Artikel uit Autoweek

Enkel specifieke vragen over dit model!

Artikel uit Autoweek

Berichtdoor 100001 » vr 13 aug 2010, 12:37

’t Is niet eerlijk. Als er op deze auto een steigerend paardje of een boze stier had gestaan, was iedereen voor ’m in katzwijm gevallen. Maar er staat alleen een gestileerde H op. ’Oh, maar een Honda.’ Wát een vergissing...
Ferrari, Porsche, Lamborghini... Spreek één van die namen uit en mensen zijn nauwelijks nog aanspreekbaar. Dromen onmiddellijk weg op golven van snelheid, stijl en onbetaalbaarheid. Zeg Honda en mensen kijken bij wijze van spreken niet eens op. "Zeg, eh... we zijn even bezig, hoor." En dat terwijl Honda één van de beste sportauto"s ter wereld bouwt: de NSX.
"The value of life can be measured by how many times your soul has been deeply stirred" (De waarde van je leven kan gemeten worden aan het aantal keren dat je ziel diep geroerd wordt.) Na dat weekje NSX weten we maar al te goed wat Soichiro Honda, de in 1991 overleden grondlegger van het Honda-concern, hiermee bedoelde. Want wat heeft onze ziel op z"n donder gehad, zeg. Maar hoe gaan we dat u nu aan uw verstand peuteren? Hoe maken we u duidelijk wat er door je heengaat als een
3,2-liter VTEC-motor met 8000 toeren per minuut bezig is je hoofd door de achterruit te wurmen? Wat je denkt als je er bij 8200 toeren in z"n twee achter komt dat je helemaal niet op h-eft te schakelen, omdat je toch al 120 rijdt en niet harder mag? Ja: in z"n twee, ja. En dat je dan nog vier versnellingen over hebt?

Een NSX kan alles!
Het is echter heel eenvoudig zelfs de grootste scepticus om te krijgen. De remedie: neem hem/haar een rondje mee. Gevolg: cynisme maakt plaats voor diep respect. Want "n NSX kan álles. En wat belangrijker is: met een NSX kun j"j alles. Dit is de meest vergevingsgezinde sportwagen ter wereld. Zeker als je van de knopjes afblijft waarmee de tractie-controle uitgezet kan worden, is het zo goed als onmogelijk om de mist in te gaan. De NSX vertegenwoordigt alle kennis die Honda van auto"s heeft, en dat is héél wat. Race-legende Ayrton Senna heeft nog geholpen met de afstemming van het onderstel, en een betere aanbeveling kunnen wij ons niet bedenken. Uiteraard is de V6-motor, die sinds de "facelift" in "97 3,2 liter meet, voorzien van Honda"s (hier beschaafd inkomende) VTEC-systeem.
Goed, die VTEC mag er dan wat minder hard inknallen, het effect is er niet minder om. Zoals gebruikelijk kun je deze motor weer laten doortrekken tot toerentallen waar andere motoren alleen maar van kunnen dromen. En het geluid dat "ie dan produceert... pure Formule 1. ƒcht. We hebben op de snelweg menig cabriobezitter de stuipen op het lijf gejaagd door er in z"n 6 op af te sluipen, dan terug te schakelen naar 3 en v-l het gas erop te gooien. Gek genoeg is de NSX absoluut n"et oncomfortabel. En nog gekker: van dat comfortabele heeft hij in bochten niet de minste last. Je zou "ets van overhellen verwachten, maar: mooi niks. Strak, strakker, NSX. Sturen, schakelen - het benadert de perfectie, als het de perfectie niet "s. En verder doet "ie alles wat je van "280 pk op de achterwielen" verwacht, maar dan mooier. Overstuur is op afroep beschikbaar, en o zo fraai controleerbaar. Moet je bij een Porsche of Ferrari echt wel "n beetje kunnen rijden om er "ets mee te kunnen, met een NSX kan iedereen overweg.
Voor wat zo"n NSX moet kosten, mag je verwachten dat "ie afgeladen vol zit met speeltjes. Klopt. Airco, airbags, een Bose-hifi-installatie, het zit erop. Zelfs een vanaf het stuur bedienbare cruise-control. Zullen we het dan toch maar doen? Even de praktische kant bekijken? Vooruit. De NSX heeft iets dat voor bagageruimte doorgaat, maar dat is één groot hobbels-en-bobbels-festijn; een grote Samsonite past er niet in. De stoelen van de NSX zijn nauwelijks verstelbaar, maar zitten uitstekend. Het enige is dat je rechterbeen constant klem zit tegen die enorme middenconsole. Het uitneembare targadak kan opgeborgen worden onder de achterruit: reuzepraktisch.
Het NSX-verhaal is een verdrietig verhaal. Je zult maar één van de meest briljante sportwagens ter wereld zijn, en op z-"n verschrikkelijke manier niet-serieus genomen worden... Alleen omdat je van het verkeerde merk bent. Zielig.
Hoewel... de echte zielepoten zijn de mensen die het zich kunnen veroorloven en géén NSX kopen. Wat d"e zich ontzeggen! Vandaar onze oproep aan alle mensen die het kunnen betalen: maak deze wereld én uw eigen leven mooier en KOOP EEN NSX!
life is not measured by the number of breaths we take, but the number of moments that take our breath away.....
Avatar gebruiker
100001
D14 Poster
 
Berichten: 65
Geregistreerd: za 10 apr 2010, 18:12
my honda: EX
Advertenties:



  • Re: Artikel uit Autoweek

    Berichtdoor vtiprelude » vr 13 aug 2010, 20:05

    knap artikel en er knal op! :goed:
    ps vanaf ik me er ene kan permiteren komt em er! ;)
    once a honda,always a honda.drive fast,drive honda

    what doesn't kill you,makes you stronger!
    Avatar gebruiker
    vtiprelude
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 3884
    Geregistreerd: do 25 maart 2010, 23:11
    Woonplaats: in de beschaafde wereld
    my honda: accord tourer
    Advertenties:

    Re: Artikel uit Autoweek

    Berichtdoor kennycivic » za 14 aug 2010, 02:07

    zit veel waarheid in als je het mij vraagt :fap:
    kennycivic
    B16 Poster
     
    Berichten: 385
    Geregistreerd: ma 17 mei 2010, 18:19
    Woonplaats: beselare
    my honda: civic ep1
    Advertenties:


    Keer terug naar nsx

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast