De wetgeving - basis - LEES DIT EERST

Enkel informatie over wetgeving,keuring, verzekering etc...

De wetgeving - basis - LEES DIT EERST

Berichtdoor Dj3scoupe » vr 29 okt 2010, 17:43

alvorens vragen te stellen, kijk eerst eens of het hier niet tussen staat. ;)

12 MAART 2010. - Ministeriële Omzendbrief betreffende sommige verbouwde voertuigen (cat. M1)
(B.S. 26.03.2010)

In het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, laatst gewijzigd door het koninklijk besluit van 14 april 2009 (hierna : koninklijk besluit van 15 maart 1968), wordt bepaald in artikel 14, § 1, 3. : « Het in het verkeer brengen op de openbare weg van een voertuig van de categorieën M, N, O, T, C, R en S dat niet in alle opzichten overeenkomt met het goedkeuringscertificaat is verboden. ».

Overeenkomstig artikel 8, § 5, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 wordt elke verbouwing van een voertuig waardoor het niet meer overeenstemt met het goedkeuringscertificaat bekrachtigd met een afwijking ervan. Wanneer de verbouwing echter wordt uitgevoerd door een andere persoon dan de fabrikant of zijn gemachtigde, wordt de aanvraag alleen in aanmerking genomen met de instemming van de fabrikant of van zijn gemachtigde.

Onder verbouwingen verstaat men grondige veranderingen, bijvoorbeeld, ter hoogte van de stuurinrichting, het ophangings-, uitlaat- of remsysteem, of fundamentele veranderingen aan het chassis of het zelfdragend koetswerk, die strijdig zijn met het bestaande goedkeuringscertificaat, proces-verbaal van goedkeuring (PVG) of certificaat van overeenstemming (C.O.C.).

Deze omzendbrief heeft als doel de verbouwingen te omschrijven die niet als dusdanig worden aanzien en waarop bijgevolg artikel 8, § 5, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968, niet van toepassing is. Voor deze verbouwingen is dan ook geen akkoord van de fabrikant of diens gemachtigde vereist.


Deze omzendbrief is uitsluitend van toepassing op de voertuigen van de categorie M1 met uitzondering van voertuigen voor specifiek gebruik zoals voertuigen van politiediensten, gepantserde voertuigen, ziekenauto's, voertuigen voor dringende medische interventie van de dienst 100, brandweervoertuigen, voertuigen van de Civiele Bescherming, lijkauto's, en soortgelijke voertuigen. Voor de andere voertuigcategorieën blijft artikel 8, § 5, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 onverkort van toepassing.

De aanbieder van het voertuig deelt iedere in deze omzendbrief vermelde wijziging of verbouwing mee aan het keuringsstation.

Tijdens de periodieke of niet-periodieke keuring van het voertuig wordt de conformiteit van de gedane wijzigingen en verbouwingen aan de voorschriften van deze omzendbrief vastgesteld door aflevering door het bevoegde keuringsstation van een tuningrapport dat aan het overeenkomstig artikel 23decies, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 afgeleverde keuringsbewijs wordt gehecht.

Voor de afgifte van het tuningrapport geldt het tarief bedoeld in artikel 23undecies, 7°, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968.

De in deze omzendbrief voorziene validatieprocedures beogen de vaststelling van de conformiteit van de verbouwingen of onderdelen aan de hand van een document dat aan het keuringsstation moet worden voorgelegd.

Overwegende dat er voldaan is aan de bepalingen van artikel 8 van Richtlijn 98/34/EG van het Europees Parlement en de Raad van 22 juni 1998 betreffende een informatieprocedure op het gebied van normen en technische voorschriften.

Er zijn drie soorten validatieprocedures :

a) een validatieprocedure voor e- of E goedgekeurde onderdelen aan de hand van een homologatieattest;

b) een validatieprocedure voor niet-e- of E goedgekeurde onderdelen, gevalideerd door een erkend labo of een erkende instelling, aan de hand van een validatieverslag;

c) een validatieprocedure voor sommige verbouwingen aan de hand van een montagehandleiding.

Het erkend labo vermeld in punt b) moet voldoen aan EN 17025 of EN 45004.

De erkende instelling vermeld in punt b) moet voldoen aan de volgende voorwaarden :

* V.Z.W. naar Belgisch recht;
* ISO 9001 : 2000 gecertificeerd.

Elke validatieprocedure impliceert een administratieve keuring, waarvan het tarief wordt bepaald in artikel 23undecies, 2°, b), van het koninklijk besluit van 15 maart 1968.

De basisprincipes die moeten worden nageleefd voor alle op basis van deze omzendbrief toegelaten wijzigingen en verbouwingen zijn :

1) Het buitenoppervlak van de voertuigen mag geen puntige of snijdende delen bevatten, noch naar buiten uitstekende delen die door hun vorm, afmetingen, richting of hardheid, het gevaar of de ernst van lichamelijk letsel voor een persoon die in geval van botsing door de carrosserie wordt getroffen of aangeraakt, kunnen vergroten.

2) Het buitenoppervlak van de voertuigen mag geen naar buiten uitstekende delen bevatten waaraan voetgangers, fietsers of motorrijders kunnen blijven haken.

3) De bestuurder moet een vrij uitzicht hebben, zonder belemmering door enigerlei voorwerp of opschrift.

4) De voertuigen moeten voorzien zijn van wielafschermingen (carrosseriedelen, spatborden, e.a.).

5) De binneninrichting van het voertuig mag geen gevaarlijke uitsteeksels of scherpe kanten bevatten die het gevaar voor of de ernst van verwondingen van de inzittenden kunnen verhogen in geval van botsing.

6) De onderdelen (knoppen, hendels, enz.) en oppervlakken waaraan de inzittenden zich kunnen stoten, moeten voldoen aan de reglementaire
krommingsstraal en oppervlakte.

7) De binnenkant van het dak mag in het deel boven of voor de inzittenden geen gevaarlijke uitsteeksels of scherpe kanten vertonen die naar achter of naar beneden zijn gericht.

8) Het oppervlak van de achterzijde van de zitplaatsen mag geen gevaarlijke uitsteeksels of scherpe kanten vertonen die het gevaar voor of de ernst van verwondingen van de inzittenden kunnen verhogen.

9) Directe en indirecte verlichting mag enkel op privé-terrein worden gebruikt.

10) De originele motorkapsloten en draairichting van de motorkap dienen behouden te blijven.

Onverminderd de omzendbrief van 19 maart 2004 betreffende de verlaagde voertuigen (cat. M1), gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 19 maart 2004, zijn de hierna vermelde wijzigingen en verbouwingen toegelaten, mits naleving van de basisprincipes en onder de hierna bepaalde voorwaarden :

1) aanbrengen van tinten en folie op achterste zijruit - voorwaarden:

* maximale reflectiegraad 25 % (enkel voor folies)

2) aanbrengen van tinten en folie op achterruit - voorwaarden:

* twee buitenspiegels
* maximale reflectiegraad 25 % (enkel voor folies)

3) aanbrengen van zonneband en belettering op voorruit - voorwaarden:

* ondergrens van zonneband niet verder dan onderste lijn van originele tegen voorruit gedraaide zonneklep
* niet reflecterend

4) « cleanen », het verwijderen of wegnemen van:

* zijdelingse sierstrips op deuren en drempels
* afdekkappen rond wielopeningen
* sierstrips op voor- en achterbumper
* sierstrips op voor- en achterlichten
* sierlijsten rond ruiten
* sierlijsten op achterdeur (koffer)
* dakrails
* emblemen op carrosserie
* emblemen in voorgrille
* antenne

5) verplaatsen van officiële kentekenplaat - voorwaarden:

* in midden of aan zijde van bestuurder
* niet buiten zijkant van voertuig
* onderrand minstens 30 cm boven wegdek
* voldoende verlicht
* verticaal of maximaal in hoek van 5° gekanteld
* goed leesbaar op afstand van 30 m

6) vervangen van voorlicht (geen xenon) - voorwaarden:

* e- of E-goedgekeurd
* behoud originele kleur (uitstraling)
* voldoen aan reglementaire eisen inzake plaatsing
* reglementair verplichte lichten aanwezig

7) vervangen van voorlicht (xenon)- voorwaarden:

* e- of E-goedgekeurd
* behoud originele kleur (uitstraling)
* voldoen aan reglementaire eisen inzake plaatsing
* reglementair verplichte lichten aanwezig
* automatische lichthoogteregeling
* koplampreinigingsinstallatie

8) vervangen van achterlicht - voorwaarden:

* e- of E-goedgekeurd
* behoud originele kleur (uitstraling)
* voldoen aan reglementaire eisen inzake plaatsing
* reglementair verplichte lichten aanwezig

9) vervangen van voor-, zij- en achterrichtingaanwijzer - voorwaarden:

* e- of E-goedgekeurd
* behoud originele kleur (uitstraling)
* voldoen aan reglementaire eisen inzake plaatsing
* knipperfrequentie tussen 60 en 120 periodes per minuut
* behoud functionaliteit
* behoud minimale lichtsterkte

10) vervangen en verplaatsen van derde stoplicht - voorwaarden:

* e- of E-goedgekeurd
* montage volgens bepalingen van artikel 6.7 van het Reglement nr. 48 van Genève

11) vervangen en verplaatsen van achtermistlicht - voorwaarden:

* e- of E-goedgekeurd
* behoud originele kleur (uitstraling)
* aantal
* onderrand minimum 25 cm boven wegdek
* bovenrand maximum 120 cm boven wegdek
* voldoen aan reglementatie eisen inzake plaatsing

12) vervangen en verplaatsen van achteruitrijlicht - voorwaarden:

* behoud originele kleur (uitstraling)
* aantal
* werking enkel bij achteruitrijden
* onderrand minimum 25 cm boven wegdek
* bovenrand maximum 120 cm boven wegdek

13) vervangen van kentekenplaatverlichting - voorwaarden:

* nummerplaat bij volledige duisternis goed zichtbaar op afstand van 30 m
* geen direct licht naar achteren
* wit
* statisch

14) verplaatsen en verwijderen van koffersleutelgat en -greep

15) wegwerken van sleutelgat van deuren

16) verplaatsen van sleutelgat van deuren

17) vervangen van greep van klinken - voorwaarde:

* niet raken aan sluitmechanisme

18) verplaatsen van greep van klinken - voorwaarde:

* niet wijzigen slot

19) verwijderen van grepen van achterste deuren - voorwaarden:

* verwijderen van achterbank
* verwijderen van achterste veiligheidsgordels
* definitief onbruikbaar maken van de verankeringspunten van de achterbank

20) vervangen en wijzigen van bumper - voorwaarde:

* behoud functionaliteit

21) vervangen van carterbescherming - voorwaarde:

stevig en degelijk gemonteerd

22) vervangen van contactoppervlak pedaal - voorwaarden:

* antislipbekleding in vorm van rubberuitsteeksels of geribbelde aluminium
* stevig en degelijk gemonteerd
* voldoende ruimte tussen pedalen

23) monteren van één of meer onafhankelijke versterkers vanaf een totaal vermogen van 500 Watt - voorwaarde:

* gepaste zekering of ander gelijkwaardig systeem

24) vervangen en wijzigen van dashbord

25) aanbrengen van instrumentenfolie - voorwaarden:

* wijzerplaten goed leesbaar, zowel in donker als bij klaarlichte dag
* juiste graduatie van meettoestellen
* indicatielampjes goed zichtbaar
* geen aanleiding tot foute interpretatie van signalisatie

26) vervangen van achteruitkijkspiegel (binnen) - voorwaarde:

* voldoen aan bepalingen van K.B. van 15 maart 1968

27) monteren van sporttankdeksel - voorwaarden:

* sluiting tankdop verzekerd
* niet raken aan ontluchtingsmechanisme

28) monteren van spoiler - voorwaarden:

* materialen met een hoge absorptiegraad (polyester, plastiek, ABS, e.a.)
* niet boven hoogste punt van dak (kofferspoilers)
* niet vastgelast aan de dragende structuren (dak- en raamspoilers)
* maximum 5 cm uitsteken voor bumper (voorspoilers)

29) verlengen van motorkap - voorwaarden:

* functionaliteit
* minimale lichtbundel

30) aanbrengen van lichtmask - voorwaarden:

* minimale lichtbundel (vooraan)
* lichtsterkte niet lager dan minimale lichtsterkte (achteraan)

31) monteren van ruitenwisser - voorwaarden:

* minstens één
* veegoppervlak minstens gelijk aan of groter dan oorspronkelijk

32) vervangen en wijzigen van versnellingspook - voorwaarden:

* niet raken aan mechanisme
* degelijk gemonteerd
* niet hinderen werking handrem

33) vervangen van remblok - voorwaarde:

* e- of E-goedgekeurd
* voldoen aan voorschriften van verordening nr. 1400/2002/EG

34) verbreden van spatbord (widebodykits) - voorwaarde:

* behoud wettelijke afstand lichten

35) monteren van spatbord - voorwaarden:

* naar binnen plooien van rand
* voldoende wielafscherming

36) vervangen en wijzigen van handremhendel - voorwaarden:

* niet raken aan hefboomwerking
* degelijke montage

37) aanbrengen en vervangen van binnendeurpaneel

38) monteren van veerpootbrug - voorwaarden:

* montage bovenaan en volgens handleiding, indien aanwezig
* stevig en degelijk gemonteerd

39) vervangen van buitenspiegel door e- of E-goedgekeurde buitenspiegel - voorwaarde:

* e- of E-goedgekeurd

40) vervangen van buitenspiegel door niet e- of E-goedgekeurde buitenspiegel - voorwaarde:

* validatieprocedure

41) vervangen van stuurwiel - voorwaarden:

* montage door middel van vervormbare adapter, indien van toepassing
* alle bedieningen goed bereikbaar
* snelheidsmeter en voornaamste signalisatie goed zichtbaar
* signaalhoorn bruikbaar

42) vervangen van zetel door e- of E-goedgekeurde zetel - voorwaarden:

* e- of E-goedgekeurd
* montage op oorspronkelijke bevestigingspunten
* degelijke bevestiging
* geschikt voor voertuig
* compatibel met gordels en hun verankeringspunten
* validatieprocedure

43) vervangen van zetel door niet-e- of E-goedgekeurde zetel – voorwaarden:

* montage op oorspronkelijke bevestigingspunten
* stevig en degelijk gemonteerd
* geschikt voor voertuig
* compatibel met gordels en hun verankeringspunten
* validatieprocedure

44) vervangen van remschijf - voorwaarden:

* voldoen aan voorschriften van verordening nr. 1400/2002/EG

45) vervangen van uitlaat door e- of E-goedgekeurde uitlaat - voorwaarden:

* e- of E-goedgekeurd
* maximaal zelfde aantal decibels als originele uitlaat
* normale emissietest mogelijk
* validatieprocedure

46) vervangen van uitlaat door niet originele uitlaat - voorwaarden:

* maximaal zelfde aantal decibels als originele uitlaat
* normale emissietest mogelijk
* validatieprocedure

47) vervangen van motorkap door niet-e- of E- goedgekeurde (kunststoffen) motorkap - voorwaarden:

* motorkap heeft dezelfde vorm en afmetingen als de originele
* gebruik van originele scharnieren
* gebruik van originele sluit- en noodvergrendeling
* verzekeren van brandveiligheid
* validatieprocedure

48) verwijderen van zijdelingse richtingsaanwijzers - voorwaarden:

* voertuig is niet langer dan 6 m
* geen koppelingsinrichting aanwezig

49) monteren van luchthapper op flanken - voorwaarde:

* in lijn van koetswerk

50) monteren van luchthapper op dak - voorwaarde:

* niet raken aan dragende structuren

51) monteren van luchthapper op motorkap - voorwaarden:

* behoud afstand tussen motor en motorkap
* niet overschrijden maximale uitsparing

52) monteren van vlinderdeur - voorwaarden:

* geschikt voertuig
* validatieprocedure

53) vervangen van veiligheidsgordel - voorwaarden:

* e- of E-goedgekeurd
* compatibel met verankeringspunten en zetel
* validatieprocedure

54) monteren van veiligheidskooi - voorwaarden:

* achter voorste zetels
* verwijderen van achterbank en achterste veiligheidsgordels
* stevig en degelijk gemonteerd (niet gelast)
* geen invloed op integrale en functionele karakteristieken van personencompartiment
* validatieprocedure

55) monteren van velg met adapter - voorwaarden:

* vaste adapter aan velg
* geschikt voertuig
* stevig en degelijk gemonteerd
* validatieprocedure

De voorwaarden e- of E-goedgekeurd en alle in deze omzendbrief vermelde validatieprocedures gelden uitsluitend voor voertuigen met een Europees gelijkvormigheidsattest of C.O.C. en niet voor voertuigen met een nationale goedkeuring. Deze regel is niet van toepassing voor de rubrieken 6), 7), 8), 9), 10), 11), 12) en 53), behoudens voor wat de voertuigen ouder dan 25 jaar op het ogenblik van de inwerkingtreding van deze omzendbrief betreft.

Voor de met e- of E-goedgekeurde onderdelen verbouwde voertuigen wordt bij afwezigheid van het bijhorende homologatieattest een keuringsbewijs met een beperkte geldigheid van drie maanden uitgereikt.

De in deze omzendbrief vermelde validatieprocedures gelden niet voor eerder gevalideerde verbouwingen, verricht onder verantwoordelijkheid van de constructeur.

De met niet e- of E-goedgekeurde onderdelen waarvoor geen validatieverslag kan worden voorgelegd verbouwde voertuigen krijgen ofwel een keuringsbewijs met een normale geldigheid ofwel een keuringsbewijs met een beperkte geldigheid van vijftien dagen en krijgen de onderdelen respectievelijk ofwel een definitieve goedkeuring ofwel een definitief verbod.

De geldigheid van het keuringsbewijs kan worden verlengd tot op het ogenblik van de definitieve goedkeuring of het definitief verbod.

Leveranciers of producenten die onderdelen op de markt brengen die niet e- of E- zijn goedgekeurd en die overeenkomstig de bepalingen van deze omzendbrief aan een validatieprocedure zijn onderworpen dienen voorafgaandelijk contact op te nemen met de FOD Mobiliteit en Vervoer. Zij worden verzocht een volledig dossier over te maken. Op basis van dit dossier zal de FOD Mobiliteit en Vervoer oordelen of deze onderdelen al dan niet in aanmerking komen voor een validatieverslag.

Elk niet-e- of E-goedgekeurd onderdeel dat op de markt wordt gebracht en dat overeenkomstig de bepalingen van deze omzendbrief aan een validatieprocedure is onderworpen en waarvoor geen validatieverslag kan worden voorgelegd of waarvoor geen volledig dossier aan de FOD Mobiliteit en Vervoer is overgemaakt, krijgt een definitief verbod.

Voertuigen die met dergelijke onderdelen zijn uitgerust en die ter keuring worden aangeboden, krijgen een keuringsbewijs met een beperkte geldigheid van vijftien dagen.

Zijn in elk geval verboden:

1) aanbrengen van tinten en folies op voorste zijruit en voorruit (uitgezonderd zonneband)

2) aanbrengen van zonneband op voorste zijruit

3) wegnemen van sluitmechanisme van koffer

4) wegnemen van greep van als passagiersdeur gebruikte koffer

5) wegnemen van sluitmechanisme van deuren

6) wijzigen van structuur van motorkap

7) wijzigen van afstand tussen motor en motorkap

8) vervangen van motorkapscharnier

9) spoilers in materialen met lage absorptiegraad (aluminium, carbon, hout, enz.) (tenzij vermeld op tuningrapport, afgeleverd voor 1 september 2007)

10) topchops

11) afzagen van origineel spatbord dat deel uitmaakt van dragende structuren

12) hinderen of onmogelijk maken van werking van airbag

13) verwijderen van airbag

14) driepuntsveiligheidsgordel vervangen door tweepuntsgordel

15) afdekken van signalisatie

16) monteren van NOS-fles

17) plaatsen van startknop

18) wegnemen van derde stoplicht

19) plaatsen van vierde stoplicht

20) bevestigen van wiel door middel van kit met centrale bevestiging

21) wijzigingen van remsysteem

22) vergroten van spoor door middel van spoorverbreder

23) wijzigen of monteren van stabilisatorstangen

24) monteren van ander type ophangingsrubber

25) wijziging van diameter van uitgang van originele uitlaatdemper

26) monteren van versnellingsbak met andere overbrengingsverhoudingen

27) motortuning

28) monteren van niet-wegklapbare zetel vooraan in twee- en driedeursvoertuigen, tenzij achterbank en veiligheidsgordels verwijderd en verankeringspunten van achterbank definitief onbruikbaar

29) monteren van velgen met adapter los van velg

30) monteren van een stuurwiel met niet-vervormbare adapter

De bepalingen van deze omzendbrief zijn van toepassing vanaf de eerste dag van de maand na afloop van een termijn van tien dagen te rekenen van de dag volgend op bekendmaking van deze omzendbrief in het Belgisch Staatsblad.

Brussel, 12 maart 2010.
De staatssecretaris voor Mobiliteit,
E. SCHOUPPE


De katalysator werd in 1960 voor het eerst in een patent beschreven.

In de jaren zeventig werden de eerste richtlijnen goedgekeurd om de luchtverontreiniging veroorzaakt door mobiele bronnen tegen te gaan. Met Richtlijn 70/220/EEG werden grenswaarden ingesteld voor emissies van CO en koolwaterstoffen van motoren van personenwagens met elektrische ontsteking (benzinemotoren). Richtlijn 72/306/EEG bevatte de specificaties waaraan dieselmotoren dienden te voldoen. Richtlijn 77/102/EEG werd aangevuld met grenswaarden voor NOx. De grenswaarden voor CO, koolwaterstoffen en NOx werden verder verlaagd in verschillende richtlijnen. Met richtlijn 88/436/EEG werden grenswaarden voor de emissie van deeltjes ingevoerd voor dieselmotoren. Vanaf 1 januari 1993 werd de katalysator verplicht.

Voor benzineversies met een cilinderinhoud van meer dan twee liter, bestaat die verplichting sinds oktober 1989. Volvo bouwde in 1978 als eerste deze katalysator in haar voertuigen in...
Mix sets@ >>MY BLOG<<
Avatar gebruiker
Dj3scoupe
Beheerder
 
Berichten: 2264
Geregistreerd: di 23 maart 2010, 18:32
Woonplaats: Genk schtad
my honda: civic coupe EJ2+ ITR
Advertenties:



  • Re: De wetgeving - basis - LEES DIT EERST

    Berichtdoor Nasty » vr 29 okt 2010, 21:57

    Hoe zit het nu met de remmen IN DE PRAKTIJK?

    in theorie mag gegroefd, geboord niet.

    Heb al gemerkt dat geponsd (niet geboord) ook al niet mag, en er zelfs commentaar gegeven wordt op gegroefd. iemand duidelijkheid hierover?
    2007 Honda Accord Executive

    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    Nasty
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 3692
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 21:34
    Woonplaats: Neerpelt
    my honda: CL7
    Advertenties:

    Re: De wetgeving - basis - LEES DIT EERST

    Berichtdoor HondaNickx » vr 29 okt 2010, 22:24

    Nog nooit commentaar gehad op men gegroefde schijven ,zitten er al 2-3jaar onder. ;)
    En een veerpootbrug moogde toch wel monteren ?En ne header toch ook ...?Kloppen die regels nog wel...?
    HondaNickx
    H23 Poster
     
    Berichten: 783
    Geregistreerd: do 25 maart 2010, 01:58
    my honda: Civic EJ9
    Advertenties:

    Re: De wetgeving - basis - LEES DIT EERST

    Berichtdoor Nasty » vr 29 okt 2010, 22:32

    HondaNickx schreef:Nog nooit commentaar gehad op men gegroefde schijven ,zitten er al 2-3jaar onder. ;)
    En een veerpootbrug moogde toch wel monteren ?En ne header toch ook ...?Kloppen die regels nog wel...?


    klopt, komen bij sommige op je tuningrapport, bij anderen niet.

    Mijn veerpootbruggen zijn altijd matzwart gepoederlakt, en heeft nog nooit iemand iets van gezegd
    2007 Honda Accord Executive

    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    Nasty
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 3692
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 21:34
    Woonplaats: Neerpelt
    my honda: CL7
    Advertenties:

    Re: De wetgeving - basis - LEES DIT EERST

    Berichtdoor del_zot » vr 29 okt 2010, 22:43

    Nasty schreef:
    HondaNickx schreef:Nog nooit commentaar gehad op men gegroefde schijven ,zitten er al 2-3jaar onder. ;)
    En een veerpootbrug moogde toch wel monteren ?En ne header toch ook ...?Kloppen die regels nog wel...?


    klopt, komen bij sommige op je tuningrapport, bij anderen niet.

    Mijn veerpootbruggen zijn altijd matzwart gepoederlakt, en heeft nog nooit iemand iets van gezegd

    ik ga volgend jaar met de megan veerpootbrug, dus ben is benieuwd
    Zie je spruitstuk als een werkende neger. En zie je turbo als zweep. Synergie.
    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    del_zot
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 2823
    Geregistreerd: vr 16 apr 2010, 20:13
    my honda: r33 gts-t
    Advertenties:

    Re: De wetgeving - basis - LEES DIT EERST

    Berichtdoor Jdm_Whore » vr 29 okt 2010, 22:48

    Hierzo niks gezegd over veerpootbrug voor/boven, dc2 recaro's, carbon spoiler, geen derde remlicht, airbag blockoff tray, ek9 einddemper, airbag stuur in non-airbag auto...

    Keuring As FTW :!:
    Driving takes three abilities: Accelerating, braking, and turning. More power only helps acceleration. Lower weight helps all three.
    Avatar gebruiker
    Jdm_Whore
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1863
    Geregistreerd: do 01 apr 2010, 21:01
    my honda: CL7 & EK4
    Advertenties:

    Re: De wetgeving - basis - LEES DIT EERST

    Berichtdoor del_zot » vr 29 okt 2010, 22:57

    ik heb meer schrik voor mijn einddemper van tenrai op de keuring, co² waarde en decibels,

    vorige keer gekeurd met links-rechts demper: opmerking niet reglementair,
    dus ga dees jaar wagen met de tenrai demper :d
    Zie je spruitstuk als een werkende neger. En zie je turbo als zweep. Synergie.
    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    del_zot
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 2823
    Geregistreerd: vr 16 apr 2010, 20:13
    my honda: r33 gts-t
    Advertenties:

    Re: De wetgeving - basis - LEES DIT EERST

    Berichtdoor Leplatje » za 30 okt 2010, 04:11

    Volgende verbouwingen zijn ronduit verboden :

    27. motortuning


    Wat met niet originele intakes en intake manifolds dan? Is toch ook motortuning, net als bvb een grotere radiator steken en andere fan enz?
    Tis weer wreed duidelijk, ma bij mijn weten hebben ze daar nog nooit iets op gezegd. Met collector en de rest van de uitlaat kunnen ze u er idd wel bij lappen.

    Nuja, ik ken die lijst al zowa van buiten en weet min of meer wa dak allemaal aan mijne auto moe vervangen om nie teveel miserie te hebben.
    Enkel de Recaro's zou ik wel een keer willen laten zitten om te zien of ik da mss op da tuningattest kan krijgen :)

    Enige waar ik over twijfel zijn mijn B+C pillar bars, iemand die weet of je daarmee door de keuring raakt als je geen achterzetel hebt?
    Avatar gebruiker
    Leplatje
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1478
    Geregistreerd: za 27 maart 2010, 07:31
    my honda: Civic
    Advertenties:

    Re: De wetgeving - basis - LEES DIT EERST

    Berichtdoor Dj3scoupe » za 30 okt 2010, 14:26

    Leplatje schreef:
    Volgende verbouwingen zijn ronduit verboden :

    27. motortuning


    Wat met niet originele intakes en intake manifolds dan? Is toch ook motortuning,


    mag dus niet ;) maar dan moet ge toch al ne kenner zijn om da te gaan opmerken. een B blok ipv D valt dan weer meer op en is direct aan te tonen ;)
    Mix sets@ >>MY BLOG<<
    Avatar gebruiker
    Dj3scoupe
    Beheerder
     
    Berichten: 2264
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 18:32
    Woonplaats: Genk schtad
    my honda: civic coupe EJ2+ ITR
    Advertenties:

    Re: De wetgeving - basis - LEES DIT EERST

    Berichtdoor Dj3scoupe » za 30 okt 2010, 14:28

    UITLAAT

    De uitlaatgassen mogen slechts worden afgevoerd door een inrichting welke behoorlijk geluiddempend, doelmatig en gasdicht is en waarvan de werking onderweg door de bestuurder niet kan onderbroken worden.
    De uitmonding van die inrichting mag niet naar de rechterzijde van het voertuig zijn gericht. Alle voorzieningen moeten worden getroffen opdat de uitlaatgassen het voertuig niet kunnen binnendringen.
    De uitlaadleiding en de knaldemper mogen zich niet op minder dan 10 cm van elke brandbare stof bevinden, tenzij zij doelmatig zijn beschermd.



    RUITEN TINTEN

    Deze regel is geldig voor voertuigen van categorie M1 (personenvoertuigen die voor het vervoer van passagiers ontworpen en gebouwd zijn met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend).

    - Voorruit
    Rijdt men een voertuig voor bij de technische keuring dan mag deze geen enkele zelfklevende film of niet-originele bedekking op de voorruit dragen.
    Zonnewerende stroken zijn toegelaten voor zover ze de afmetingen van de originele zonneklep, eens deze tegen de voorruit is neergeklapt, niet overschrijden.
    Indien deze regel niet gerespecteerd wordt, zal een code 2 worden toegekend.

    - Voorste zijruiten
    Er mag op de voorste zijruiten geen zelfklevende film of niet originele bedekking aangebracht worden.
    De films of coatings op de voorste zijruiten zullen aanvaard worden voor zover een origineel attest van vóór 1 mei 2003 kan voorgelegd worden. Daaruit moet blijken dat de lichtdoorlaatbaarheid =70% is. Het document moet verwijzen naar de proefnummers van het Nationaal Glasinstituut te Charleroi.
    Indien er films aanwezig zijn en er geen attest voorgelegd kan worden, wordt een code 2 toegepast.

    - Achterruit
    Achteraan mag een film of niet-originele coating aangebracht worden, voor zover de wagen van een buitenkijkspiegel aan de tegenovergestelde kant van de bestuurder is voorzien.


    De doorzichtigheid van de doorzichtige panelen moet gelijk zijn aan weerszijden van het paneel. Dit wil dus zeggen dat bv. spiegelfolie NIET mag.



    VERLAAGDE VOERTUIGEN

    Publicatiedatum : 2/04/04


    De ministeriële omzendbrief die de materie omtrent 'verlaagde voertuigen (cat. M1)' regelt werd op vrijdag 19 maart jl. gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.
    Het KB van 17 maart 2003 vermeldde reeds deze nieuwe regelgeving doch de praktische uitwerking ervan liet op zich wachten. De omzendbrief, die deze categorie voertuigen reglementeert, werd van kracht op 22 maart jl.

    I. Verlagingen door de constructeur

    Voertuigen die bij constructie een verlaagde ophanging meekrijgen vallen niet onder deze nieuwe regel.

    De originele verlaging dient :
    of vermeld te worden in het PVG (proces verbaal van goedkeuring) of op het COC en dit in samenspraak met de originele aankoopfactuur van de wagen.
    of bevestigd te worden aan de hand van een origineel attest op chassisnummer van de constructeur of mandataris.

    II. Verlagingen door de verbouwer

    A. Voertuig dat reeds in verlaagde toestand werd gekeurd vóór 1 mei 2003

    Waar? Alle keuringsstations
    Wat wordt gekeurd?
    Basisvereiste: het voertuig moet een bodemvrijheid van 11 cm , de bestuurder aanwezig in het voertuig, vertonen.
    Bijkomende vereisten:
    de verlaging werd niet gerealiseerd door de veren te verkorten
    indien de vering in hoogte regelbaar is, moet deze veer op correcte wijze geborgd zijn, zodanig dat geen andere afstelling van de ophanging mogelijk is dan deze waarbij de bodemvrijheid van de niet-elastisch vervormbare onderdelen tenminste 11cm bedraagt
    indien een andere middel van borging gebruikt wordt zoals een moer en contramoer, waarbij de laagste stand van de verlaging bepaald wordt door de schroefdraad van de schokdemper, dan moet dit voertuig in de laagste stand worden voorgereden en voldoen aan de basisvereiste van bodemvrijheid
    de spoorbreedte is maximum 2% groter dan deze vermeld op het P.V.G of COC
    de bedekking van de wielen door het koetswerk is verzekerd
    een voldoende vrije ruimte blijft behouden tussen de wielen en het koetswerk / spatbord, de remleidingen en de ophangingelementen (bij volledige wieluitslag)
    de wegcontact-test zonder bijkomende belasting bedraagt minstens 20 Eusama-eenheden.
    de reglementaire plaatsing (hoogte) van lichten en reflectoren
    bij een eventuele trekhaak moet de hoogte van het midden van de bolkoppeling tot de grond minstens 350mm zijn.
    Deze voertuigen worden niet aan een keuring van de wielgeometrie onderworpen.

    Voertuig wordt afgekeurd, wat nu?

    Indien het voertuig niet voldoet aan de voorwaarden m.b.t. de bodemvrijheid en de borging zal een code 2 - beperkte geldigheid van 14 dagen uitgereikt worden.
    Indien de verlaging op het voertuig regelbaar is, dan zal de verstelbare hoogteregeling van de vering zodanig aangepast moeten worden dat het voertuig met bestuurder tenminste een bodemvrijheid heeft van 11 cm . De vering moet geborgd worden zodat geen andere instelling meer mogelijk is.
    Indien de verlagingskit niet regelbaar is, dan zijn er 2 mogelijkheden:


    de originele, niet verlaagde ophanging opnieuw plaatsen of,
    de originele, niet verlaagde ophanging opnieuw plaatsen of,
    een andere verlagingskit plaatsen die wel voldoet aan de regelgeving
    De punten 4 tem 9 vermeld onder bijkomende vereisten worden gekeurd zoals tijdens een basiskeuring. Zij kunnen eveneens aanleiding geven tot een keuringsbewijs met beperkte geldigheid.

    Kostprijs? Basiskeuring € 24,5


    B. Voertuig dat voor het eerst na 1 mei 2003 in verlaagde toestand wordt gekeurd

    Wie?
    Voertuigen die vanaf 22 maart 2004 worden voorgereden en een keuringsbewijs met beperkte geldigheid van 3 maanden mbt verlagingen voorleggen.
    Voertuigen die vanaf 22 maart 2004 voor de eerste maal gekeurd worden onder verlaagde toestand.
    Waar?
    Deze voertuigen worden in de keuringsstations voor 'keuring na ongeval' verwacht. Teneinde een vlotte bediening te waarborgen, wordt er gevraagd voorafgaandelijk een afspraak te maken. De adressen zijn op www.goca.be te raadplegen.

    Vereiste documenten?
    Teneinde de keuring van het voertuig te kunnen aanvatten, dienen twee documenten: het montageattest en het validatieverslag voorgelegd te worden.
    Het montageattest dient de klant aan te vragen bij de verbouwer, die op zijn beurt dit attest zal opvragen bij de Federaties :
    Federauto (verdere info www.federauto.be - Federauto Dienst Boekhouding Woluwedal 46 bus 9 1200 Brussel tel: 02/778 62 00 fax: 02/778 62 22 ),of
    De bond van de Garagisten Beroepsverenigingen : (J.Wybrandlaan 40, 1070 Brussel tel: 02/529.59.29 fax:02/529.59.25).
    Het validatieverslag kan de klant eveneens opvragen bij de verbouwer. De verbouwer zal het opvragen bij de invoerder die de vraag richt aan GOCA. GOCA stuurt het origineel verslag naar de invoerder. Deze laatste stuurt een gecertificeerde kopie naar de verbouwer die het document overhandigd aan de klant.

    Wat wordt gekeurd?

    De basisvereiste voor deze voertuigen is dat deze voldoen aan een bodemvrijheid van 11 cm met bestuurder aanwezig in het voertuig.
    Bijkomende vereisten:
    de verlaging werd niet gerealiseerd door de veren te verkorten
    indien de vering in hoogte regelbaar is, moet deze veer op correcte wijze geborgd zijn, zodanig dat geen andere afstelling van de ophanging mogelijk is dan deze waarbij de bodemvrijheid van de niet-elastisch vervormbare onderdelen tenminste 11cm bedraagt
    indien een andere middel van borging gebruikt wordt zoals een moer en contramoer, waarbij de laagste stand van de verlaging bepaalt wordt door de schroefdraad van de schokdemper, dan moet dit voertuig in de laagste stand worden voorgereden en voldoen aan de basisvereiste van bodemvrijheid.
    de spoorbreedte is maximum 2% groter dan deze vermeld op het P.V.G of COC
    de bedekking van de wielen door het koetswerk is verzekerd
    een voldoende vrije ruimte blijft behouden tussen de wielen en het koetswerk / spatbord, de remleidingen en de ophangingelementen (bij volledige wieluitslag)
    de wegcontacttest zonder bijkomende belasting bedraagt minstens 20 Eusamaeenheden.
    de reglementaire plaatsing (hoogte) van lichten en reflectoren
    bij een eventuele trekhaak moet de hoogte van het midden van de bolkoppeling tot de grond minstens 350mm zijn.
    De gegevens van het validatieverslag van GOCA worden vergeleken met de verbouwing.
    De wielgeometrie komt overeen met de specificaties van het validatieverslag van GOCA of met de gegevens van de constructeur van het voertuig.
    Voertuig wordt afgekeurd, wat nu?

    Indien het voertuig niet voldoet aan de voorwaarden m.b.t. de bodemvrijheid, de borging alsook de wielgeometrie en de vereiste documenten zal een code 2 - beperkte geldigheid van 14 dagen uitgereikt worden.
    Indien de verlaging op het voertuig regelbaar is, dan zal de verstelbare hoogteregeling van de vering zodanig aangepast moeten worden dat het voertuig met bestuurder tenminste een bodemvrijheid heeft van 11 cm . De vering moet geborgd worden zodat geen andere instelling meer mogelijk is.

    Indien de verlagingskit niet regelbaar is, dan zijn er 2 mogelijkheden:

    de originele, niet verlaagde ophanging opnieuw plaatsen of,
    een andere verlagingskit plaatsen die wel voldoet aan de regelgeving
    De punten 4 tem 9 vermeld onder bijkomende vereisten worden gekeurd zoals tijdens een basiskeuring. Zij kunnen eveneens aanleiding geven tot een keuringsbewijs met beperkte geldigheid.

    Kostprijs?

    Voertuigen die vanaf 22 maart 2004 worden voorgereden en een keuringsbewijs met beperkte geldigheid van 3 maanden m.b.t. verlagingen voorleggen. Deze voertuigen betalen een technische herkeuring en een keuring van de wielgeometrie ter waarde van € 47.

    Voertuigen die vanaf 22 maart 2004 voor de eerste maal gekeurd worden onder verlaagde vorm. Deze voertuigen betalen een basiskeuring, een toeslag eerste keuring, een milieukeuring en een keuring van de wielgeometrie ten beloop van

    € 68,5 voor benzinevoertuigen en € 74,5 voor dieselvoertuigen.


    Wat doen in geval van mogelijke schade...

    De vrije bodemruimte tussen de spoilers vooraan of achteraan en zijschorten, mag minder dan 11cm bedragen. Dit zal tot de nodige voorzichtigheid leiden bij op- en af rijden van de inspectieput of inspectiebrug en het in- en uitrijden van de remmeter. Mogelijke schade kan NIET verhaald worden op het keuringsstation en desbetreffende erkende onderneming.

    In kritieke gevallen zal de bestuurder ervan verwittigd worden dat eventuele schade aan deze elementen mogelijk is. Bij risico dient de bestuurder zelf het voertuig te besturen bij het in- en/of oprijden van bovenvermelde inspectie-middelen.

    Indien geen keuring kan worden uitgevoerd of dat de bodemvrijheid niet nagemeten kan worden door te lage bumpers en zijschorten, moet de eigenaar ofwel de kritieke elementen verwijderen ofwel zijn voertuig aanbieden in een ander keuringsstation waar de controle wel kan uitgevoerd worden.

    Geen tijdige keuring, wat dan?

    Indien de meting van de wielgeometrie niet tijdig kan uitgevoerd worden hetzij omdat het montageattest en/of validatieverslag niet tijdig wordt afgeleverd, hetzij omdat er binnen de geldige termijn geen afspraak in het keuringsstation voor 'keuring na ongeval' kan verleend worden zal een keuringsbewijs met beperkte geldigheid van drie maanden GRATIS worden afgeleverd.

    Vragen?

    GOCA stelt volgend e-mail adres ter beschikking: verlagingen@goca.beDit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

    De federatie GOCA, opgericht in 1938, verenigt 10 erkende ondernemingen die op Belgisch grondgebied de autokeuring en het rijbewijs organiseren.

    GOCA-medewerkers staan in voor het onderzoek en de ontwikkeling van de opleiding van inspecteurs en examinatoren, van de autokeuring en van het rijbewijs. In totaal werken 1.850 medewerkers dagelijks mee aan een veiliger verkeer en een beter leefmilieu. Veiligheid, kwaliteit en klantentevredenheid, daar gaan onze medewerkers voor.






    VERBOUWINGEN VAN VOERTUIGEN (Algemeen)

    De voorbije maanden werden ernstige problemen vastgesteld die meestal het gevolg waren van interventies van de politie die eiste dat "verbouwde" voertuigen, dat wil zeggen voertuigen die niet meer beantwoorden aan hun originele homologatie, zich aan een keuringsstation zouden aanbieden, teneinde de conformiteit van die voertuigen aan de reglementering na te gaan. In veel gevallen hadden de keuringsstations beslist om die voertuigen voor het verkeer te verbieden of, althans, om de eigenaars daarvan te verplichten om hun voertuigen in hun originele staat te herstellen en die vervolgens opnieuw voor keuring aan te bieden na een beperkte geldigheidstermijn van 15 dagen of 3 maanden.

    Bij gebrek aan duidelijke, praktische instructies waren de keuringsstations verplicht om zelfs voor minder belangrijke gevallen de geldende reglementering toe te passen.

    FEDERAUTO is bijgevolg tussenbeide gekomen en heeft bekomen dat GOCA, met toestemming van het Ministerie van Mobiliteit en Vervoer, aan alle keuringsstations een instructie zou richten die, in het kader van de huidige reglementering, zowel nationaal (K.B. van 15 maart 1968) als Europees (1400 2002 verordening), op een meer gedetailleerde wijze de te volgen regels preciseert teneinde aan de keuringsstations de mogelijkheid te bieden om eenvormig en objectief op te treden.

    Die instructie is van kracht geworden op 6 mei 2003.

    Hierna vindt u alle details over de toepassing daarvan, alsmede de sancties die de keuringsstations zullen opleggen na de keuring.

    Die instructie is uiteraard van toepassing bij alle keuringen, dat wil zeggen periodieke keuringen, met het oog op de wederverkoop of op vraag van de politie.



    I. DE HUIDIGE REGLEMENTERING

    1.1 De Belgische reglementering (K.B. van 15 maart 1968 houdende de reglementering van de technische voorwaarden waaraan de voertuigen en hun opleggers moeten voldoen) bepaalt in artikel 3 uitdrukkelijk dat de ingebruikneming op de openbare weg van een chassis of van een zelfdragend voertuig verboden is, wanneer dit laatste niet geheel overeenkomt met het type dat werd goedgekeurd, dat wil zeggen ofwel Belgische P.V.G. ofwel COC (Europese homologatie). Bovendien bepaalt artikel 13 van hetzelfde K.B. van 15 maart 1968 (technische reglementering) dat iedere wijziging of verbouwing van een voertuig moet worden goedgekeurd door de voertuigconstructeur of zijn mandataris. Onder wijzigingen of verbouwingen dient men te verstaan, drastische ingrepen zoals aan de stuurinrichting, aan het ophangings-, emissie- of aan het remsysteem of fundamentele ingrepen op het chassis of zelfdragend koetswerk, die indruisen tegen het bestaande P.V.G. of C.O.C. Het spreekt voor zich dat het gewijzigde of verbouwde voertuig bovendien moet beantwoorden aan alle andere vereisten van de reglementering en dezelfde veiligheid moet waarborgen.



    1.2 De nieuwe Europese verordening 1400/2002 gaat ervan uit dat de volgende reserveonderdelen op dezelfde voet moeten geplaatst worden:



    1. Originele reserveonderdelen, dat wil zeggen :
    De onderdelen die geproduceerd worden door de autoconstructeur
    2. De onderdelen die door de fabrikant (van die onderdelen) geleverd worden aan de autoconstructeur en die door de onderdelenfabrikant of autoconstructeur aan hun distributeurs doorverkocht worden
    3. De onderdelen die niet aan de desbetreffende autoconstructeur geleverd worden, maar niettemin vervaardigd worden volgens de specificaties en productienormen die deze fabrikant verstrekt heeft. In dat geval moet de producent van het onderdeel een attest afleveren waaruit blijkt dat de onderdelen conform zijn en van dezelfde kwaliteit zijn als de componenten die gebruikt zijn voor de montage van het voertuig in kwestie. Een dergelijk attest kan worden afgedrukt op de verpakking of op een document dat die onderdelen begeleidt, of op het Internet worden gepubliceerd. Het is echter niet nodig om de certificatie door een onafhankelijke instantie (TÜV bijvoorbeeld) te laten verzorgen, maar zo’n attest kan nuttig blijken.
    4. De reserveonderdelen van gelijke kwaliteit. Die moeten van dezelfde kwaliteit zijn, maar worden niet vervaardigd volgens de specificaties en productienormen die de autoconstructeur heeft verstrekt. Die onderdelen zijn van gelijke kwaliteit of zelfs van hogere kwaliteit, maar zij kunnen bijvoorbeeld ook van een ander materiaal gemaakt zijn. In dat geval moet de fabrikant ten alle tijde kunnen certificeren dat het betrokken onderdeel van dezelfde kwaliteit is als de overeenkomstige component van het motorvoertuig in kwestie. Die fabrikant moet een dergelijk attest afgeven en dat aan de gebruiker bekend maken op dezelfde manier als voor originele onderdelen (op de begeleidende nota bijvoorbeeld of op het Internet). Zo’n attest moet op elk moment beschikbaar zijn, niet alleen wanneer het onderdeel wordt verkocht, maar ook later, bijvoorbeeld ter gelegenheid van de autokeuring. Een dergelijk attest dat werd opgesteld door de fabrikant van het onderdeel, moet bovendien certificeren dat het betrokken onderdeel van gelijke kwaliteit is als die voor de montage van het betrokken voertuig. Dat impliceert dat ook het voertuig waarvoor dit een vervangingsonderdeel is, duidelijk vermeld staat op het attest. Er dient evenwel op gewezen te worden dat voor elk vervangingsonderdeel waarvan het originele onderdeel, het type e of E werd goedgekeurd, eveneens een typegoedkeuring ter beschikking moet zijn. Het onderdeel moet dus Europees goedgekeurd zijn, en tenminste de goedkeuring van het onderdeel en het voertuig waarop deze van toepassing is, vermelden. Het Europese nummer van het voertuig moet overeenstemmen als het over een emissie-gerelateerde verbouwing gaat. Zoniet volstaan merk en type van het voertuig. Sommige goedkeuringen van onderdelen kunnen echter voor alle voertuigen gelden.

    II. CONCRETE INSTRUCTIES VOOR DE KEURINGSSTATIONS

    De instructie geeft een gedetailleerde beschrijving van de toegelaten wijzigingen en verbouwingen aan een voertuig, van de voorwaarden waaraan die moeten voldoen, van de niet toegelaten verbouwingen en wijzigingen en van de Sanctiecodes (van 1 tot 5). Voor de betekenis van die codes verwijzen we naar het desbetreffende artikel in ditzelfde INFObulletin, en naar de andere nieuwigheden inzake de technische keuring.

    Toegelaten wijzigingen en verbouwingen

    • verbouwingen of wijzigingen geattesteerd door de voertuigconstructeur of mandataris;
    • vervangen van de originele zetels door goedgekeurde zetels met behoud van de originele bevestigingen;
    • vervangen van de originele zetels door goedgekeurde zetels zonder behoud van de originele bevestigingen (voor rallywagens);
    • spoilers, bredere spatborden en/of sierroosters (mits te voldoen aan reglementaire plaatsing van de lichten);
    • verbreden carrosserie (mits geen uitstekende onderdelen);
    • vervangen van de schokdempers door schokdempers met regelbare demping, voor zover het voertuig een voldoende prestatie levert op de wegcontactmeter;
    • vervangen van schokdempers door willekeurige andere, voor zover het voertuig een voldoende prestatie levert op de wegcontactmeter ;
    • verwijderen van zetels achteraan.


    Toegelaten mits te voldoen aan de 1400/2002 verordening (zie punt I, 1.2 hierboven)

    • alle wijzigingen en verbouwingen die het plaatsen inhouden van “reserveonderdelen van gelijke kwaliteit” (zie punt I, 1.2,4 hierboven), onder andere vervangen van remschijven door geventileerde schijven, uitlaten (eindstuk), zetels, enz…

    Volgende wijzigingen of verbouwingen zijn niet toegelaten:

    Sanctie Code :3 (geldigheid van het keuringsbewijs van 3 maanden en opnieuw aanbieden van het voertuig)

    • Vervangen van de schroefveren door andere met andere karakteristieken (afmetingen hoogte, diameters, dikte draad, spoed enz...);
    • Verlagen of verhogen op andere manieren dan deze toegelaten onder 1.1 en 2 hierboven;
    • Vervangen van zetels zonder behoud van originele bevestigingen;


    Sanctie Code 2: (geldigheid van het keuringsbewijs gedurende 15 dagen en opnieuw aanbieden van het voertuig

    • Verwijderen van de uitlaatdempers en/of katalysator;
    • Wijzigen van de stabilisatiestang;
    • Vervangen van de wielbevestiging door een kit met een centrale bevestiging;
    • Verwijderen van deurknoppen, zowel aan de binnen- als buitenzijde;
    • Vervangen van luchtfilters door andere waarbij een uitwendige verbouwing aan de motorkap nodig is of verwijderen van luchtfilters;
    • Velgen die spoorverbreding (meer dan de toegelaten tolerantie) tot gevolg hebben;
    • Vervangen van neerklapbare zetels door niet neerklapbare zetels, zelfs goedgekeurde, in een auto met zitplaatsen achteraan zonder achterdeuren.


    Sanctie Code :1 : (verboden op de openbare weg)


    • spoorverbreders;

    Sanctie Code :5

    • niet origineel stuur.

    Indien de verbouwing of wijziging aanvaard werd via een attest, zal een stempel toegekend worden en op het keuringsbewijs worden aangebracht.
    We wijzen erop dat reeds andere verbouwingen werden toegelaten door andere dienstnota’s aan de keuringsstations, meer bepaald,
    - wijziging van aard, maximale toegelaten massa en/of aantal zitplaatsen
    - wijziging van motor
    - aankoppelen van aanhangwagen
    - zetels, dissel, dienstrem
    - banden en velgen
    - verbouwingen voor fysisch gehandicapten
    - verbouwingen voor kampeerwagen en kampeeraanhangwagen
    - verbouwingen ruitenwissers
    Mix sets@ >>MY BLOG<<
    Avatar gebruiker
    Dj3scoupe
    Beheerder
     
    Berichten: 2264
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 18:32
    Woonplaats: Genk schtad
    my honda: civic coupe EJ2+ ITR
    Advertenties:

    Re: De wetgeving - basis - LEES DIT EERST

    Berichtdoor integradical » za 30 okt 2010, 14:46

    bij mij

    grotere radiator niks gezegd
    itr manifold niks gezegd
    origi vpb mag niet worden verwijderd
    itr stabi's niks gezegd
    itr uitlaat eventjes een zaag moment maar voor de rest inorde
    vpb koffer ook inorde
    gegroevde schijven ook inorde
    batt in koffer ook inorde als die goed vaststaat

    dit is zowat de tuning op mijn eg9 voorlopig
    EGferiosquad
    four door for more whores
    sedan=business in the front,party in the back
    bompabak ftw
    Avatar gebruiker
    integradical
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 2722
    Geregistreerd: vr 26 maart 2010, 18:34
    my honda: civic eg9
    Advertenties:

    Re: De wetgeving - basis - LEES DIT EERST

    Berichtdoor Nasty » zo 31 okt 2010, 01:23

    Gegroefde schijven in orde, ook zonder papieren van een fabrikant ofzo? ;)
    2007 Honda Accord Executive

    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    Nasty
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 3692
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 21:34
    Woonplaats: Neerpelt
    my honda: CL7
    Advertenties:

    Re: De wetgeving - basis - LEES DIT EERST

    Berichtdoor dentette » zo 31 okt 2010, 12:51

    bij mij
    veerpootbrugge voor en achter bove mag
    intake mag
    battery naar achter mag moet alleen vast staan
    radiator groot mag
    uitlaat van collector tot einddemper mag had zelfs geen cat zitte en zat zeker bove DB S , maar da kunne ze nie mete ,)
    hoe duurder de onderdelen , hoe dikker de nek ?
    dentette
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 2926
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 20:04
    Woonplaats: mol
    my honda: stanced sol vti
    Advertenties:

    Re: De wetgeving - basis - LEES DIT EERST

    Berichtdoor Dj3scoupe » ma 01 nov 2010, 11:55

    EDIT EERSTE POST:
    dit is de laatste officiële tekst die ik gevonden heb...
    Mix sets@ >>MY BLOG<<
    Avatar gebruiker
    Dj3scoupe
    Beheerder
     
    Berichten: 2264
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 18:32
    Woonplaats: Genk schtad
    my honda: civic coupe EJ2+ ITR
    Advertenties:

    Re: De wetgeving - basis - LEES DIT EERST

    Berichtdoor Dj3scoupe » za 06 nov 2010, 18:29

    den_gino schreef:
    Nasty schreef:
    HondaNickx schreef:Nog nooit commentaar gehad op men gegroefde schijven ,zitten er al 2-3jaar onder. ;)
    En een veerpootbrug moogde toch wel monteren ?En ne header toch ook ...?Kloppen die regels nog wel...?


    klopt, komen bij sommige op je tuningrapport, bij anderen niet.

    Mijn veerpootbruggen zijn altijd matzwart gepoederlakt, en heeft nog nooit iemand iets van gezegd

    ik ga volgend jaar met de megan veerpootbrug, dus ben is benieuwd



    zijn de hierna vermelde wijzigingen en verbouwingen toegelaten, mits naleving van de basisprincipes en onder de hierna bepaalde voorwaarden :


    38) monteren van veerpootbrug - voorwaarden:

    * montage bovenaan en volgens handleiding, indien aanwezig
    * stevig en degelijk gemonteerd


    tegoei lezen eh manne ;)
    Mix sets@ >>MY BLOG<<
    Avatar gebruiker
    Dj3scoupe
    Beheerder
     
    Berichten: 2264
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 18:32
    Woonplaats: Genk schtad
    my honda: civic coupe EJ2+ ITR
    Advertenties:

    Volgende

    Keer terug naar Wetgeving, keuring, verzekering

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast