Waarom: de zetels van een EK (coupé in dit geval) vind ik persoonlijk echt heel plat, totaal geen houvast in bochten ofzo.
Ik had nog een set delsol zetels staan, altijd tevreden qua zithouding en dagelijks gemak, dus wou deze der in krijgen.
eerst begonnen met het opmeten van de bevestigingspunten.
om tot de leuke constatatie te komen dat die exact overeen komen
0 aanpassingswerk nodig dus
wat heb je nodig:
ratel met dop 12, 14 en 19
kruiskop schroevendraaier
dit is voor de pasagierszetel, voor de bestuurderszetel zelfde maar dan in spiegelbeeld
eerst beginnen met de zijkapjes eraf te halen, 2 kruisschroefjes losdraaien per kant:
aan de kant met het kantelmechanisme ook eerst de vijsjes losmaken, dan de hendel eraf trekken. gewoon naar de open kant trekken, komt vanzelf beweging in.
de plastiek er gewoon afklikken over het hendeltje daarna.
daarna de 2 bouten losdraaien aan de zijkant links en rechts, de bout van de gordel-klik mag vast blijven( hangt aan de rail zelf)
maak de bekleding van de rugleuning los vanonder, klikt gewoon van over het randje
aan de rugsteun zitten 2 bouten, 1 zit vervelend ver naar boven toe, doordat de stof los is kan je der wel beter aan.
bij de delsol stoelen de zelfde stappen doen, bouten zitten op dezelfde plaats en plastic moet er op dezelfde manier af.
enige verschil: bij de delsol stoelen kan je de stof nie los'clippen' zoals bij de coupé stoelen, deze hebben een rits:
bij de bovenste bout kan je nog moeilijker bij dan bij de coupé stoel, heb ik simpelweg zo opgelost:
delsol zotvlak zonder rail:
zoals gezegd komen de bevestiginspunten exact overeen met de coupé stoelen
en dan simpelweg wisselen:
-eerst het zitvlak terug monteren met de 2 bouten.
-dan de rugleuning, opnieuw de 2 bouten
-de plastieken er terug opzetten met de vijsjes, het hendeltje terug over het ijzertje schuiven.
ook te vermelden: de plastieken zijn verschillend van kleur:
bij de coupé zijn ze grijs, bij de delsol zwart. vorm is exact hetzelfde.
ik heb gekozen om de delsol (zwarte) stukken te gebruiken, de rest van het interieur word later ook zwart en past dus mooi.
het resultaat:
het resultaat in de coupé:
zithoogte is iets lager dan de gewone zetels, maar zeker beter qua houvast
alles is op eigen risico, dit is hoe ik het gedaan heb.
en ik ben ook niet verantwoordelijk voor toeren die ge zelf uithaalt om hetzelfde te bereiken