Debat: zelf onderhouden of garage laten doen?

Post hier uw algemene technische vragen die niet in andere categorieën te plaatsen zijn

Debat: zelf onderhouden of garage laten doen?

Berichtdoor Nasty » do 16 okt 2014, 14:29

Wat vinden jullie het beste? Wat zijn de voor -en nadelen van beide standpunten?
2007 Honda Accord Executive

Afbeelding
Avatar gebruiker
Nasty
HCB Veteraan
 
Berichten: 3692
Geregistreerd: di 23 maart 2010, 21:34
Woonplaats: Neerpelt
my honda: CL7
Advertenties:



  • Re: Debat: zelf onderhouden of garage laten doen?

    Berichtdoor FlushApproved » do 16 okt 2014, 14:33

    hangt af wat je technische kennis is... onderhoud is niet enkel olie/ filters, ...

    komt veel meer bij te kijken zoals kijken voor defecten, scharnieren smeren etc, allemaal dingen die men zelf wel gemakkelijk overslaat
    FlushApproved
    B16 Poster
     
    Berichten: 357
    Geregistreerd: di 30 maart 2010, 17:48
    my honda: ek
    Advertenties:

    Re: Debat: zelf onderhouden of garage laten doen?

    Berichtdoor WhiteSol » do 16 okt 2014, 15:00

    Idd, voor dingen waar ge niet 100 % zeker van bent of het niet goed aandurft kunt ge nog altijd beroep doen op de garage of iemand die er wel goed in is.

    Maar basic onderhoud: filters,riemen,olie,remmen denkik dat ge met een basis mechanica kennis al heel ver komt en toch ettelijke euro's uitspaart. De facturen dan wel goed bijhouden van de aangekochte stukken en eventueel zelf documentatie maken adv foto's met het oog op een uiteindelijke doorverkoop is dan wel aan te raden.


    Bij nieuwe auto's die nog onder garantie zijn zou ik zowiezo wel naar de garage gaan.. er moest maar eens iets misgaan. De Murphy kan daarover meeklappen denkik :lol:

    De voor en nadelen zijn dan relatief eenvoudig op te sommen:

    Pro:

    - Goedkoper
    - Ge weet wat er precies gedaan is en dat het goed gedaan is (mits nodige kennis)
    - Leerrijk
    - Kunt ook andere mensen verder helpen

    Contra:

    - Geen recht tot klagen wanneer er toch iets fout gaat
    - Iets goed doen neemt de nodige tijd in beslag en het is niet altijd proper en veilig werk
    - Bij doorverkoop zal het onderhoudsboekje geen betekenis meer hebben
    Afbeelding
    Afbeelding

    Only aim to do your duty, and mankind will give you credit where you fail.
    Avatar gebruiker
    WhiteSol
    Moderator
     
    Berichten: 7118
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 21:42
    Woonplaats: Schoonderbuken / Scherpenheuvel
    my honda: Crx Del Sol VTi
    Advertenties:

    Re: Debat: zelf onderhouden of garage laten doen?

    Berichtdoor Nasty » do 16 okt 2014, 16:08

    Maar in hoeverre is de wagen meer waard bij doorverkoop als het onderhoudsboekje in orde is?
    2007 Honda Accord Executive

    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    Nasty
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 3692
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 21:34
    Woonplaats: Neerpelt
    my honda: CL7
    Advertenties:

    Re: Debat: zelf onderhouden of garage laten doen?

    Berichtdoor punanied9 » do 16 okt 2014, 16:24

    stempel is makkelijk na te maken hoor, als je me begrijpt..

    iedere honda die ik al gekocht heb was zonder onderhoudsboekje en dat heeft me niet weerhouden de prijs neer te leggen die de verkoper wou.

    denk dat het zeer persoonlijk is maar meerwaarde aan de prijs denk ik niet..
    Avatar gebruiker
    punanied9
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1787
    Geregistreerd: do 23 sep 2010, 09:47
    Advertenties:

    Re: Debat: zelf onderhouden of garage laten doen?

    Berichtdoor Goosse » do 16 okt 2014, 16:26

    hangt allemaal af van de leeftijd en type van wagen. Ik vind een wagen met 150000km en een volledig dealer ingevuld onderhoudsboekje interessanter dan eentje van 100000km zonder.
    You buy parts you don't need with money you don't have to impress people you don't know

    EK squad - Jap Society

    www.charmdolls.be
    Goosse
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1184
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 20:47
    Woonplaats: Geel
    my honda: ek4
    Advertenties:

    Re: Debat: zelf onderhouden of garage laten doen?

    Berichtdoor Gunther » do 16 okt 2014, 16:43

    De "pro's" van een afgestempelde 'dealer onderhouden' wagen lijken me eerder een pluspunt als je de garage / werkplaats en diens werknemers kent.
    Ik verkies nog steeds een liefhebber van op een forum met liefde voor de wagen, oog voor detail en mechanische kunde, dan een 25 jarige gast die bij Honda werkt omdat hij een Middelbaar diploma heeft en onderhouden doet in een werkplaats. Geen aanval op die mensen, maar niets zegt per definitie dat die een betere controle doen (op alle vlakken) van je wagen.
    Organisation is the key to reassembly
    Avatar gebruiker
    Gunther
    H23 Poster
     
    Berichten: 728
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 23:34
    my honda: EG6
    Advertenties:

    Re: Debat: zelf onderhouden of garage laten doen?

    Berichtdoor Vteclover » do 16 okt 2014, 19:07

    Iets wat als hobby( met kennis ) gedaan is zal altijd met liefde en zorgvuldiger gedaan zijn dan iemand die het dag in dag uit en onder eventuele werkdruk doet.
    Vteclover
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1013
    Geregistreerd: do 25 maart 2010, 13:01
    my honda: Civic Ek4
    Advertenties:

    Re: Debat: zelf onderhouden of garage laten doen?

    Berichtdoor Dj3scoupe » do 16 okt 2014, 19:24

    Nasty schreef:Maar in hoeverre is de wagen meer waard bij doorverkoop als het onderhoudsboekje in orde is?


    ik denk dat dit niet te definiëren is. is voor iedereen anders natuurlijk.
    voor de ene is het super belangrijk, voor de ander maakt het niets uit...

    in the long run scheelt het wel een pak kosten natuurlijk gewoon telkens die basic oliebeurt zelf doen.
    als ik naar de auto van mijn ouders kijk. heeft 14 jaar de standaard beurten gehad. op een bobine na nooit iets aan geweest.
    verder enkel bougies, olie en filter gedaan... heeft een pak gekost aan werkuren
    dat geld kan je er in principe ook bijtellen als je doorverkoop...

    stel je verkoopt door en met onderhoudsboek heb je 500 euro meer gekregen, maar moest je alles zelf doen, misschien al meer als 500 euro gespaard op die jaren...

    plus, die eventuele meerwaarde is nu nog een groot vraagteken. stel dat em na 10 jaar vol roest staat dan wilt ook geen kat er meer voor geven als er een onderhoudsboekje bij is hé.

    denk dat het enkel echt een voordeel is bij jonge 2de hands wagens. na de eerste 3-5 jaar komen er veel meer factoren bij kijken
    Mix sets@ >>MY BLOG<<
    Avatar gebruiker
    Dj3scoupe
    Beheerder
     
    Berichten: 2264
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 18:32
    Woonplaats: Genk schtad
    my honda: civic coupe EJ2+ ITR
    Advertenties:

    Re: Debat: zelf onderhouden of garage laten doen?

    Berichtdoor Raidon » do 16 okt 2014, 20:06

    Vteclover schreef:Iets wat als hobby( met kennis ) gedaan is zal altijd met liefde en zorgvuldiger gedaan zijn dan iemand die het dag in dag uit en onder eventuele werkdruk doet.


    Meeste Honda dealers zijn familie bedrijven. Werknemers werken meestal uit liefde voor het merk bij de kleine dealers en verkiezen niet de 'fabrieken' zoals de PSA groep en de VAG.
    Werkdruk valt goed te doen bij de Honda dealers.

    On topic: Uit mijn 7 jaar ervaring Honda kan ik opmaken dat de meeste wagens die niet dealer onderhouden zijn veel slechter voorkomen dan dealer onderhouden op schema. De hobbyisten onder ons slagen soms eens dingen over wat men toch zou moeten vervangen op jaren of kilometers. Ook veel mensen die met tuning bezig zijn en veel meer geld in het uitbouwen steken en onderhouden gewoon overslagen. Of een verandering doorvoeren aan een onderstel, hoeveel mensen smeren de bouten in met een 'vet' om niet vast te roesten op lange termijn? is niet eerste keer dat spoorregelingen niet meer kunnen verdraaid worden etc.
    het aantal procent herstellingen van defecte onderdelen stijgt doordat een niet correct onderhoud wordt uitgevoerd. Ik denk maar aan startkoppelingen bij CVT versnellingsbakken (om de 24 maanden te vervangen van de olie zoals voorgeschreven, doet men dit niet, sowieso problemen ermee). Geluid (tegenwringend geluid) aan achter differentiëlen bij CRV's waar niet tijdig de olie aan wordt verandert.Bij de FN / FK waar nu de mensen binnenkomen met een probleem van de verwarming dat links en rechts niet meer even warm blaast door vervuiling in de leidingen door het niet vervangen van koelwater. Als er een probleem is dan komen de mensen bij een dealer aankloppen, maar dit kan perfect vermeden worden door het onderhoud te volgen zoals voorgeschreven.

    Oudere wagens zij niet zo onderhouds intensief en worden meestal zelf gedaan. Ik krijg amper wagens binnen ouder als 15 jaar.
    Dealer onderhoud kost zeker meer als een onafhankelijke garage. Dealers moeten investeren in diagnose apparatuur, cursussen voor de techniekers ( die dezer dagen moeten voldaan worden met testen, anders extra opleidingen ). Nieuwere wagens bezitten gewoonweg meer kennis en dienen op de perfecte manier onderhouden te worden. Ik denk maar aan een paar dingen die nu in me opkomen, versnellingsbakolie MT of AT, differentieel olie, koelwater, brandstoffilter. Een bezoek aan een dealer heeft ook zijn voordelen omdat deze kan genieten van enige product verbeteringen en ecu updates.
    Honda Civic Type R FK2 - #1640
    -> 10 jaar professioneel Honda ervaring !
    Raidon
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1092
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 21:06
    Woonplaats: Wilrijk (Antwerpen)
    my honda: FK2 #1640
    Advertenties:

    Re: Debat: zelf onderhouden of garage laten doen?

    Berichtdoor Tuur » do 16 okt 2014, 22:28

    Er is een groot verschil tussen iemand die het als hobby doet en iemand die het enkel doet om goedkoper af te zijn.
    Honda, simply the best
    Avatar gebruiker
    Tuur
    B16 Poster
     
    Berichten: 379
    Geregistreerd: do 08 sep 2011, 05:34
    Woonplaats: Maldegem
    my honda: NSX
    Advertenties:

    Re: Debat: zelf onderhouden of garage laten doen?

    Berichtdoor Vteclover » vr 17 okt 2014, 08:07

    Mmmmmh das ook waar tuur die zal er een fram filtertje en olie v de lidl of aldi op doen :lol:
    De echte hobbyist zal er kwaliteitsolie opdoen en ik persoonlijk zelfs de oem oliefilter die ik bij me dealer zelf haal :goed:
    Denk al 12 j niet naar garage geweest maar als de fn2 ketting en spanner moet nagezien worden daar ga ik me niet aan wagen.

    raidon inderdaad 15 jaar oude wagens is kinderspel (voor mij) hoewel je soms eens kan vloeken op een poeliebout die al 12 j vast zit.
    Alles is natuurlijk ook veel gemakkelijker bereikbaar en na te zien.
    Bij de fn2 kun je zelfs met moeite het koelvloeistofniveau zien in de overlooppot,alles zo compact.
    Vteclover
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1013
    Geregistreerd: do 25 maart 2010, 13:01
    my honda: Civic Ek4
    Advertenties:

    Re: Debat: zelf onderhouden of garage laten doen?

    Berichtdoor WhiteSol » vr 17 okt 2014, 12:36

    Dit wordt wel een eindeloze discussie vermits er zoveel factoren in't spel zijn: kennis, leeftijd wagen, wat wel en wat niet, doorverkoop, garantie etc etc etc

    Het door Raidon aangehaalde punt van bv de ophangingsbouten: ik heb er toch al wel enkele afgebroken en sommigen ook met een volledig ingevuld onderhoudsboekje/dealer onderhouden. Toch is 100 % daarvan uitgerust met vastzittende bouten van bv draagarmen/toespoor armpjes enzoverder .. mits ze stock zijn. Aan de andere kant zijn er zo natuurlijk ook van niet dealer-onderhouden wagens. Persoonlijk vind ik het een must van een beetje antiseize te doen aan dergelijke bouten maar idd lang niet iedereen is van dat principe :-)

    You started something here Nasty :-)
    Afbeelding
    Afbeelding

    Only aim to do your duty, and mankind will give you credit where you fail.
    Avatar gebruiker
    WhiteSol
    Moderator
     
    Berichten: 7118
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 21:42
    Woonplaats: Schoonderbuken / Scherpenheuvel
    my honda: Crx Del Sol VTi
    Advertenties:

    Re: Debat: zelf onderhouden of garage laten doen?

    Berichtdoor Oldskool » vr 17 okt 2014, 14:32

    Hangt inderdaad van veel factoren af, daarom wou ik ook ni reageren want dan ben ik een half uur bezig. Doe het zelf als ge weet waar ge mee bezig zijt en het juiste gereedschap hebt en anders blijft ge er best vanaf. ;)

    Over onderhoudsboekje: heeft in mijn ogen geen meerwaarde. Sommige garages doen alles zoals het hoort en andere garages slaan de helft over gewoon om tijd te besparen. Ik wil zoiets wel bij mijn auto omdat ik neurotisch ben op dat vlak, maar ik zou ni minder betalen voor een wagen of hem laten schieten omdat er geen onderhoudsboekje bij is.
    Afbeelding
    Life is short. The time is right now.
    Avatar gebruiker
    Oldskool
    B20 Poster
     
    Berichten: 501
    Geregistreerd: za 06 apr 2013, 12:12
    Woonplaats: Geel
    my honda: EC9
    Advertenties:

    Re: Debat: zelf onderhouden of garage laten doen?

    Berichtdoor Nasty » vr 17 okt 2014, 18:27

    Ik blijf erbij dat dit toch een goed onderwerp is. Volgende week staat mijn Accord ingepland voor groot onderhoud bij een Honda dealer. Dat ging me ongeveer €450 kosten. Daarmee ns even tweede mening vragen hier.
    2007 Honda Accord Executive

    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    Nasty
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 3692
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 21:34
    Woonplaats: Neerpelt
    my honda: CL7
    Advertenties:

    Volgende

    Keer terug naar Algemeen technische informatie

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten