door Gunther » wo 12 mei 2010, 22:53
Heb onlangs een "klein" rapport geschreven voor school over de Honda Civic (historie en motorisaties enzo). JDM_Whore is écht wel behoorlijk correct in zijn uitleg. Ik had er het volgende over gevonden en het volgende over neergetypt.
VTEC-E:
Alweer een vernieuwende toepassing van VTEC op SOHC motoren is het VTEC-E principe. Dit maakt gebruik van luchtstroming (swirling) voor een betere mix van lucht / benzine in de cilinders. Door het VTEC-E principe wordt, bij lage toerentallen, één inlaatklep buiten gebruik gesteld.
Bij SOHC VTEC-E motoren zit er slechts één inlaatnok per cilinder op de nokkenas. Deze “nok” kan men voorstellen als een vlakke ring. Tijdens het draaien van de motor betekent dit dat de “bediende” tuimelaar niet wordt geactiveerd. Daardoor werkt de motor in een 12 kleppen modus. Tijdens de inlaatslag ontstaat een luchtwervelstroom in de cilinder. Het VTEC principe wordt hier gebruikt om de inactieve klep te activeren, waardoor de motor in zijn normale 16 kleppen modus zal beginnen werken. De 16 kleppen modus werkt bij hogere vermogensvraag of in hoge toerentalsituaties. Daardoor is de motor in staat om in VTEC-E tijdens de 12 kleppen modus een lucht / benzinemengsel van 20 / 1 te realiseren. Dit resulteert in een laag benzineverbruik.
Dit principe werd dus niet toegepast om hoge vermogens te creëren, wel om het brandstofverbruik te laten dalen.
3-stage VTEC:
Het 3-stage VTEC systeem is een samensmelting van het SOHC VTEC en het VTEC-E principe in één motor. Het werkt met twee i.p.v. één pin. Het koppelt vermogen aan een aanvaardbaar brandstofverbruik. Onder 2500 omw/min en met een kleine gasdosering wordt geen van de 2 pinnen geactiveerd. De motor draait nu in 12 kleppen modus met een hoge verbrandingsefficiëntie (stage 1). Zodra men meer gas geeft en / of het toerental komt boven 2500 omw/min, wordt de bovenste pin geactiveerd. Momenteel is het VTEC-E mechanisme in werking. De motor gaat naar stage 2, waarin hij in 16 kleppen modus werkt met de tamme nokken. Het werkingsgebied van stage 2 ligt tussen 2500 en 6000 omw/min. Eens de 6000 omw/min bereikt zijn wordt het tweede VTEC mechanisme geactiveerd waarin de kleppen door de scherpe, wilde nokken worden “gestuurd”. Vanaf 6000 omw/min bevindt men zich in stage 3. Dit type motor wordt ook wel VTEC-II genoemd, doordat het twee VTEC mechanismen bevat.
Organisation is the key to reassembly