Staan al redelijk veel topics hier opt forum over hoe invoeren vanuit NL.
Kzal mijn verhaal ook eens doen hoe het gegaan is bij mijn Sol
Ten eerste moet je der ene vinden (dat heb je dus al
)
Dan moeten ginder de platen geschrapt worden voor export, de eigenaar heeft alle kentekenbewijzen, die ga jij ook nodig hebben!!
Als je de wagen op een trailer gaat halen, dan heb je geen transitplaten nodig, wil je hem tot hier rijden moet je in NL
bij zo'n RDW bureau gaan, en daar transitplaten aanvragen, kost wel redelijk wat, omdat je ook een verzekering moet nemen dan ginder...
Dus goedkoopst is gewoon een remorque huren en zo gaan afhalen, ofwel het risico nemen om ff uw eigen platen te gebruiken.
Eens in België, trek je goed foto's van de kilometerstand van je wagen, dit ga je nadien nodig hebben
Met al die papieren dat je hebt, trek je naar het dichts bijzijnd douanekantoor, voor een vignet 705 op zo'n roos papier.
Dit vragen ze op de douane:
o Buitenlands inschrijvingsbewijs
o Exportpapieren
o Verkoopbewijs
o Uw identiteitskaart
Dan vervolgens moet je naar een Homologatiekeuring gaan, dit doen echter niet alle keuringsstations, er is er een in Asse, maar als het voertuig verlaagd is doen ze het niet. Je moet eens bellen naar een keuringsstation, die weten waar ze het doen
Als je wagen goedgekeurd is, dan moet je zo'n 3-4 maand wachten tot je dossier goedgekeurd is in Brussel, eens dit zo is, moet je terug naar het keuringgsstation gaan waar je hem laten homologeren hebt. Daar moet je dan nog eens betalen voor het stickertje dat je nog zelf dient te kleven aangezien je daar niet aanwezig kunt zijn met het voertuig zelf...
In de 3-4 maand ga je wel al een brief krijgen waarin staat dat je verkeersbelasting moet betalen voor het ingevoerd voertuig vanaf de maand dat deze in België is, tenzij je kan bewijzen dat die niet gereden heeft. Daarom, de foto's die ik zei in het begin, dit mail je dan door op het e-mailadres dat vermeld staat in die brief
Na al dit, is het de gewone procedure van een 2dehandsvoertuig, dus keuring voor verkoop, en dan inschrijven.
Vergeet wel niet, dit MOET allemaal met garageplaten gebeuren!!!
Staat de wagen origineel, dan heb je al veel minder moeite om door de homologatiekeuring te geraken, want zij homologeren niet zomaar iets extra, alles moet standaard, of zo standaard mogelijk staan.
Reken wel zeker +-500 euro erbij om alle papieren in orde te krijgen, en zeker minimum 3 maand tijd voor hij op de baan zal zijn
Hier is ook nog een how-to waar alles bijstaat met foto's enzo:
http://www.e30.be/howtos/howto-homologatie.pdfKhoop dat je hiermee geholpen bent