waar of niet ?

Enkel specifieke vragen over dit model!

waar of niet ?

Berichtdoor kwinten » di 11 mei 2010, 21:33

bestaat een 1.5i vtec ?

een vriend van mij zegt namelijk dat de vtec series pas beginnen van 1800cc nu zou ik hem willen bewijzen dat dit niet waar is.

op mijn civic staat vanchter : civic eternal 1.5i LS en aan de linkerkant vtec.
op mijn kleppendeksel staat geen vtec, en op het wit papier dat bij de auto zit staat ook niets van vtec op. zouden ze gewoon het plaatje vtec erop geplakt hebben? hoe kan ik zeker zijn dat dit een vtec is ?
kwinten
Camino user
 
Berichten: 23
Geregistreerd: wo 28 apr 2010, 16:41
Advertenties:



  • Re: waar of niet ?

    Berichtdoor dentette » di 11 mei 2010, 21:47

    vtec begint bij 1600
    hetgeen jij hebt is een VTEC E
    een economosche vtec
    deze rijd altijd op 8 kleppen
    als jij bove een bepaald toerental komt dan gaat hij in "vtec" en rij jij op 16 kleppen
    hoe duurder de onderdelen , hoe dikker de nek ?
    dentette
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 2926
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 20:04
    Woonplaats: mol
    my honda: stanced sol vti
    Advertenties:

    Re: waar of niet ?

    Berichtdoor kwinten » di 11 mei 2010, 22:03

    dentette schreef:vtec begint bij 1600
    hetgeen jij hebt is een VTEC E
    een economosche vtec
    deze rijd altijd op 8 kleppen
    als jij bove een bepaald toerental komt dan gaat hij in "vtec" en rij jij op 16 kleppen

    ma hoe kanek dan zeker weten dat het geen gewoone 1.5i ls is ? kleppendeksel openhalen ?
    kwinten
    Camino user
     
    Berichten: 23
    Geregistreerd: wo 28 apr 2010, 16:41
    Advertenties:

    Re: waar of niet ?

    Berichtdoor Jebus » di 11 mei 2010, 22:05

    Kijken naar de motorcode?
    Afbeelding

    Rise And Rise Again, Untill Lambs Become Lions
    Avatar gebruiker
    Jebus
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1126
    Geregistreerd: vr 26 maart 2010, 21:59
    Woonplaats: Wetteren
    my honda: EP3
    Advertenties:

    Re: waar of niet ?

    Berichtdoor dentette » di 11 mei 2010, 22:06

    een vtec heeft meestal een vtec solinoid
    dit is precies een vingerhoedje aan de linkse kant van de blok vlak naast het kleppedeksel
    maar weet niet of een vtec E dit ook heeft :oops:
    hoe duurder de onderdelen , hoe dikker de nek ?
    dentette
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 2926
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 20:04
    Woonplaats: mol
    my honda: stanced sol vti
    Advertenties:

    Re: waar of niet ?

    Berichtdoor vtiprelude » di 11 mei 2010, 22:11

    kijk ies op je inschrijvingsbewijs!
    als je 84kw hebt,heb je inderdaad nen vtec-e.dit is ook ne vtec maar dan nen economische.wat wil zeggen ne lager verbruik vtec.
    en ne vtec heb je al vanaf 1600 namelijk den beroemste B16A1 uit de crx vtec
    grtz vtiprelude
    once a honda,always a honda.drive fast,drive honda

    what doesn't kill you,makes you stronger!
    Avatar gebruiker
    vtiprelude
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 3884
    Geregistreerd: do 25 maart 2010, 23:11
    Woonplaats: in de beschaafde wereld
    my honda: accord tourer
    Advertenties:

    Re: waar of niet ?

    Berichtdoor vtiprelude » di 11 mei 2010, 22:14

    @ dentette,den vtec-e heeft da inderdaad.
    @jebus,inderdaad de motorcode.
    motorcode d15z6=aan de uwe :goed: proficiat je hebt nen vtec-e en dan kunt ge uwe maat ne keer doen blozen :oops: :oops:
    once a honda,always a honda.drive fast,drive honda

    what doesn't kill you,makes you stronger!
    Avatar gebruiker
    vtiprelude
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 3884
    Geregistreerd: do 25 maart 2010, 23:11
    Woonplaats: in de beschaafde wereld
    my honda: accord tourer
    Advertenties:

    Re: waar of niet ?

    Berichtdoor kwinten » di 11 mei 2010, 22:15

    Jebus schreef:Kijken naar de motorcode?

    het is een d15z6
    kwinten
    Camino user
     
    Berichten: 23
    Geregistreerd: wo 28 apr 2010, 16:41
    Advertenties:

    Re: waar of niet ?

    Berichtdoor kwinten » di 11 mei 2010, 22:16

    vtiprelude schreef:@ dentette,den vtec-e heeft da inderdaad.
    @jebus,inderdaad de motorcode.
    motorcode d15z6=aan de uwe :goed: proficiat je hebt nen vtec-e en dan kunt ge uwe maat ne keer doen blozen :oops: :oops:

    oke dan benek zeker dankuwel :)
    kwinten
    Camino user
     
    Berichten: 23
    Geregistreerd: wo 28 apr 2010, 16:41
    Advertenties:

    Re: waar of niet ?

    Berichtdoor vtiprelude » di 11 mei 2010, 22:18

    vola "bom"
    nen vtec-e
    wrijft het mor ies in zijn gezicht :goed: :goed:
    have fun :lol: :lol:
    once a honda,always a honda.drive fast,drive honda

    what doesn't kill you,makes you stronger!
    Avatar gebruiker
    vtiprelude
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 3884
    Geregistreerd: do 25 maart 2010, 23:11
    Woonplaats: in de beschaafde wereld
    my honda: accord tourer
    Advertenties:

    Re: waar of niet ?

    Berichtdoor Jdm_Whore » wo 12 mei 2010, 09:44

    Theoretisch gezien is het "een vtec", omdat de kleppen variabel gebruikt worden.. In eco-modus gaan er maar 12 kleppen open, en brandt er ook een groen lampje op je teller.. Boven een bepaald toerental, ik meen 2-3k ergens, gaan alle 16 kleppen open en gebruikt de motor zijn volle potentieel.

    Dit is niet om de prestaties te beïnvloeden, zoals op de sportieve “vtecs” zoals de b16a/b b18c etc. etc. Dit is puur om het verbruik te beperken. Vandaar ook de benaming vtec-e/e-vtec.. Waar de E voor Economy staat :!:
    Driving takes three abilities: Accelerating, braking, and turning. More power only helps acceleration. Lower weight helps all three.
    Avatar gebruiker
    Jdm_Whore
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1863
    Geregistreerd: do 01 apr 2010, 21:01
    my honda: CL7 & EK4
    Advertenties:

    Re: waar of niet ?

    Berichtdoor maze » wo 12 mei 2010, 09:48

    en de jdm d15 had die geen 3 stage vtec ?
    Sorry for the stupidity. It started before I was born.
    Avatar gebruiker
    maze
    D17 Poster
     
    Berichten: 298
    Geregistreerd: wo 24 maart 2010, 12:32
    my honda: Civic EP2
    Advertenties:

    Re: waar of niet ?

    Berichtdoor Jdm_Whore » wo 12 mei 2010, 10:51

    maze schreef:en de jdm d15 had die geen 3 stage vtec ?


    Yep dat klopt..

    Deze heeft én vtec-e én vtec. Spijtig is alleen dat de vtec (standaard) maar 1200 toeren aanwezig is!

    Er zijn nog een heleboel andere motors die van het systeem gebruik maken.. Die hier allemaal opnoemen is niet nodig, OP had alleen vragen over de d15z6 :!:
    Driving takes three abilities: Accelerating, braking, and turning. More power only helps acceleration. Lower weight helps all three.
    Avatar gebruiker
    Jdm_Whore
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1863
    Geregistreerd: do 01 apr 2010, 21:01
    my honda: CL7 & EK4
    Advertenties:

    Re: waar of niet ?

    Berichtdoor Dj3scoupe » wo 12 mei 2010, 15:38

    Jdm_Whore schreef:
    maze schreef:en de jdm d15 had die geen 3 stage vtec ?


    Yep dat klopt..

    Deze heeft én vtec-e én vtec. Spijtig is alleen dat de vtec (standaard) maar 1200 toeren aanwezig is!

    Er zijn nog een heleboel andere motors die van het systeem gebruik maken.. Die hier allemaal opnoemen is niet nodig, OP had alleen vragen over de d15z6 :!:


    pluss die zijn jdm gelijk em zelf zegt. dus zowiezo al zeer zeldzaam hier
    Mix sets@ >>MY BLOG<<
    Avatar gebruiker
    Dj3scoupe
    Beheerder
     
    Berichten: 2264
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 18:32
    Woonplaats: Genk schtad
    my honda: civic coupe EJ2+ ITR
    Advertenties:

    Re: waar of niet ?

    Berichtdoor Gunther » wo 12 mei 2010, 22:53

    Heb onlangs een "klein" rapport geschreven voor school over de Honda Civic (historie en motorisaties enzo). JDM_Whore is écht wel behoorlijk correct in zijn uitleg. Ik had er het volgende over gevonden en het volgende over neergetypt.

    VTEC-E:
    Alweer een vernieuwende toepassing van VTEC op SOHC motoren is het VTEC-E principe. Dit maakt gebruik van luchtstroming (swirling) voor een betere mix van lucht / benzine in de cilinders. Door het VTEC-E principe wordt, bij lage toerentallen, één inlaatklep buiten gebruik gesteld.
    Bij SOHC VTEC-E motoren zit er slechts één inlaatnok per cilinder op de nokkenas. Deze “nok” kan men voorstellen als een vlakke ring. Tijdens het draaien van de motor betekent dit dat de “bediende” tuimelaar niet wordt geactiveerd. Daardoor werkt de motor in een 12 kleppen modus. Tijdens de inlaatslag ontstaat een luchtwervelstroom in de cilinder. Het VTEC principe wordt hier gebruikt om de inactieve klep te activeren, waardoor de motor in zijn normale 16 kleppen modus zal beginnen werken. De 16 kleppen modus werkt bij hogere vermogensvraag of in hoge toerentalsituaties. Daardoor is de motor in staat om in VTEC-E tijdens de 12 kleppen modus een lucht / benzinemengsel van 20 / 1 te realiseren. Dit resulteert in een laag benzineverbruik.
    Dit principe werd dus niet toegepast om hoge vermogens te creëren, wel om het brandstofverbruik te laten dalen.


    3-stage VTEC:
    Het 3-stage VTEC systeem is een samensmelting van het SOHC VTEC en het VTEC-E principe in één motor. Het werkt met twee i.p.v. één pin. Het koppelt vermogen aan een aanvaardbaar brandstofverbruik. Onder 2500 omw/min en met een kleine gasdosering wordt geen van de 2 pinnen geactiveerd. De motor draait nu in 12 kleppen modus met een hoge verbrandingsefficiëntie (stage 1). Zodra men meer gas geeft en / of het toerental komt boven 2500 omw/min, wordt de bovenste pin geactiveerd. Momenteel is het VTEC-E mechanisme in werking. De motor gaat naar stage 2, waarin hij in 16 kleppen modus werkt met de tamme nokken. Het werkingsgebied van stage 2 ligt tussen 2500 en 6000 omw/min. Eens de 6000 omw/min bereikt zijn wordt het tweede VTEC mechanisme geactiveerd waarin de kleppen door de scherpe, wilde nokken worden “gestuurd”. Vanaf 6000 omw/min bevindt men zich in stage 3. Dit type motor wordt ook wel VTEC-II genoemd, doordat het twee VTEC mechanismen bevat.
    Organisation is the key to reassembly
    Avatar gebruiker
    Gunther
    H23 Poster
     
    Berichten: 728
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 23:34
    my honda: EG6
    Advertenties:

    Volgende

    Keer terug naar civic

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten