LPG inbouw op Honda iVTEC motoren.

Post hier uw algemene technische vragen die niet in andere categorieën te plaatsen zijn

LPG inbouw op Honda iVTEC motoren.

Berichtdoor Madmac » vr 22 jul 2011, 09:42

Ter info: ik wil hier niemand aanzetten tot het plaatsen van LPG, als ge dit topic doorneemt zult ge zien dat het met die garantiebepalingen niet simpel is en Honda zich steeds zal terugtrekken. Ik wil gewoon uitleggen wat ik gedaan heb, waarom en op welke manier.

Vermits het hier nergens vermeld is wil ik hier een beetje info rond dit onderwerp geven. Ik heb nl. in mijn eigen topic gemerkt dat er hier toch mensen zijn met vragen rond LPG in Honda wagens.

Garantie: het eerste dat je Honda dealer zal zeggen is dat je garantie vervalt bij LPG inbouw, dit is slechts deels waar. Je dealer kan bvb nooit een garantieclaim op je onderdelen waar de LPG-installateur niet aan is geweest, weigeren. En de onderdelen waar je installateur wél aan is geweest zijn gedekt door de garantie van de installateur en LPG fabrikant.

Ik heb redelijk wat rond gemailed voor ik besloten heb waar ik mijn Civic 1800 van 2010 heb laten ombouwen op LPG. De meeste installateurs boden me dadelijk het goedkoopste systeem aan (± €1800) om op die manier de verkoop binnen te halen. Er was slechts ene die er onmiddellijk bij vertelde dat het absoluut noodzakelijk was om een bijkomende klepsmering te installeren bij Honda motoren, omdat er nogal wat problemen opduiken door het gebrek aan vloeistof in de motor.

Dit drijft de totale prijs natuurlijk omhoog, maar zulke investeringen doe je niet voor 2 jaar hé.

Ik zal dit nog aanvullen als me dingen invallen en eventuele vragen beantwoord ik ook met plezier.

LPG plaatsing:

De ringtank zit onder de opgehoogde koffervloer, het is 5 cm verhoogd.
Afbeelding

De vuller is bijgezet onder de benzineklep.
Afbeelding

En de schakelaar + het ledje voor laag oliepeil heb ik in de assenbak laten plaatsen.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Madmac op za 23 jul 2011, 10:52, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Madmac
K24 Poster
 
Berichten: 918
Geregistreerd: ma 18 jul 2011, 21:00
Woonplaats: Genk
my honda: Civic 1.8 GT
Advertenties:



  • Re: LPG inbouw op Honda iVTEC motoren.

    Berichtdoor dennisc » vr 22 jul 2011, 10:30

    Ik rijd met mijn CRX ook op LPG, klepsmering heb ik er zelf bijgezet. Dit is inderdaad wel noodzakelijk...
    Het enige wat je in je achterhoofd moet houden als je lang met je wagen wil rijden op LPG is hetvolgende:
    je mag op LPG nooit doortrekken, ik ga max tot 4000 toeren, als ik harder wil, dan zet ik hem even op benzine!
    Dus als je normaal rijdt op LPG ga je niet vlug problemen hebben!

    Mijn neef heeft een nieuwe CRV op LPG en gaat zijn accord tourer binnenkort ook op LPG laten rijden...
    Met zijn CRV heeft hij wel wat last gehad met de computer, honda garage (waar de LPG was ingebouwd) kreeg dit niet opgelost. Dus we zijn hiermee naar ergens anders geweest: http://www.lpg-installaties.be/
    Dit is een zeer bekwame en eerlijke man, hij herkende het probleem meteen en was opgelost in no-time.
    dennisc
    D16 Poster
     
    Berichten: 157
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 19:53
    my honda: crx
    Advertenties:

    Re: LPG inbouw op Honda iVTEC motoren.

    Berichtdoor Madmac » vr 22 jul 2011, 13:27

    Dat van niet op hoge toeren rijden klopt nochtans van geen kanten hoor. Tegenwoordig worden zelfs al races gereden op LPG en er zijn auto 's die héél hoge toeren draaien die perfect op LPG rijden.
    Dat van die 4000 tpm is waarschijnlijk eerder uw eigen interpretatie en niet door de installateur gezegd.

    Ik rijd gewoon gelijk het is, na enkele minuten schakelt het systeem injector per injector over op gas. Mijn auto gaat probleemloos tot in de hoogste toeren (6700 tpm) zonder benzine te vragen, want als de gas niet voldoende zou zijn schakelt het systeem vanzelf over op benzine.

    Maar gij hebt geen iVTEC hé, uw motor is gebouwd op prestaties en mijne op zuinigheid.
    Avatar gebruiker
    Madmac
    K24 Poster
     
    Berichten: 918
    Geregistreerd: ma 18 jul 2011, 21:00
    Woonplaats: Genk
    my honda: Civic 1.8 GT
    Advertenties:

    Re: LPG inbouw op Honda iVTEC motoren.

    Berichtdoor dennisc » vr 22 jul 2011, 16:13

    Madmac schreef:Dat van niet op hoge toeren rijden klopt nochtans van geen kanten hoor. Tegenwoordig worden zelfs al races gereden op LPG en er zijn auto 's die héél hoge toeren draaien die perfect op LPG rijden.
    Dat van die 4000 tpm is waarschijnlijk eerder uw eigen interpretatie en niet door de installateur gezegd.

    Ik rijd gewoon gelijk het is, na enkele minuten schakelt het systeem injector per injector over op gas. Mijn auto gaat probleemloos tot in de hoogste toeren (6700 tpm) zonder benzine te vragen, want als de gas niet voldoende zou zijn schakelt het systeem vanzelf over op benzine.

    Maar gij hebt geen iVTEC hé, uw motor is gebouwd op prestaties en mijne op zuinigheid.


    Ik heb inderdaad geen iVTEC maar gewoon VTEC. En het is deels mijn eigen interpretatie/logica en ervaring met LPG. U rijdt natuurlijk hoe uzelf wil maar heb ook vlug even gegoogled en kwam al gauw dit resultaat tegen:

    Extra slijtage bij rijden op LPG
    Door de hogere verbrandingswarmte bij het rijden op LPG bestaat de mogelijkheid dat uw cilinderkoppen sneller slijten.


    Dus dan denk ik toch wel dat het ergens op gebaseerd en gegrond is.
    Vandaar dat ik dus nooit doortrek op LPG, extra kopsmering helpt wel een beetje maar het is nog steeds aan jezelf om je motor niet kapot te rijden.

    En natuurlijk zijn er races op LPG, er zijn toch ook races op BIO-diesel, elektrische stroom, noem maar op? Die wagens zijn daar nu eenmaal voor gebouwd en voor voorzien. De jouwe is gebouwd om op benzine te rijden.

    Sommige honda garages raden het gebruik van LPG zelfs volledig af omdat de gebruikte materialen tegenwoordig allemaal niet meer zo "dik/stevig" zijn als vroeger.
    dennisc
    D16 Poster
     
    Berichten: 157
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 19:53
    my honda: crx
    Advertenties:

    Re: LPG inbouw op Honda iVTEC motoren.

    Berichtdoor Madmac » vr 22 jul 2011, 16:58

    Het grootste probleem zit 'm in het feit dat LPG te weinig voorkomt, waardoor er weinig lange-duur ervaringen zijn. Maar of ge nu tot 4000 tpm rijdt of voluit, de temperatuur in de cilinders wordt even hoog hé. Het enige dat uw kleppen en cilinderkop spaart is een automatische klepsmering.

    De handmatige voldoet niet want de meeste LPG merken geven slechts volledige garantie bij gebruik van een computergestuurd smeersysteem.
    Avatar gebruiker
    Madmac
    K24 Poster
     
    Berichten: 918
    Geregistreerd: ma 18 jul 2011, 21:00
    Woonplaats: Genk
    my honda: Civic 1.8 GT
    Advertenties:

    Re: LPG inbouw op Honda iVTEC motoren.

    Berichtdoor Raidon » vr 22 jul 2011, 17:52

    Madmac schreef:Vermits het hier nergens vermeld is wil ik hier een beetje info rond dit onderwerp geven. Ik heb nl. in mijn eigen topic gemerkt dat er hier toch mensen zijn met vragen rond LPG in Honda wagens.

    [b]Garantie: het eerste dat je Honda dealer zal zeggen is dat je garantie vervalt bij LPG inbouw, dit is slechts deels waar. Je dealer kan bvb nooit een garantieclaim op je onderdelen waar de LPG-installateur niet aan is geweest, weigeren. En de onderdelen waar je installateur wél aan is geweest zijn gedekt door de garantie van de installateur en LPG fabrikant.[/b]
    Ik heb redelijk wat rond gemailed voor ik besloten heb waar ik mijn Civic 1800 van 2010 heb laten ombouwen op LPG. De meeste installateurs boden me dadelijk het goedkoopste systeem aan (± €1800) om op die manier de verkoop binnen te halen. Er was slechts ene die er onmiddellijk bij vertelde dat het absoluut noodzakelijk was om een bijkomende klepsmering te installeren bij Honda motoren, omdat er nogal wat problemen opduiken door het gebrek aan vloeistof in de motor.

    Dit drijft de totale prijs natuurlijk omhoog, maar zulke investeringen doe je niet voor 2 jaar hé.

    Ik zal dit nog aanvullen als me dingen invallen en eventuele vragen beantwoord ik ook met plezier.


    Kan daar vrij kort over zijn: Garantie vervalt op de gehele wagen. " woorden van invoerder zelf "
    Honda Civic Type R FK2 - #1640
    -> 10 jaar professioneel Honda ervaring !
    Raidon
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1092
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 21:06
    Woonplaats: Wilrijk (Antwerpen)
    my honda: FK2 #1640
    Advertenties:

    Re: LPG inbouw op Honda iVTEC motoren.

    Berichtdoor Madmac » vr 22 jul 2011, 20:59

    Maar de wet beslist daar anders over hoor.
    Avatar gebruiker
    Madmac
    K24 Poster
     
    Berichten: 918
    Geregistreerd: ma 18 jul 2011, 21:00
    Woonplaats: Genk
    my honda: Civic 1.8 GT
    Advertenties:

    Re: LPG inbouw op Honda iVTEC motoren.

    Berichtdoor Dj3scoupe » vr 22 jul 2011, 21:31

    Madmac schreef:Maar de wet beslist daar anders over hoor.


    Alles wat met de motor te maken heeft of direct/ indirect oorzakelijk in verband kan worden gebracht moogt ge toch vergeten hoor ;)

    Tenzij ge der veel geld tegenaan smijt voor een speciale expertise mss, maar zelfs dan ken ik nog wel wat tegenargumenten die een constructeur kan gebruiken
    Mix sets@ >>MY BLOG<<
    Avatar gebruiker
    Dj3scoupe
    Beheerder
     
    Berichten: 2264
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 18:32
    Woonplaats: Genk schtad
    my honda: civic coupe EJ2+ ITR
    Advertenties:

    Re: LPG inbouw op Honda iVTEC motoren.

    Berichtdoor Nasty » vr 22 jul 2011, 22:05

    Ik heb op 3 plaatsen navraag gedaan voor lpg/lpi. prijzen lagen vrij uit elkaar. Waar ze het wel over eens waren, is dat de cilinderkop bij japanse wagens (ondanks de optionele kleppensmering) veel harder afziet dan bij europese of amerikaanse wagens, omdat de japanners (ook Honda) vooral alu klepzittingen zouden hebben, en dit zou niet super samen gaan met lpg/lpi. Je kan het steken, geen enkel probleem, en het werkt ook goed. Maar na X aantal kilometer beginnen je klepzittingen in te slijten en mag je je cilinderkop gaan binnendoen om andere zittingen te laten steken. Dit kan binnen 50 000km al zijn, of binnen 100 000km, maar je kop gaat eraan. Zoek eens op google, je vind er erg veel over. Ook een kameraad van me die bij Honda werkt vertelde me dit. Heeft zelf ook wel lpg steken.

    Mijn pa beweerde altijd dat dit onzin was, en dat zijn primera al zolang op lpg liep. Totdat de lpg installateur hem vorige maand hetzelfde verhaal vertelde, omdat zijn motor serieuze tikken gaf bij het optrekken (motor had 200k gelopen waaronder 100k op lpg) :dom:

    Lpi lijkt me super, maar als ik daar mijn betrouwbaarheid voor moet opgeven is het voor mij een dikke njet
    2007 Honda Accord Executive

    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    Nasty
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 3692
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 21:34
    Woonplaats: Neerpelt
    my honda: CL7
    Advertenties:

    Re: LPG inbouw op Honda iVTEC motoren.

    Berichtdoor Madmac » za 23 jul 2011, 07:48

    Alu klepzittingen, dat was het ! :goed:

    Aan rijden op LPG zit altijd een klein risico verbonden als het niet vanuit de fabriek geplaatst is. Maar om eerlijk te zijn, wie kent hier een Honda die de garantie heeft moeten benutten ? Ik heb met road-service mensen gesproken en die zegden dat motorische uitval bij Honda een zeer grote zeldzaamheid is.

    De auto is nu anderhalf jaar oud, hoeveel kans heb ik dat ik stukken aan de motor krijg in de volgende anderhalf jaar ? En als het zover is zal ik de juiste stappen wel ondernemen om mijn wettelijk rechtmatige garantie te krijgen hoor.
    Avatar gebruiker
    Madmac
    K24 Poster
     
    Berichten: 918
    Geregistreerd: ma 18 jul 2011, 21:00
    Woonplaats: Genk
    my honda: Civic 1.8 GT
    Advertenties:

    Re: LPG inbouw op Honda iVTEC motoren.

    Berichtdoor jablo » za 23 jul 2011, 08:15

    Ik heb een Prelude (5th gen 2.0) en een Civic (EP2) op lpi liggen. Tot hiertoe heb ik nog geen nadelen kunnen ondervinden buiten het feit dat je alleen kan tanken tijdens de openingsuren. Dat het niet goed is voor de motor weet ik wel,maar het is minder schadelijk dan de meeste denken. Ik denk dat lpg gewoon een slechte reputatie heeft door de problemen met de oude lpg-installaties en dat de meeste mensen hierdoor een foutief beeld hebben. De installaties van nu kan je echt niet meer vergelijken dan met installaties van 10 jaar geleden. Hoe je het ook draaid of keert, het is niet goed voor de motor maar wel voor je portemonee en daar doen we het uiteindelijk voor. Ook al zou de motor versleten zijn na 100.000km (wat ik ten zeerste betwijfel) dan heb je nog dik en dubbel een nieuwe motor terug verdiend door al die tijd met goedkope lpg te rijden. Iedereen heeft zijn mening hierover en dit is de mijne :)
    Avatar gebruiker
    jablo
    B20 Poster
     
    Berichten: 538
    Geregistreerd: di 12 okt 2010, 19:21
    my honda: civic,prelude
    Advertenties:

    Re: LPG inbouw op Honda iVTEC motoren.

    Berichtdoor Madmac » za 23 jul 2011, 08:32

    Laat ik gewoon een simpel voorbeeld geven:

    Ik tankte 25 keer per jaar €75= €1875
    Nu wordt dat 25 x per jaar €25 =€625
    Een besparing van €1250 per jaar.

    De installatie kostte me €2345, deze is dus in twee jaar terugverdiend en dat bespaar ik pas écht. Tegen dan heb ik zo 'n 50.000 km. Ik geloof nooit dat ik stukken ga krijgen voordat hij de 100.000 km heeft overschreden. Dan heb ik intussen al een besparing gedaan van ± €4000. Nieuwe stalen klepzittingen plaatsen kost blijkbaar zo 'n €1600 (heb ik me laten vertellen) wat inhoud dat ik nog steeds €2400 zou hebben bespaard én het is helemaal niet zeker dat er iets met de auto zal gaan gebeuren.

    Nog iets dat ik vreemd vind:

    Hoeveel mensen geven hier duizenden Euro's uit aan motortuning ? Terwijl ge ook weet dat dit slecht is voor de motor op termijn. Waarom zou ge die uitgave dan niet doen om geld te besparen ?? :owned:
    Avatar gebruiker
    Madmac
    K24 Poster
     
    Berichten: 918
    Geregistreerd: ma 18 jul 2011, 21:00
    Woonplaats: Genk
    my honda: Civic 1.8 GT
    Advertenties:

    Re: LPG inbouw op Honda iVTEC motoren.

    Berichtdoor who_carez » za 23 jul 2011, 09:07

    Zoek maar is een beetje verder op't forum naar iemand uit Stabroek me ne nieuwe crv :) Een paar dage nada hem dieje nieuw gekocht had was den blok zo dood als ne pier waar een fatte zeug op is gaan staan. Dus als gij da risico wilt gaan om een paar euro's te sparen is da uw zaak. Maar ik zou da precies ni doen. Als ge al geld wilt besparen op ne nieuwe honda koopt dan gewoon het hybriede model ofzo.
    Nen auto is pas snel genoeg als ge smorgends schrik hebt om in te stappen...
    who_carez
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1323
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 21:32
    Woonplaats: Kapellen
    my honda: FIETS
    Advertenties:

    Re: LPG inbouw op Honda iVTEC motoren.

    Berichtdoor Madmac » za 23 jul 2011, 09:14

    Wat gij nu noemt is een uitzondering, en volgens de letter van de wet is Honda evenzeer verplicht mij mijn garantie toe te kennen hoor. Dat is een wetgeving die de consument beschermd, niet de constructeur. Het zal mij ongetwijfeld meer moeite kosten, maar dat heb ik er dan wel voor over. En €1250 per jaar is meer dan "een paar Euro's" hé, das de kost van mijn omniumverzekering. :roll:

    Ah ja, en die hybride is helemaal niet zo zuinig als 't lijkt hoor. Hebt ge er al mee gereden ? Ik met de CR-Z en ik werd bij die al wild door het gebrek aan trekkracht op kruissnelheid, das dan nog een 1500 + handgeschakeld.
    Avatar gebruiker
    Madmac
    K24 Poster
     
    Berichten: 918
    Geregistreerd: ma 18 jul 2011, 21:00
    Woonplaats: Genk
    my honda: Civic 1.8 GT
    Advertenties:

    Re: LPG inbouw op Honda iVTEC motoren.

    Berichtdoor who_carez » za 23 jul 2011, 09:17

    Laat het dan kapot gaan he en zie da ge alles onder garantie kunt late make bij Honda, mss da ge dan meer gehoor gaat krijge. En motor tuning is een passie, da kunde ni vergelijke me te gierig zijn voor naft te kope. Mijne swift krijgt ook alleen maar 98 ze. Geen haar op mijne kop da der aan denkt om daar 95 in te kappen, dan mag da zelf 20ct goedkoper zijn per liter.
    Nen auto is pas snel genoeg als ge smorgends schrik hebt om in te stappen...
    who_carez
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1323
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 21:32
    Woonplaats: Kapellen
    my honda: FIETS
    Advertenties:

    Volgende

    Keer terug naar Algemeen technische informatie

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten