpvalve is er eigenlijk, om de drukpiek die na het sluiten van de gasklep ontstaat, uit het inlaattraject te verwijderen.
Een dumpvalve zou wel iets beter zijn voor de levensduur van je turbo maar kies wel voor een BOV die afsluit bij het boosten. En kijk misschien, als de portemonee het toe laat, naar 1 waar de voorspanning te regelen is.
http://www.youtube.com/watch?v=hEK7POxp ... re=relatedEDIT: Welke turbo heb je? Glij- of kogelgelagerd?
Recirculerende DV zit op veel stock sportwagens en is eigenlijk wel de beste oplossing.
Maar het heeft geen blow off-geluid.