Nieuwe nummerplaten

Enkel informatie over wetgeving,keuring, verzekering etc...

Nieuwe nummerplaten

Berichtdoor Andy » do 23 sep 2010, 19:05

Iets wat ik mij afvroeg is ofdat iedereen een nieuwe Europese nummerplaat zal krijgen? :?
Want kwou me een statische nummerplaat aanschaffen, maar in november komen die nieuwe platen dan
uit, en dan zouk ni meer mogen rijden met die statische nummerplaat, dus kwou afwachten dan.

Mr kheb pas platen sinds een 6-tal maand, dus de nieuwe, worden die ook vervangen? :roll:
Live life every second like it was your last one....
Andy
K20 Poster
 
Berichten: 802
Geregistreerd: ma 31 mei 2010, 20:58
my honda: CRX Del Sol
Advertenties:



  • Re: Nieuwe nummerplaten

    Berichtdoor frits » do 23 sep 2010, 19:17

    stond gene datum op wanneer iedereen zo een europese plaat zou hebbe. denk da ge dus nog wel ne tijd moogt rondrijde met uw plaat die ge nu hebt.

    grtz
    The time you enjoy wasting is not wasted time
    Growing old is mandatory, growing wise is optional

    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    frits
    D16 Poster
     
    Berichten: 156
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 19:46
    Woonplaats: Korspel beverlo
    my honda: Accord euro r 2001
    Advertenties:

    Re: Nieuwe nummerplaten

    Berichtdoor integradical » do 23 sep 2010, 20:16

    tot ze ook maar een kleiner versie uitbrengen,want ik ga nie rijden met zo een groot geval,gewoon omdat het niet gaat passen :D
    EGferiosquad
    four door for more whores
    sedan=business in the front,party in the back
    bompabak ftw
    Avatar gebruiker
    integradical
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 2722
    Geregistreerd: vr 26 maart 2010, 18:34
    my honda: civic eg9
    Advertenties:

    Re: Nieuwe nummerplaten

    Berichtdoor vtiprelude » do 23 sep 2010, 21:57

    platen die je nu heb blijven zolang je u auto houd!
    maar koop je vlg jaar nen anderen ga je automatisch een nieuwe plaat krijgen!
    en er zullen 2 soorten zijn lange smalle (zoals in frankrijk)
    en vierkante (zoals in japan!)
    once a honda,always a honda.drive fast,drive honda

    what doesn't kill you,makes you stronger!
    Avatar gebruiker
    vtiprelude
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 3884
    Geregistreerd: do 25 maart 2010, 23:11
    Woonplaats: in de beschaafde wereld
    my honda: accord tourer
    Advertenties:

    Re: Nieuwe nummerplaten

    Berichtdoor integradical » vr 24 sep 2010, 22:58

    geef mij dan maar de vierkante,en heb voorlopig geen platen op de vic,zullen wel zien binnekort
    EGferiosquad
    four door for more whores
    sedan=business in the front,party in the back
    bompabak ftw
    Avatar gebruiker
    integradical
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 2722
    Geregistreerd: vr 26 maart 2010, 18:34
    my honda: civic eg9
    Advertenties:

    Re: Nieuwe nummerplaten

    Berichtdoor RedSun » za 25 sep 2010, 01:16

    Ik stem ook wel voor de vierkante!! (dan kan ik eindelijk mijne plaathouder bij de Fluff gaan kopen :lol:)
    RedSun EH6 Motegi
    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    RedSun
    B20 Poster
     
    Berichten: 586
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 22:31
    Woonplaats: Leuven, Tildonk
    my honda: Del Sol EH6
    Advertenties:

    Re: Nieuwe nummerplaten

    Berichtdoor Leplatje » za 25 sep 2010, 02:09

    Die lange platen zijn echt niet interessant. Als ik ze centraal in de nummerplaatvoorziening zal hangen van mijn Civic zal die voor het kofferslot komen.
    Dus in principe zal ik mijne koffer nie meer kunnen opendoen van buitenaf tenzij ik nieuwe gaten ga boren en mijn plaat assymetrisch aan de linkerkant zal hangen.

    Hopelijk mogen we onze eigen platen houden zolang we geen andere auto kopen ze.
    Da van die vierkante platen kan idd wel nog eens interessant zijn dan, maar moet je dan ook zo'n vierkante hebben voor vooraan?
    Avatar gebruiker
    Leplatje
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1478
    Geregistreerd: za 27 maart 2010, 07:31
    my honda: Civic
    Advertenties:

    Re: Nieuwe nummerplaten

    Berichtdoor Sennini » za 25 sep 2010, 05:33

    Leplatje schreef:Die lange platen zijn echt niet interessant. Als ik ze centraal in de nummerplaatvoorziening zal hangen van mijn Civic zal die voor het kofferslot komen.
    Dus in principe zal ik mijne koffer nie meer kunnen opendoen van buitenaf tenzij ik nieuwe gaten ga boren en mijn plaat assymetrisch aan de linkerkant zal hangen.

    Hopelijk mogen we onze eigen platen houden zolang we geen andere auto kopen ze.

    Da van die vierkante platen kan idd wel nog eens interessant zijn dan, maar moet je dan ook zo'n vierkante hebben voor vooraan?



    Je moet je nummerplaat dan gewoon iets hoger hangen, niet scheef :lol:
    Avatar gebruiker
    Sennini
    B16 Poster
     
    Berichten: 331
    Geregistreerd: wo 24 maart 2010, 16:33
    Woonplaats: Belgisch Limburg
    my honda: 09 CRV+91 EE8+02 GD1
    Advertenties:

    Re: Nieuwe nummerplaten

    Berichtdoor Spilner » za 25 sep 2010, 06:33

    meer info :wink:
    Eindelijk hebben we de definitieve stand van zaken aangaande de nieuwe Europese nummerplaten en dankzij de tussenkomst van de BFOV kunnen de liefhebbers al naargelang hun oldtimer kiezen tussen drie verschillende formaten namelijk:

    • Rechthoekig model : 520 mm x 110 mm
    • Vierkant model : 340 x 210 mm
    • Klein model : 210 x 140 mm
    Het klein model (210 x 140 mm) is ook van toepassing voor de motorfietsen maar mag ook aangevraagd worden voor andere categorieën van voertuigen (bvb voor Fiat 500, voor Amerikaanse modellen, ...)

    Ook is er duidelijkheid aangaande de procedure voor de voertuigen die rijden met een gewone nummerplaat maar die vrijgesteld zijn van technische keuring. (deze ingeschreven voor 01.10.2010 en waarvoor destijds geen O-plaat afgeleverd werd).

    Tussen 15.11.2010 en 15.11.2011 dienen de te kiezen tussen hetzij :

    • deze gewone nummerplaat te behouden maar dan moet het voertuig onderworpen worden aan een jaarlijkse technische keuring

    • een herinschrijving aanvragen als oldtimer, met eenmalige oldtimerkeuring, en dan bekomt u een O-plaat van het Europees model.
    Wat wordt mijn nieuwe nummerplaat?
    De Belgen houden enorm aan hun nummerplaat en vooral aan de combinatie van de karakters want de nummerplaat blijft bij de titularis en volgt het voertuig niet bij een eventuele verkoop. Sommige personen zijn in het bezit van hun nummerplaat sinds meer dan 30 jaar en willen deze niet verliezen.

    Met de invoering van deze nieuwe Europese nummerplaat zal iedereen een volledig nieuwe letter en cijfercombinatie bekomen bij de uitreiking van het nieuwe model. Uitzondering zal bestaan voor de gepersonaliseerde nummerplaten (zie verder).

    1. Nummerplaten voor gewone voertuigen uitgezonderd motorfietsen
      Voorbeeld: momenteel bezit u de gewone nummerplaat AAA-001. De nieuwe nummerplaat zal voorzien zijn van het indexcijfer 1 gevolgd door 6 karakters en kan totaal verschillend zijn van de combinatie die u nu bezit. Het is best mogelijk dat u de volgende nummerplaat bekomt 1 – BAZ-987.

    2. Nummerplaten voor motorfietsen
      Voorbeeld: momenteel bezit u de gewone geel/zwarte nummerplaat MAW-001. De nieuwe nummerplaat zal voorzien zijn van het indexcijfer 1 gevolgd door 6 karakters en kan totaal verschillend zijn van de combinatie die u nu bezit. Wel zal de nummerplaat nog steeds beginnen met de letter M of W. Het is best mogelijk dat u de volgende nummerplaat bekomt 1 – WAZ-003

    3. Gepersonaliseerde nummerplaten voor alle voertuigen
      Iemand die een gepersonaliseerde nummerplaat bezit waarvoor hij in het verleden daadwerkelijk betaald heeft, deze persoon zal dezelfde combinatie bekomen maar voorafgegaan door het indexcijfer 9.
    Voorbeeld: momenteel bent u eigenaar van een Porsche 911 met nummerplaat POR-911 ; dit wordt dan 9 – POR-911.
    Kostprijs nieuwe nummerplaat
    De inschrijving blijft gratis maar de nummerplaat zal 20 EUR kosten, plus de kosten van een nieuwe reproductieplaat (die vooraan geplaatst wordt) en die zal moeten vervaardigd worden volgens dezelfde criteria (formaat, materie, kleur, …) als de originele nummerplaat. Wel kan je achteraan bvb een vierkant model hebben en vooraan een rechthoekig model.
    Hoe deze nieuwe nummerplaat bekomen?
    De nieuwe nummerplaten en de inschrijvingsbewijzen zullen afgeleverd worden via een ‘Cash & Delivery’ systeem. Het is De Post Speos die de concessie heeft bekomen voor de aanmaak en verdeling van de nieuwe nummerplaten.

    Er zijn drie mogelijkheden om een inschrijving en de nieuwe nummerplaat te bekomen.

    1. Via de verzekeringsmakelaar
      Klant gaat naar de verzekeringsmakelaar → deze doet de aanvraag via het internet, WEB DIV genoemd → de informatie wordt door de DIV verwerkt en doorgestuurd naar De Post Speos → De Post Speos maakt de nummerplaat en kentekenbewijs aan → Verstuurt deze naar het postkantoor van uw keuze → de postbode biedt zich aan → u betaalt 20 EUR en neemt de nummerplaat en het kentekenbewijs in ontvangst

      Afbeelding


    2. Via het loket van de DIV
      Klant gaat naar het loket van de DIV → de aanvraag wordt door de DIV verwerkt en doorgestuurd naar De Post Speos → De Post Speos maakt de nummerplaat en kentekenbewijs aan → Verstuurt deze naar het postkantoor van uw keuze → de postbode biedt zich aan → u betaalt 20 EUR en neemt de nummerplaat en het kentekenbewijs in ontvangst. Dit wil zeggen dat u geen nummerplaat meer rechtstreeks kan bekomen aan het loket.
      Afbeelding
    3. Via correspondentie
      Klant stuurt aanvraagformulier met verzekeringsvignet op naar de DIV → de aanvraag wordt door de DIV verwerkt en doorgestuurd naar De Post Speos → De Post Speos maakt de nummerplaat en kentekenbewijs aan → Verstuurt deze naar het postkantoor van uw keuze → de postbode biedt zich aan → u betaalt 20 EUR en neemt de nummerplaat en het kentekenbewijs in ontvangst.
    Afbeelding

    Er zal een mogelijkheid bestaan om de nummerplaat de dag zelf te bekomen mits meerprijs aan De Post Speos en dit op de volgende manier :

    • Aanvraag indienen via WEB DIV voor 11.00 uur → nummerplaat geleverd dezelfde dag voor 17.00 uur
    • Aanvraag indienen via WEB DIV tussen 11.00 en 13.00 uur → nummerplaat dezelfde dag geleverd voor 21.00 uur.
    Wat met uw oude nummerplaat?
    Vanaf het ogenblik dat u in het bezit gesteld werd van de nieuwe Europese nummerplaat ter vervanging van uw huidige oude nummerplaat, dient u binnen de maand deze oude nummerplaat terug te bezorgen aan de DIV. Het volstaat deze te deponeren in uw plaatselijk postkantoor die het nodige zal doen om deze aan de DIV terug te bezorgen.
    Afbeelding
    Overzicht

    Klik hier om een volledig overzicht te bekomen van de nieuwe nummerplaten
    Indien u wenst te reageren op dit artikel, klik [url=mailto:bfov@skynet.be]hier [/url] Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.
    De BFOV

    Kenmerken <!--[if !supportLists]-->-<!--[endif]-->7 karakters <!--[if !supportLists]-->-<!--[endif]-->robijnrood (RAL 3003) opschrift op witte achtergrond <!--[if !supportLists]-->-<!--[endif]-->voorafgegaan door het blauwe EU symbool met wit B teken en gele sterren <!--[if !supportLists]-->-<!--[endif]-->combinatie en model = enig in Europa <!--[if !supportLists]-->-<!--[endif]-->vanaf 15 november 2010
    www.facebook.com/spilpics Wedding, Pregnancies, Newborn en Kids Photography.
    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    Spilner
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1571
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 19:52
    Woonplaats: Overpelt
    my honda: geen
    Advertenties:

    Re: Nieuwe nummerplaten

    Berichtdoor falz » za 25 sep 2010, 23:31

    en geeneen van die 3 afmetingen komen overeen met de japanse maten :'(
    Hoe schraler de eigenaar, hoe "sjinker" den auto ?
    nananananananana BATMAAAAANNNN !
    falz
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1393
    Geregistreerd: wo 24 maart 2010, 08:29
    Woonplaats: Herentals / Beerse
    my honda: Civic EM1 VTi Coupé
    Advertenties:

    Re: Nieuwe nummerplaten

    Berichtdoor Leplatje » zo 26 sep 2010, 02:14

    Iemand die een gepersonaliseerde nummerplaat bezit waarvoor hij in het verleden daadwerkelijk betaald heeft, deze persoon zal dezelfde combinatie bekomen maar voorafgegaan door het indexcijfer 9.

    Voorbeeld: momenteel bent u eigenaar van een Porsche 911 met nummerplaat POR-911 ; dit wordt dan 9 – POR-911.


    Kostprijs nieuwe nummerplaat
    De inschrijving blijft gratis maar de nummerplaat zal 20 EUR kosten, plus de kosten van een nieuwe reproductieplaat (die vooraan geplaatst wordt) en die zal moeten vervaardigd worden volgens dezelfde criteria (formaat, materie, kleur, …) als de originele nummerplaat. Wel kan je achteraan bvb een vierkant model hebben en vooraan een rechthoekig model.


    Lekker kut dit voor degenen met een gepersonaliseerde nummerplaat. Trekt op niks meer zo, 600 euro weggesmeten geld volgens mij :doh:

    Kostprijs nieuwe nummerplaat
    De inschrijving blijft gratis maar de nummerplaat zal 20 EUR kosten, plus de kosten van een nieuwe reproductieplaat (die vooraan geplaatst wordt) en die zal moeten vervaardigd worden volgens dezelfde criteria (formaat, materie, kleur, …) als de originele nummerplaat. Wel kan je achteraan bvb een vierkant model hebben en vooraan een rechthoekig model.


    Dus als ik het goed heb dan zal het ook afgelopen zijn met die statische platen? De voorplaten nu moesten in principe toch gewoon dezelfde afmeting hebben + reflecterend zijn? Er was bij mijn weten geen verplichting qua materie. En onze helden de polies kennende zullen ze daar zeker naar kijken hé als ze u aan de kant zetten :roll:
    Avatar gebruiker
    Leplatje
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1478
    Geregistreerd: za 27 maart 2010, 07:31
    my honda: Civic
    Advertenties:

    Re: Nieuwe nummerplaten

    Berichtdoor Connix » zo 26 sep 2010, 08:33

    dikke zevernest is me dat ja, dan wordt het ne stickernrplaat vanvoor en (volgens mijne pa) die lelijke lange kutplaat vanachter, ik wordt amerikaan en ga daar mijn platen halen, daar moete tenminste alleen vanachter een klein plaatje hebben
    Afbeelding
    Try Harder... ...Or Fail Forever! Think Fast, Live Furious
    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    Connix
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 3874
    Geregistreerd: do 26 aug 2010, 17:20
    Woonplaats: Schaffen
    my honda: Civic EP2
    Advertenties:

    Re: Nieuwe nummerplaten

    Berichtdoor bawzmayne » do 14 okt 2010, 17:37

    Is het vanaf 15 november pas dat deze zever begint? Dus als ik voor 15 november inschrijf kan ik nog gewoon mijn oude plaat overhangen?
    Wenn die Polizei sagt "Papiere" und ich sag "Schere"..hab ich dann gewonnen?
    Avatar gebruiker
    bawzmayne
    Camino user
     
    Berichten: 37
    Geregistreerd: do 07 okt 2010, 16:53
    Woonplaats: Zolder
    my honda: Civic 5D
    Advertenties:

    Re: Nieuwe nummerplaten

    Berichtdoor Spilner » do 14 okt 2010, 18:43

    zal ik 2 kleintjes nemen hehe

    :lol:
    www.facebook.com/spilpics Wedding, Pregnancies, Newborn en Kids Photography.
    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    Spilner
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1571
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 19:52
    Woonplaats: Overpelt
    my honda: geen
    Advertenties:


    Keer terug naar Wetgeving, keuring, verzekering

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten