Woopss, al even geleden dat ik hier nog iets postte…
Dan maar meteen de vetste update in jaren bekendmaken: afgelopen zaterdag heb ik mijn nieuwe daily besteld bij Permantier. (sommigen vingen mss al geruchten op via Facebook – waar ik niet eens actief op ben…)
Inderdaad, de Accord gaat weg – wordt overgenomen door de garage. De afgelopen 6 jaar heb ik er met plezier mee gereden, maar trouwe lezers / volgers van dit topic weten dat ik het voorbije jaar net iets te vaak af te rekenen kreeg met een aantal ouderdoms- / slijtage gerelateerde akkefietjes. En dan zwijgen we best nog maar over die strenge tering emissienormen zeker?
Pre-facelift CN1 = Euro3 = outcast
Time for a change dus. En wat voor één…
De opvolger… the all new Civic FK8!
Yup, een Type R, in hét iconische Championship White – another thing ticked off on my bucket list.
Bovendien was ik de allereerste die een bestelbon ondertekende voor the new King of the Ring in het tiense dealership, mss ook de eerste hier op HCB?
De spec list kent iedereen intussen al wel zeker? Dan vermeld ik hier enkel nog dat ik voor de GT topuitvoering koos, aangevuld met de volgende (in mijn ogen essential) accessoires:
· Zwarte wielmoeren & wielsloten
· Elegance vloermatten
· Illuminated door sills
· Kofferschaal zonder opbergvakken
· Bagagenet
Reeds maandenlang deed deze nieuwe CTR mij wegdromen, en vorige week was het dan zover : de demowagen stond te schitteren op de VEGAP Autoshow.
Gezien en goedgekeurd – testrit geboekt, en al eens een ‘klapke’ gedaan met Hans…
Afgelopen zaterdag = D-day. Bij aankomst was reeds alles netjes in gereedheid gebracht.
Instappen en wegwezen. Wim, de chaperon van dienst, zou het eerste deel van de rit voor zijn rekening nemen, daarna is het mijn beurt.
No problemo dacht ik, dan is het drukgevoede blok al lekker op temperatuur.
Reeds bij het instappen beroert de Type R je al meteen tot in je euhm … nageslacht – de hoge zijwangen van de sportzetels laten er meteen geen twijfel over bestaan – this ride is going to be kinky. Het nieuwe design van de Recaro kuipjes omarmt je, het voelt haast aan alsof deze stoelen voor mij ontworpen werden – japanners hebben ook korte beentjes hihihi.
Press the engine start button - een licht gegrom ontwaakt uit de drie uitlaat pijpen – She’s alive.
Tijdens de eerste kilometers doorlopen we twee rijmodi (Comfort & Sport), en meteen valt op hoe comfortabel deze Type R is en blijft – nice, vooral indien je, zoals ik, dagelijks met het ding wil rijden.
Zullen we een stukje snelweg doen – zegt Wim – ik zeg niet nee.
Hopla, naar de R+ stand: het beest, verscholen onder de lichtgewicht alu motorkap, toont haar ware gelaat en laat haar sumo-size spierballen rollen.
Voor we er erg in hebben geeft het digitale snelheidsdisplay een waarde aan die je vlotjes en ruimschoots je rijbewijs kost. Damn, dit ding is snel.
Het lijkt zelfs alsof al het aanwezige Duitse grut (BMW, Mercedes, …) eerbiedig opzij gaat en spontaan zijn meester erkent in de witte Japanse sensei. High on boost – LOL.
Een kwartiertje later besluit Wim dat de tijd gekomen is om mij mijn gang te laten gaan.
Na het verlaten van de snelweg, bij de eerstvolgende op-/ afrit, neem ik het stuur over. Arigatoo gozaimasu.
De rode driepuntsgordel klikvast, koppelings- en rempedaal tegelijkertijd indrukken om de automatische parkeerrem uit te schakelen en … het roofdier zet zich in beweging.
Opnieuw richting snelweg - de wagen staat nu wederom in de default Sport setting.
Ik accelereer door in z’n twee, drie en een stukje van vier, niet eens pedal to the metal.
Zoals het een Honda betaamt, schakelt de versnellingsbak met zijn verkorte verhoudingen messcherp en ultra-precies. Het goed in de hand liggende sportpookje laat zich vlotjes bedienen.
Wow, de boost en het bijhorende koppel – duw in de rug- zijn instant en altijd aanwezig. Het ding hangt aan het gas – het lichtere vliegwiel t.o.v. de FK2R draagt hier eveneens zijn steentje toe bij. Dankzij de 20 inch wielen / banden combo en het sperdifferentieel is er zo goed als geen sprake van wheelspin / torque steer. I love it when a plan comes together.
Dankzij het nieuw ontwikkelde onderstel boezemt de auto vertrouwen in, want zelfs bij hoge snelheden voelt de Civic zo immens stabiel aan – het lijkt eerder een sneltrein dan een auto.
Nu ben ik als S2000 eigenaar al niet slecht bedeeld wat v-tec power betreft, maar ik schaal dit toch nog een trapje hoger in.
Achja, laat ons geen appels met peren gaan vergelijken. Naast het verschil qua aandrijving (FWD voor de R, en RWD voor de S), is de technologie in de S2000 intussen alweer bijna 20 jaar oud. Een comparison tussen de hoogtoerige-, atmosferische F20C en het koppelrijke turboblok van de FK8 is dan ook volkomen irrelevant. Gelukkig hoef ik geen keuze meer te maken op dat vlak… issue solved.
Bij tempo 185 vind ik het best welletjes, terug naar Confort modus - tijd om wat te cruisen.
Zoals reeds voorafgaand vermeldt, kwijt de FK8 zich onder deze omstandigheden eveneens uitstekend van haar taak, en laat ze, desondanks het eerdere snellere werk, toch een puik gemiddeld verbruik van 8.2 liter noteren.
De laatste eervolle vermeldingen zijn – waarvan akte - voor de big ass Brembo’s – je voelt elke zuiger zich vastbijten in de geperforeerde joekels van schijven – voor het messcherpe stuurgedrag, en het awesome revmatching system, dat bij terugschakelen, het toerental reeds aanpast nog voor je de koppeling laat opkomen.
Een klein uurtje later was de deal rond en prijkte mijn handtekening op een officiële Honda bestelbon.
Levertermijn is voorlopig nog eventjes afwachten – want bij het raadplegen van de beschikbare stock, verscheen code 999 op het scherm – in mensentaal ‘to be defined’ = vermoedelijk november / december.
Indien het december zou worden, ben ik van plan om de R pas in 2018 in te schrijven - zo lang houdt mijn Accord het (zonder ongelukken) nog wel vol.
De afgelopen maanden kwamen er ook nog een aantal car-cave updates toe, maar daarover bericht ik wel een volgende keer.
Nu nog enkel afwachten welk nummertje mijn exemplaar zal hebben… - en of we blij zijn!
P.S. : De rode FK2R staat eveneens te koop bij Permantier Motors…