Pagina 1 van 3

spanningsval bij starten

BerichtGeplaatst: ma 25 aug 2014, 09:04
door vince_ek9
Ik post mn vraag hier omdat motorisch mijn wagen hier het dichtst bij aanleunt.

Situatie is als volgt:
Ik draai stand-alone, ecu heeft 8V nodig, ipv de 6V van een originele.
Bij het starten valt mn spanning nogal diep, soms tot net onder de 8V, waardoor de ecu uitvalt en de wagen niet start.

Wat er al gebeurd is:
Alternator getest = ok
Nieuwe batterij
Nieuwe starter
Nieuwe stroom- & massakabels

Iemand een idee?
Relais?
Deep cycle gel batterij?

Re: spanningsval bij starten

BerichtGeplaatst: ma 25 aug 2014, 09:16
door JVDE
Test je batterij eens met een belastingsmeter. Hoeveel volt heb je net voor je start?

Re: spanningsval bij starten

BerichtGeplaatst: ma 25 aug 2014, 09:18
door vince_ek9
JVDE schreef:Test je batterij eens met een belastingsmeter. Hoeveel volt heb je net voor je start?


Gemeten via laptop rechtstreeks op ecu, tussen 9 en 7, afhankelijk van hoe snel hij aanslaat...

Re: spanningsval bij starten

BerichtGeplaatst: ma 25 aug 2014, 09:21
door JVDE
Ik bedoel eigenlijk welke spanning er op de batterij zit als je je contact aanlegt

Re: spanningsval bij starten

BerichtGeplaatst: ma 25 aug 2014, 09:31
door vince_ek9
Contact aan en nog ni gestart? Iets over de 12V normale lading, en als m gestart is 13.5, dus laadt ook normaal bij. Tis echt raar, kan t in grafiek perfect volgen op de laptop, mooie 12V me contact op 2, dan bij starten ineens dip tot soms onder 8V, en als m draait, 13.5 stationair. Alles perfect behalve tijdens starten... Zelfde waarden ook rechtstreeks op batterij gemeten, maar op laptop ist gwn makkelijker te bekijken.

Re: spanningsval bij starten

BerichtGeplaatst: ma 25 aug 2014, 10:01
door JVDE
Ok, ik weet niet juist welke de spanningsval is bij een normale wagen. Maar je kan de staat van je batterij nameten met een belastingsmeter

http://bin.snmmd.nl/m/m1fysu3w8bhn.jpg

Heb je al wat km's gereden met die nieuwe batterij? Mogelijk is ze nog niet 100% geladen

Re: spanningsval bij starten

BerichtGeplaatst: ma 25 aug 2014, 10:06
door kenny_tmt
Normaal mag moet een loodaccu bij volle belasting nooit onder de 10.5V zakken! Begint ze dat te doen is ze op aan het geraken.

Re: spanningsval bij starten

BerichtGeplaatst: ma 25 aug 2014, 10:08
door vince_ek9
Batterij heeft aan n druppellader gehangen, en ik daily de wagen. ;)
Batterij zelf is perfect in orde. Oude batterij was ni zo goed meer, en na t vervangen ist iets beter ma hij start nog altijd ni altijd van de eerste keer, nieuwe kabels hebben t ook iets verbetert, nieuwe starter maakte geen verschil.

@kenny: 't is een nieuwe.

Re: spanningsval bij starten

BerichtGeplaatst: ma 25 aug 2014, 10:14
door JVDE
Een civic batterij kan algemeen zo'n 330CCA leveren (cold crank amps)

Volgens deze belastingsmeter moet je dan toch boven de 10Volt behouden
Afbeelding

Als het de batterij niet is volgens jou, dan kunnen het de aansluitklemmen ook zijn.

Re: spanningsval bij starten

BerichtGeplaatst: ma 25 aug 2014, 10:15
door kenny_tmt
Dan is er toch iets mis, Zijn u massa's goed ? Als ik hier thuis 6cyl diesel bmw start zakt de batterij zelfs niet onder de 11V..

Re: spanningsval bij starten

BerichtGeplaatst: ma 25 aug 2014, 10:21
door vince_ek9
Klemmen vv, hoofdstroomkabels naar fuseboxen, starter en alternator vv, massas vv, en 2 extra bijgetrokken...

Re: spanningsval bij starten

BerichtGeplaatst: ma 25 aug 2014, 11:13
door kenny_tmt
Hmm..

Re: spanningsval bij starten

BerichtGeplaatst: ma 25 aug 2014, 13:28
door vince_ek9
kenny_tmt schreef:Hmm..


My thoughts exactly... :D

Re: spanningsval bij starten

BerichtGeplaatst: ma 25 aug 2014, 13:39
door jonas (R-garage)
Dan heb jij erg weinig stroom nodig bij het starten aan uwen ecu bijmij is dat nog erger en geen problemen mee ! mijn systeem werkt niet onder de 12v ..en dat vind ik persoonlijk het beste waarom zal het kort uitleggen injectoren hebben mintens 12v nog om de correcte hoeveelheid benzine in te spuiten volgens fuelmap anders klopt dit al niet en onder de 12v start mijn systeem al niet ..en heb ergeen probleem mee dus snap niet goed dat uw systeem die voltage nog lager zet en de te werken waarde van uw voetuig .

het derde vraagteken welligt..

Re: spanningsval bij starten

BerichtGeplaatst: ma 25 aug 2014, 14:28
door Sinister
Vanwaar hebt ge de 8V afgetakt, ge zult eerder moeten zien naar welke verbruiker er nog op die leiding hangt en die elimineren of ergens anders zien af te takken of een rechtstreekse lijn van batterij naar ecu te leggen met aanpassen van de voltages en ampere dan.