Dit is een howto van iemand van een Engels forum, het zijn dus zijn fotos, ik heb de tekst gewoon wat aangepast en vertaald
wat heb je nodig?
- Schuurpapier
- Dremel
- Zandstraler (optioneel)
- kopervet (aanwezig in OEM revisiekit)
- siliconenvet (aanwezig in OEM revisiekit)
- universeel vet (aanwezig in OEM revisiekit)
- revisiekit (OEM Honda, Bigg Red,...)
- optioneel: nieuwe remblokken en schijven
- Circliptang
- veel geduld
haal de remklauwen van de wagen
haal de pistons uit de remklauwen, bij de achterste is het draaien (toch voor een DC2, EK9,.. maar waarschijnlijk op de meeste modellen) dit gaat het best met een platte vijl of iets dergelijks
op deze remklauw zat geen stofkap over piston, resultaat:
Deze piston is waarschijnlijk onbruikbaar, het beste is een nieuwe piston kopen...
normaal ziet de piston er zo uit:
onderaan de piston zit een circlip, maak deze los:
Dit komt er uit:
alles uit elkaar:
maak alles zuiver met remreiniger.
Het gemakkelijkste en properste werk is al gedaan...
nu, de remklauw zelf:
Trek de stofkap uit de piston (kan spannen, maar het kan geen kwaad als hij scheurt, ge hebt toch ne nieuwe in de revisiekit)
Maak de circlip los, onderaan de remklauw (links onder)
Dit is een prutswerk... mij is het uiteindelijk gelukt met ne platte, fijne schroevendraaier, door die vijs in het midden kunt ge er moeilijk bij met een tang...
Als de clip los is, kan je de "vijs" er gewoon uittrekken, haal alles uit elkaar, en ge krijgt dit:
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y193/graham615/Brake%20Refurb%20Write%20Up/CameraPhotos301.jpg[img]
De eerste rubber die je kan vervangen is deze:
gewoon losprutsen en een nieuwe steken, je kan hem insmeren met siliconenvet of remolie...
Daarna maak je de O-ring los:
hier is hij al losgemaakt voor de schroef eruitging, maakt niet veel uit eigenlijk...
Schuur nu alle roest en vuiligheid af, zeker op de plaatsen waar de rubbers komen (O ring en stofkap)
je kan alle vuiligheid uit de cilinder spoelen met brakecleaner, alles loopt er onderaan uit (waar de remleiding normaal opkomt) zorg dat er niets van vuil overblijft... als je van plan bent het handremmechanisme op te kuisen, doe dat dan eerst, voor je begint te kuisen...
als alles proper is, kan je de nieuwe O ring plaatsen (eerst insmeren met remolie of siliconenvet)
nu kan je je handremmechanisme losmaken:
Haal de veer er af, dit gaat gemakkelijk, gewoon bovenaan "onthaken"
Draai de 17mm bout los en je krijgt dit:
trek de (het is een soort pulley) uit de klauw en kuis vuil en roest op.. als je nog niets hebt gekuist, doe dit dan nu, echt alles kan en moet proper zijn nu... Als je gans de remklauw wil opschuren om achteraf in een schoon kleur te zetten, is dit uw moment, alles is vrij en mag vuil worden, let wel op dat ge geen krassen maakt in uw cilinder.
Vervang de rubber van het handremmechanisme, smeer hem eerst in met silicoonvet:
doe eerst wat universeel vet in de inkeping van de pulley voor je hem terugsteekt (niet te veel, gewoon een laagje)
steek alles terug van het handremmechanisme:
Steek het schroefmechanisme van de piston terug in de juiste volgorde:
Nu komt een er tijdrovend werkske: de nieuwe, spannende stofkap plaatsen...
smeer de stofkap binnenin in met remolie of siliconenvet en begin met foefelen.. uiteindelijk zal het wel lukken
Nu, nog wat prutswerk... de piston plaatsen.... mij is het gelukt met een schroevendraaier op de rubber te leggen en deze te gebruiken om de piston op te schuiven, terwijl je langs boven de rubber over de piston trekt (klinkt ingewikkeld, maar het wijst zichtzelf uit, zorg gewoon dat ge uw piston en rubber niet beschadigd).
Eens de rubber er rondzit, moet je duwen en draaien tot je pak krijgt op de schroefdraad.Normaalgezien draait de piston nu veel soepeler naar beneden dan toen hij er uitkwam...
Als dit achter de rug is... het zwaarste werk is gepasseerd nu.. ideaal moment om een pintje te drinken of nekeer te gaan kakken... ofzo...
het volgende is redelijk simpel (tenzij een van de geleiders vastgeroest zit)
bij een vastgeroeste geleider.... sleur eraan tot ge hem eruitkrijgt, uiteindelijk zal het wel lukken (ik ben er 2 dagen aan beziggeweest )
Trek de geleiders eruit:
trek de rubbers eraf:
maak de geleider proper met een vod, eventueel licht opschuren...
kuis de voeringen van de geleider uit met een fijne platte schroevendraaier, schuurpapier, brakecleaner,...
steek de geleider er eens in en check of je hem vlot op en neer kunt bewegen en draaien.. als je weerstand hebt is hij niet proper genoeg, ook moet er een klein beetje speling opzitten...
als alles goed is, plaats je de nieuwe rubber op de remklauw, doe er aan de binnenkant wat siliconenvet aan.
wrijf de propere geleider ook in met siliconenvet, duw hem in het gat en maak hem vast aan de rubber... ga er een paar keer met op en neer (ja, kweet, het is wa vettig aan het worden nu)
doe dit voor de 4 geleiders en uw remklauw kan er weer tegen voor nen tijd...
het kopervet is om op de achterkant van de remblokken te doen, gebuik het best nieuwe, als je dezelfde wil gebruiken, zorg ervoor dat de piston op dezelfde plaats raakt als ervoor...
de metalen beugels van de blokjes, schuur je ook best eens op...
steek nu alles terug op den auto en vergeet achteraf uw remleidingen niet te ontluchten..
ga een testritje gaan doen (voor ge vertrekt, test nekeer of uw remmen nog werken, om geen ongewilde problemen te krijgen)