Pagina 1 van 1

Auto op vier assteunen zetten? Uitlaat vervangen?

BerichtGeplaatst: za 24 aug 2013, 09:30
door Jordyke190
Binnenkort moet ik weer naar de keuring.
Bij mij moeten alleen de velgen vervangen worden (geen probleem) maar ook ...

De hele uitlaat van header tot en met de Cat-back.
Is het een moeilijk werk om de uitlaat te wisselen? Heb je er speciaal gereedschap voor nodig? Heb je er speciale vervangonderdelen voor nodig?

Ik vermoed dat je best de wagen volledig omhoog zet, niet? Ik heb een goeie autokrik een laag model zelfs.
Ik heb 4 assteunen sterk genoeg maar bovenaan zit in de steun zo'n grote boog in de metalen houder. Dat vind ik al niet echt handig om die zo onder de krikpunten te zetten.
Waar zet je de assteunen dan wel het beste?
Welke kant eerst omhoog? vooraan of achteraan? Ik denk vooraan?
Soms lees ik dat er mensen nog extra beveiliging voorzien zoals houten blokken etc etc.

Als je dat hebt klaargespeeld in een gewone garage zonder brug :(

Dan kan je beginnen schroeven aan heel de uitlaat zekers? Gebruiken jullie pasta op de standaard uitlaat voor de keuringsrit of niet?
Kan je best je emissie meten of eerder laten meten voor je naar de keuring gaat?
Daar nog aandachtspunten? De lambda sensor zekers :? die is normaal vorig jaar al eens omgebouwd. Dat is dus afwachten.

Dank je alvast voor de tips en tricks :)

Re: Auto op vier assteunen zetten? Uitlaat vervangen?

BerichtGeplaatst: za 24 aug 2013, 12:00
door leon
Jordyke190 schreef:Binnenkort moet ik weer naar de keuring.
Bij mij moeten alleen de velgen vervangen worden (geen probleem) maar ook ...

De hele uitlaat van header tot en met de Cat-back.
Is het een moeilijk werk om de uitlaat te wisselen? Heb je er speciaal gereedschap voor nodig? Heb je er speciale vervangonderdelen voor nodig?

Is niet moeiljk. Gewoon standaard gereedschap, steeksleutel, ringsleutel, ratel, verlengstuk voor ratel. Vervangonderdelen? Pakkingen. En eventueel zorgen voor van die nieuwe bouten met veren dit de catalysator aan het spruitstuk vastzetten

Ik vermoed dat je best de wagen volledig omhoog zet, niet? Ik heb een goeie autokrik een laag model zelfs.
Ik heb 4 assteunen sterk genoeg maar bovenaan zit in de steun zo'n grote boog in de metalen houder. Dat vind ik al niet echt handig om die zo onder de krikpunten te zetten.
Waar zet je de assteunen dan wel het beste?
Welke kant eerst omhoog? vooraan of achteraan? Ik denk vooraan?
Soms lees ik dat er mensen nog extra beveiliging voorzien zoals houten blokken etc etc.

Makkelijkst is helemaal omhoog omdat je alles moet doen. As steunen op de plek van de krikpunten zitten.

Ik doe eerst voor omhoog (ik zet de krik onder de draagarm zodat het normale krikpunt vrij is om de steun te zetten. Achter in het midden zit een sleepoog denk ik, daar kun je dan de achterkant mee omhoog zetten, zo zijn ook je normale krikpunten vrij voor de steunen. Leg je velgen ofzo onder de auto als beveiliging

Als je dat hebt klaargespeeld in een gewone garage zonder brug :(

Is gewoon te doen hoor ;)

Dan kan je beginnen schroeven aan heel de uitlaat zekers? Gebruiken jullie pasta op de standaard uitlaat voor de keuringsrit of niet?
Kan je best je emissie meten of eerder laten meten voor je naar de keuring gaat?
Daar nog aandachtspunten? De lambda sensor zekers :? die is normaal vorig jaar al eens omgebouwd. Dat is dus afwachten.

Ik zou eerst einddemper doen en zo terug naar voor toe werken. Pasta doe ik wel op de pakkingen inderdaad en zeker als het snel dicht moet zitten. Emissie zou geen probleem moeten zijn met andere uitlaat, of er moet helemaal geen demper meer zitten en catalysator. Lamda sensor kan kapot zijn, maar dat zie je snel genoeg aan de waarden daar dan.

Dank je alvast voor de tips en tricks :)


En ik hem mijn EG ook een paar weken zo laten staan zonder problemen dus is gewoon te doen.

Afbeelding

Re: Auto op vier assteunen zetten? Uitlaat vervangen?

BerichtGeplaatst: za 24 aug 2013, 12:52
door Ulquiorra
Ik moet het hier op de oprit doen buiten :D. Een krik en een paar assteunen zijn genoeg om het te doen, een brug of ne put zouden 10 keer zo gemakkelijk zijn maar als je dat niet hebt moet je het zo doen natuurlijk :)

Re: Auto op vier assteunen zetten? Uitlaat vervangen?

BerichtGeplaatst: za 24 aug 2013, 12:57
door HondaNickx
Ik doe het zo al jaaaren op de oprit met krik en assteunen.Ik raad het gebruik van een garagekrik wel aan ,is zoveel makkelijker.
Vooraan is er een krikpunt onder uw bumper bij de bestuurderskant ergens.Kan je de hele voorkaant omhoog krikken en 2 assteunen plaatsen.
Achteraan kan je onder je sleepoog omhoog krikken en ook weer 2 assteunen plaatsen.Zorg wel dat je elke keer de auto in versnelling hebt staan of handrem op hebt staan als je vanvoor eerst krikt.Of gebruik zo van die steunhoeken zodat de auto nie weg kan rollen.Ook oppassen als je zware bouten wilt losdraaien of vastdraaien terwijl deze op assteunen staat.Ik heb al gehad dat de hele auto meeschoof :denk: :mrgreen: .Als extra veiligheid kan je de krik laten staan of een velg ofzo onder de auto leggen .
Na een aantal jaren elk jaar verlagingen en uitlaten los en vast te halen ken je het wel vanbuiten.
Afbeelding
Zo heeft die vaak gestaan ( en vaak de lamp uithalen :teehee: )

Re: Auto op vier assteunen zetten? Uitlaat vervangen?

BerichtGeplaatst: za 24 aug 2013, 13:05
door V-tje integra
waarom velgen veranderen? ne teg mag mee 16 door de keuring... als er 205/45 van band opligt ;) gisteren zo nog ene gekeurd en ik rij zo al 3 jaar door de control...

Re: Auto op vier assteunen zetten? Uitlaat vervangen?

BerichtGeplaatst: za 24 aug 2013, 13:27
door Lionel
op mijn gelijksvormigheids attest staat enkel 195 55 15, en mocht ik niet met mijn 16" door de keuring :/

Re: Auto op vier assteunen zetten? Uitlaat vervangen?

BerichtGeplaatst: za 24 aug 2013, 13:30
door Ulquiorra
Kben toch ook al gekeurd geweest met 16inch (nu wel terug 15inch), zolang de bandenmaat binnen de procenten valt maakt het weinig uit dacht ik.

Re: Auto op vier assteunen zetten? Uitlaat vervangen?

BerichtGeplaatst: za 24 aug 2013, 13:32
door V-tje integra
Lionel schreef:op mijn gelijksvormigheids attest staat enkel 195 55 15, en mocht ik niet met mijn 16" door de keuring :/



haha dan zijnt klottzakken... ze hebben een programma waar ze kunnen kijken of het mag... en die maat heeft groen aan in da programma... dus moeten ze er u doorlaten...
diene vent heeft het ons getoond... maja hebt er zo van die manne bij die willen afkeuren aja

Re: Auto op vier assteunen zetten? Uitlaat vervangen?

BerichtGeplaatst: za 24 aug 2013, 13:47
door WhiteSol
Voor 10 € per uur moogde de put & materiaal hier gebruiken :mrgreen: Dit bespaart u:

- Tijd
- Vuiligheid in het bakkes :teehee:
- Mogelijk kapotte vingers / ellebogen
- Zweet
- Geld

:goed: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Auto op vier assteunen zetten? Uitlaat vervangen?

BerichtGeplaatst: za 24 aug 2013, 14:24
door Ryosuke
Gaat idd perfect. Ik heb zo zelfs de koppeling van mijn RX-7 vervangen en dat is niet bepaald een lichtgewicht :mrgreen:

Re: Auto op vier assteunen zetten? Uitlaat vervangen?

BerichtGeplaatst: za 24 aug 2013, 14:45
door Jordyke190
Ok,
Op 4 assteunen zetten lukt dus blijkbaar wel.
Ik vroeg me wel af wat jullie doen met die bovenkant van die assteunen? Staat de auto dan gewoon op die boogjes?
Geeft dat geen schade dan daar op die punten. Nen doek of vod zal dat dan wel weer minderen zekers.

Tja als de auto meeschuift bij het aantrekken van bouten, mm dat lijkt me niet plezant om me te maken.

Kan je een gebruikte oem header dichting herbruiken? Of moet dat telkens een nieuwe zijn?
Op mijn oem header zat een oem dichting.
Kan die oem header dichting op de Tegiwa header? ik heb er nu een aftermarket dichting opzitten. Hopelijk komt die er heel vanaf.
Is herbruiken van zulke dichtingen dus aan te raden of niet?

Thnx alvast voor de tips en tricks

Re: Auto op vier assteunen zetten? Uitlaat vervangen?

BerichtGeplaatst: za 24 aug 2013, 16:07
door WhiteSol
OEM dichting bij header hergebruiken kan geen kwaad, maar zo'n aftermarket is natuurlijk ook niet slecht.

ge moet die as steuntje verticaal zetten ten opzichten van de krikpunten eh, nie da die boogjes in't verlengde staan. Geeft geen schade aan de krikpunten, maar een stukje rubber ertussen kan nooit kwaad :)

Re: Auto op vier assteunen zetten? Uitlaat vervangen?

BerichtGeplaatst: zo 25 aug 2013, 01:49
door Ryosuke
WhiteSol schreef:OEM dichting bij header hergebruiken kan geen kwaad, maar zo'n aftermarket is natuurlijk ook niet slecht.

ge moet die as steuntje verticaal zetten ten opzichten van de krikpunten eh, nie da die boogjes in't verlengde staan. Geeft geen schade aan de krikpunten, maar een stukje rubber ertussen kan nooit kwaad :)

:goed: