Wat te doen als pakketje door de duane onderschept wordt?

Enkel informatie over wetgeving,keuring, verzekering etc...

Wat te doen als pakketje door de duane onderschept wordt?

Berichtdoor dennisc » di 30 maart 2010, 13:03

Ik heb laatst iets uit amerika laten afkomen, nu krijg ik vandaag een brief binnen dat het onderschept is door de douane.

Nu vroeg ik me af of hier mensen zijn die dit ook al eens ooit hebben meegemaakt...

Hoe doen ze de waardeschatting dan bijvoorbeeld?

Hopelijk maakt iemand me wijzer!
Laatst bijgewerkt door dennisc op ma 12 apr 2010, 09:36, in totaal 1 keer bewerkt.
dennisc
D16 Poster
 
Berichten: 157
Geregistreerd: di 23 maart 2010, 19:53
my honda: crx
Advertenties:



  • Re: Wat te doen als pakketje door de duane onderschept wordt

    Berichtdoor Mr. Yakuza » di 30 maart 2010, 13:45

    dennisc schreef:Ik heb laatst iets uit amerika laten afkomen, nu krijg ik vandaag een brief binnen dat het onderschept is door de duane.

    Nu vroeg ik me af of hier mensen zijn die dit ook al eens ooit hebben meegemaakt...

    Hoe doen ze de waardeschatting dan bijvoorbeeld?

    Hopelijk maakt iemand me wijzer!


    Heb ik ook al gehad.
    Ik weet dus niet hoe jij het hebt geregeld vanuit de U.S. voor u pakket.
    Maar in mijn geval had ik op mijn pakket een hele lage waade laten zetten op iets dat redelijk groot was.
    Soms heb je geluk...maar soms ook niet zoals jou geval.

    Dus als ze zoiets zien,dan krijg je meestal een papier waar opstaat dat ze uw factuur willen hebben van aankoop.

    Ik had die factuur van mij ook aangepast en zo opgestuurd.
    En een week later had ik mijn pakket thuis,met 60euro invoorrechten...(en daar draait alles om)

    ;)
    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    Mr. Yakuza
    H22 Poster
     
    Berichten: 642
    Geregistreerd: wo 24 maart 2010, 10:09
    Woonplaats: PlopsaLand
    my honda: Integra Dc2
    Advertenties:

    Re: Wat te doen als pakketje door de duane onderschept wordt

    Berichtdoor dennisc » di 30 maart 2010, 14:31

    Er zat bij mij geen factuur in de doos, bij jou waarschijnlijk ook niet aangezien ze die opvragen.
    Maar ze controleren dat verder dus niet? Ik kan zogezegd de factuur aanpassen? :)
    Want er stak een papiertje in dat het om een "sample" ging maar dat hebben ze blijkbaar niet geloofd...
    dennisc
    D16 Poster
     
    Berichten: 157
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 19:53
    my honda: crx
    Advertenties:

    Re: Wat te doen als pakketje door de duane onderschept wordt

    Berichtdoor Mr. Yakuza » di 30 maart 2010, 15:37

    dennisc schreef:Er zat bij mij geen factuur in de doos, bij jou waarschijnlijk ook niet aangezien ze die opvragen.
    Maar ze controleren dat verder dus niet? Ik kan zogezegd de factuur aanpassen? :)
    Want er stak een papiertje in dat het om een "sample" ging maar dat hebben ze blijkbaar niet geloofd...


    Ik laat het altijd komen als "Gift".
    In u pakket zit (meestal) geen factuur,wel een invoice papier met de waarde van uw pakket.
    Dus ik weet niet wat daar bij u op gaat staan,of wat er afgesproken is geweest tussen jullie 2.

    Maar jazeker,pas die factuur aan,en stuur ze dan op.
    Ook geen belachelijke prijs erop zetten hé :lol:

    Maar bij mij was het toch gelukt.

    ;)
    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    Mr. Yakuza
    H22 Poster
     
    Berichten: 642
    Geregistreerd: wo 24 maart 2010, 10:09
    Woonplaats: PlopsaLand
    my honda: Integra Dc2
    Advertenties:

    Re: Wat te doen als pakketje door de duane onderschept wordt

    Berichtdoor dennisc » di 30 maart 2010, 15:39

    Ja bij mij zat dat invoice papier er ook niet in denk ik 8-)
    dennisc
    D16 Poster
     
    Berichten: 157
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 19:53
    my honda: crx
    Advertenties:

    Re: Wat te doen als pakketje door de duane onderschept wordt

    Berichtdoor Dj3scoupe » di 30 maart 2010, 15:40

    ik ben nu ook iets uit amerika aant laten komen en mij hebben ze ook gemaild voor een factuur. Ik had toen ook een lagere waarde opgezet maar dat hebben ze door gehad. (ik denk dat het op het pakket ook vermeld moet worden want die wisten exact hoeveel het kostte)
    dus BELLEN (inderdaad die deden de moeite om mijn nr op te zoeken) ze mij om te zeggen dat het ni klopt en dat ik de juiste factuur moest tonen.
    vandaag, 1 maand later, bel ik nog eens van hoe het zit en is mn pakket EINDELIJK doorgelaten

    dusss da van lagere waarde opzetten zal mss nie pakken ;)
    Mix sets@ >>MY BLOG<<
    Avatar gebruiker
    Dj3scoupe
    Beheerder
     
    Berichten: 2264
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 18:32
    Woonplaats: Genk schtad
    my honda: civic coupe EJ2+ ITR
    Advertenties:

    Re: Wat te doen als pakketje door de duane onderschept wordt

    Berichtdoor Mr. Yakuza » di 30 maart 2010, 15:45

    Dj3scoupe schreef:ik ben nu ook iets uit amerika aant laten komen en mij hebben ze ook gemaild voor een factuur. Ik had toen ook een lagere waarde opgezet maar dat hebben ze door gehad. (ik denk dat het op het pakket ook vermeld moet worden)
    dus BELLEN (inderdaad die deden de moeite om mijn nr op te zoeken) ze mij om te zeggen dat het ni klopt en dat ik de juiste factuur moest tonen.
    vandaag, 1 maand later, bel ik nog eens van hoe het zit en is mn pakket EINDELIJK doorgelaten

    dusss da van lagere waarde opzetten zal mss nie pakken ;)


    Jawel hoor lukt meestal wel.

    Ik heb al erg veel gekocht via eBay U.S. en ik heb in al die tijd dit maar 2 keer voorgehad.

    Maar soms heb je pech... :?
    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    Mr. Yakuza
    H22 Poster
     
    Berichten: 642
    Geregistreerd: wo 24 maart 2010, 10:09
    Woonplaats: PlopsaLand
    my honda: Integra Dc2
    Advertenties:

    Re: Wat te doen als pakketje door de duane onderschept wordt

    Berichtdoor Dj3scoupe » di 30 maart 2010, 15:51

    das de eerste keer dat ik ens iets laat kome en kheb al prijs :?
    Mix sets@ >>MY BLOG<<
    Avatar gebruiker
    Dj3scoupe
    Beheerder
     
    Berichten: 2264
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 18:32
    Woonplaats: Genk schtad
    my honda: civic coupe EJ2+ ITR
    Advertenties:

    Re: Wat te doen als pakketje door de duane onderschept wordt

    Berichtdoor Mr. Yakuza » di 30 maart 2010, 15:53

    Dj3scoupe schreef:das de eerste keer dat ik ens iets laat kome en kheb al prijs :?


    Ja maar da pakje gaat naar genk hé,dan denken ze dat er wat meer achter zit.... :lol:
    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    Mr. Yakuza
    H22 Poster
     
    Berichten: 642
    Geregistreerd: wo 24 maart 2010, 10:09
    Woonplaats: PlopsaLand
    my honda: Integra Dc2
    Advertenties:

    Re: Wat te doen als pakketje door de duane onderschept wordt

    Berichtdoor FU2 » di 30 maart 2010, 23:56

    ik zal hier eens even een hele hoop verlichting brengen ;)
    van de +180 pakketten die ik al besteld heb het laatste jaar zijn er welgeteld zo'n 10 tegengehouden.
    we maken al onderscheid tussen 2 manieren van versturen, private pakjesdiensten en de post.

    ik zal beginnen bij de private pakjesdiensten, die zijn het minst erg. (vind ik toch)
    al die pakketten komen van het vliegtuig bij de douane terecht.
    de douane zal er alleen de grote en/of zware dozen uitpikken, of de dingen waar een heel hoge waarde opstaat.
    dit omdat de smeerlappen nu eenmaal weten dat ze hier veel invoerrechten+btw op kunnen heffen, en dat in de grote dozen meestal spullen zitten van grotere waarde.
    alles wat in een omslag zit en niet te extreem duur is zal niet onderschept worden, of er nu gift opstaat of niet maakt geen bal uit. Dit omdat ze nu eenmaal zoveel pakketten binnenkrijgen dat het onmogelijk is alles te controleren.
    Er wordt ongeveer 1 op 10 pakketten gecontroleerd, die worden ook opengemaakt om te zien of er echt wel inzit wat eropstaat.
    21% btw ben je zowiezo al kwijt, en meestal komt het totaalbedrag met invoerrechten uit op zo'n 50% van de waarde op het pakje.
    Als ze iets onderscheppen waar zo een belachelijk lage waarde opstaat dat ze het niet geloven ben je de lul. Dan vragen ze simpelweg de betalingsuittreksels op van de verkoper en koper om deze naast elkaar te leggen (paypalmails, bankuittreksels..) die kan je gewoon niet faken. Kan zijn dat je hier nog een boete bovenop krijgt, of iets anders.
    weet ik niet want dat heb ik nog niet meegemaakt, wel al paar keer dat ze de betalingsgegevens opvroegen.
    Pakket kan dan wel ettelijke weken achterwege blijven, langste dat ik al meegemaakt heb is 6weken.
    Fedex is de enige die de invoerrechten voorschiet, waar je later een brief met factuur van krijgt die je dan kan betalen.
    Je pakket wordt dan direct doorgestuurd, dus is veel simpeler.
    Bij USPS, DHL,TNT.. ben je weer de lul, die doen dat niet dus wordt je pakket ingehouden tot alles in orde is.

    Dan komen we bij de grootste nachtmerrie, de post ofwel flat rate shipping als die naam je meer zegt.
    Als de post een pakket onderschept, wat zowat alles is boven de 22€, alles hieronder is volgens de wet namelijk vrijgesteld van belasting ben je pas dik de lul.
    Dan krijg je een paar dagen later een brief thuisgestuurd dat je pakket is ingehouden in het hoofddepot van de post, en met vragen zoals;
    -beschrijf gedetailleerd wat er in het pakket zit
    -wat is de aard van de goederen?
    -bent u een particulier verkoper, zakelijk verkoper..
    -is dit een pakket opgestuurd voor herstelling, een bestelling, een cadeau..
    -is dit pakket vrijgesteld van btw of niet..

    en dan de 3 ergste vragen:
    -tarief douane?
    -tarief invoerrechten?
    -tarief btw?

    de 2 eerste zijn vastgesteld percentueele bedragen, waar een lijst van bestaat, maar je vindt hem nergens of nergens.
    Hier heb ik mij gewoon rot achter gezocht, om het uiteindelijk na veel omwegen te weten te komen.
    Bestaan bergen EU en europees parlement sites van, maar geen enkele geeft duidelijkheid over de percentages.
    Om het veel mensen gemakkelijk te maken; het vastgestelde tarief van invoerrechten voor auto-onderdelen en accesoires is 6,25%! als je veel pakjes bestelt graveer dit getal dan in je geheugen want je vindt er nergens duidelijkheid over. douanetarief is meestal 10€ en tarief btw slaat op dat van ons land, namelijk 21% dus.
    Op de brief staat dan binnen de 7dagen terugsturen of je pakket wordt gewoon teruggestuurd naar de afzender.
    Als je deze brief teruggestuurd hebt duurt het zo'n goede week/2weken voor je pakket aankomt. Dit hangt ervanaf, 1 keer om de zoveel tijd komt iemand van de douane al die opgestuurde papieren aftekenen en dan mag je pakket pas door. Dit zal op de factuur staan als "administratieve formaliteiten", en voor die handtekening rekenen ze elke keer 25€ aan, want smeerlappen dat zijn ze wel. maar voor de percentages van alles op te zoeken zijn ze wel te lui, daar moet je zelf maar wat achter vissen
    Deze factuur moet cash betaald worden aan de postbode, of je pakket gaat weer mee naar het postdepot.
    Reken er dan ook nog eens op dat geen enkele postbode wisselgeld bijheeft, je moet dus perfect kunnen passen of je kan het vergeten. als je bv 63,87€ moet betalen kan dit wel eens een hele berg gekloot opleveren, genoeg ervaring mee.

    Kan mensen nog 1 hint meegeven, heb je iets duur te bestellen doe het dan in de feestdagen van kerstmis en nieuwjaar! hier hebben de douane het zo druk dat zo goed als elk pakket erdoorraakt zonder iets belasting te moeten betalen. kan je veel goedkoper uitkomen. pakketten van binnen de EU zijn btw vrijgesteld van alle belastingen, op dit gebied is UK wel interessant voor sommige autospullen.

    Maar als je goed genoeg zoekt kan je zelfs met belasting bijgeteld nog veel winst doen.
    Om een voorbeeld te geven, ik had ff geleden angel eyes clear lens projector koplampen besteld. 400€ bij showoff, voor mij 225$ met HID-kit inbegrepen. pakket was onderschept door de post, 62€ factuur gehad. koplampen hebben mij dus in totaal 240€ gekost met belasting bij, en zodra ik ze gebruikt heb verkoop ik ze waarschijnlijk nog voor meer verder dan ik ze gekocht heb. en dat noemen we dan zakendoen ipv alle shops hier woekerwinsten te laten maken ;)

    more questions? shoot!
    Afbeelding Afbeelding
    hint, blijf weg van hondagarage D'ieteren mechelen.
    liegende afzetters, factureren veel wat ze nooit gedaan hebben.
    Avatar gebruiker
    FU2
    Camino user
     
    Berichten: 26
    Geregistreerd: zo 28 maart 2010, 20:19
    Woonplaats: best ver uit je buurt
    my honda: itr
    Advertenties:

    Re: Wat te doen als pakketje door de duane onderschept wordt

    Berichtdoor CruiserzCarClub » wo 31 maart 2010, 11:10

    Het is eigenlijk gewoon, als je met de post verstuurd van het buitenland en het komt in belgie, word da verwerkt door SDV der vroegere ABX, en die mensen hebben heel veel werk en zijn wa tam, en zo kan da soms maanden aan slepen, je moet er gewoon blijven ene bellen, en als ze zeggen dat het vast staat bij douane moete da ni geloven, is gewoon voor hun tijd te treken.
    Als je geen factuur hebt maakt dan gewoon een pro-forma factuur zelf met een lagere waarde. Dus die waarde + uw transport waarde daar gade moeten 21% btw op betalen en meestal 3.5% invoer rechten
    Het gaat hier toch meestal over auto onderdelen dus als ze vragen wat de goederen zijn zegde auto onderdelen en de tariefpost 8708.9997.90
    Als het SDV is blijven bellen naar 02/5566640
    Het gaat veel sneller me DHL of TNT ofzo.
    En is logische dat je daar op moet betalen, alles dat van buiten de EG komt, moete op betalen. Je kan geluk hebben, als het over hele kleine zendingen gaat of van bijna geen
    waarde da ze het zo door laten.

    Ik werk op de luchthaven en ik maak die douane documenten op, ma voor andere firma's en bij ons wa er van het vliegtuig komt is in de volgende 2 dagen bij de klant mits betaling van de klant natuurlijk.
    Dus als er vragen zijn of je kan er nog ni aan uit vraag ma
    CruiserzCarClub
    Dax rookie
     
    Berichten: 2
    Geregistreerd: wo 24 maart 2010, 08:41
    Advertenties:

    Re: Wat te doen als pakketje door de duane onderschept wordt

    Berichtdoor dennisc » wo 31 maart 2010, 14:04

    @FU2: ik vrees dat ik dan met de grootste nachtmerrie te maken heb, alvast bedankt dan voor al de uitleg en die tarieven!

    @CruiserzCarClub: maar wat moet ik doen als het nu echt om een geschenk gaat en ik dus geen factuur heb?!
    En ik moet doet ook 21% btw betalen op de vervoerskosten?


    Gaat me blijkbaar een pak geld kosten :shock:

    Alvast bedankt voor al de goede info allemaal!!
    dennisc
    D16 Poster
     
    Berichten: 157
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 19:53
    my honda: crx
    Advertenties:

    Re: Wat te doen als pakketje door de duane onderschept wordt

    Berichtdoor dennisc » wo 31 maart 2010, 15:08

    Net even naar de douane gebeld, blijkbaar is het verkeerd aangekruist en is het dus niet als geschenk verzonden en alsook wisten ze dat de waarde 400$ was!
    dennisc
    D16 Poster
     
    Berichten: 157
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 19:53
    my honda: crx
    Advertenties:

    Re: Wat te doen als pakketje door de duane onderschept wordt

    Berichtdoor kristo » wo 31 maart 2010, 19:29

    CruiserzCarClub schreef:Het gaat veel sneller me DHL of TNT ofzo

    Kun je een transportfirma aanraden voor import uit de VS?
    Avatar gebruiker
    kristo
    H23 Poster
     
    Berichten: 708
    Geregistreerd: wo 24 maart 2010, 12:44
    Woonplaats: Gent
    my honda: EK3 hatch, EK4 sedan
    Advertenties:

    Re: Wat te doen als pakketje door de duane onderschept wordt

    Berichtdoor HondaNickx » wo 31 maart 2010, 20:00

    Na een stuk of 1000 pakjes over de jaren heen kan ik alleen ma bevestigen wat hierboven al gezegt is. DSV zijn luie zakken eerste klas.Er zit vrijwel altijd een volledig ingevuld douane formulier bij uw pakket dus die zever van we kunnen de douane formulieren niet invullen is altijd zever .Heb het laatst nog es zo'n briefke gehad en toevallig had de verkoper mij een kopie doorgestuurd van zijn ingevulde doauneformulieren die op het pakket zat.Dat doorgestuurd en van men klote gemaakt dat alle documenten erbij zitten volledig ingevuld.Dag erna was het pakket 'opeens ' ingeklaard ,uit de douane , verstuurd met de post en aangekomen hier thuis...
    Er staan ganse threads online waar mensen klagen over DSV met allemaal dezelfde klachten en alsnog blijft da "bedrijf" leuk doorgaan .
    Ohja 2de handse onderdelen krijgt ge ook veel makkelijker door de douane tegen een lager tarief. ;)
    HondaNickx
    H23 Poster
     
    Berichten: 783
    Geregistreerd: do 25 maart 2010, 01:58
    my honda: Civic EJ9
    Advertenties:

    Volgende

    Keer terug naar Wetgeving, keuring, verzekering

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten