Aanschaf Civic typr R Ep3

Enkel specifieke vragen over dit model!

Aanschaf Civic typr R Ep3

Berichtdoor charly » do 15 mei 2014, 20:56

Heyla,

Ik ben zowat aant rondkijken voor een Ep3. Model interesseert mij enorm.
De meeste die te koop staan hebben dan ook al 100.000km. Hebben deze dan al hun beste tijd gehad? Of kunt ge hier dan nog jaren plezier van hebben?

En wat zijn deze nog waard als ge ze rond de 100.000km koopt? Op verkoop site's kunnen ze vragen wat ze willen natuurlijk :)

Grtn!
charly
Dax rookie
 
Berichten: 1
Geregistreerd: zo 03 maart 2013, 14:21
my honda: s2000
Advertenties:



  • Re: Aanschaf Civic typr R Ep3

    Berichtdoor kenny_tmt » do 15 mei 2014, 21:29

    Mijne heeft 160K op de teller en is heel zijn leven goed gebruikt geweest trackdays, sprint.. Mijn blokske verbruikt nog altijd bijna geen olie en draait toch 248pk met mods dus versleten zijn ze dan zeker nog niet! Ik moet wel zeggen dat veel ook gaat afhangen of hij in het verleden altijd netjes warm is gereden en zijn onderhoudsbeurten op tijd heeft gehad.. Het onderstel kan op deze km's wel al eens aandacht vragen.
    If in doubt, go flat out!
    Avatar gebruiker
    kenny_tmt
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1655
    Geregistreerd: ma 15 nov 2010, 14:08
    Woonplaats: Aarschot
    my honda: CTR
    Advertenties:

    Re: Aanschaf Civic typr R Ep3

    Berichtdoor XortioN » za 17 mei 2014, 10:47

    Ik heb mijn EP ongeveer 1j geleden gekocht op 125.000km en heeft er inmiddels 145.000km (ik ben 4e eigenaar). Motorisch gezien is de wagen zeker en vast niet op, integendeel hij heeft er nog altijd héél veel goesting in :twisted:
    Een EP3 zal altijd wel iets gebruiken van olie (afhankelijk van de hoeveelheid VTEC hij ziet), een verbruik van 0,5l op 5000km is zeker niet abnormaal. Ik heb enkel nog maar de stuurgewrichten vervangen (kost €30 per kant en is perfect zelf te doen) en de schokdempers overweeg ik binnenkort ook te vervangen.

    Als je gaat kijken naar een EP3 controleer dan zeker de oliepijlstok, als het oliepijl correct is en de olie er proper uitziet (doorzichtig licht bruin) dan geeft dat toch al net iets meer vertrouwen. Ik ververs mijn olie om de 5000 ~ 7500km en deze komt er altijd uit alsof het nog nieuwe olie is. Als ze zwart is, kan het dus toch zijn dat het onderhoud minder frequent/nauwkeurig gedaan werd. Test ook zeker de vitessenbak goed uit en dan voornamelijk van 1 naar 2 en 2 naar 3, als er veel mee gesprint werd dan krijgen de syncromeshen nogal veel krachten te verduren. Als dit haperig gaat, dan kan dit toch enig mankement in boite zijn (niet persé nu, maar later).

    Het eerste dat ik altijd doe als ik naar een auto ga kijken is controleren of de blok (met de hand voelen) volledig koud staat. Anders kunnen ze wel eens problemen bij koude start verdoezelen, als hij toch warm staat kan je gerust de rest al even bekijken en proefrijden maar vraag dan zeker of je nog eens terug mag komen als hij volledig koud staat (voor een kleine testrit). In principe weet je al hoe ver het is al de verkoper dit weigert :)

    Kijk bij koude start ook naar de uitlaatgassen of er geen rare dampen uitkomen (witte rook is perfect normaal, blauwe/zwarte is minder goed > olie).

    Hoewel een standaard EP3 misschien 'interessanter' klinkt voor de gemiddelde mens (oh er is nog niet aan 'geprutst') zou ik dit bij een Type R toch met een korreltje zout nemen. Een EP3 waar al het één en ander aan gedaan is (op vlak van motor & ophanging), is meestal wel van een liefhebber. En elke upgrade die aanwezig is, bespaart jou tijd en geld.. Upgrades kosten redelijk wat geld, maar maken bij verkoop meestal niet zo heel veel uit aan de prijs.

    Hoe dan ook EP3's (en eigenlijk de meeste Honda Type R's) zijn over het algemeen heel degelijke auto's die niet zo rap kapot te rijden zijn, maar neem zeker je tijd om de motor optisch ook goed te bekijken. Zoals eerder aangehaald is warm rijden heel belangrijk, op koude blok direct in VTEC gaan is niet echt goed (van 1x gaat dat niet kapot draaien, maar dit als gewoonte doen, doet zeker niet goed: olieverbruik, slijtage interne onderdelen, ..).

    En last but not least, als je een EP koopt doe dan zeker het volgende (het kost jou zo goed als niets ten opzichte van de aankoop, maar dan ben je 100% zeker wat er allemaal in je EP zit qua olie etc):

    - Bougies
    - Olie motor + filter (5W40 of 5W30 vol synth is ideaal voor deze blokken bij 'normaal' gebruik)
    - Olie boite (is echt een enorme kleine moeite bij een EP3)

    *edit*
    Nog een kleine tip, laat de eigenaar eerst even zelf rijden dan weet je direct wat voor een bestuurder hij is. Warm rijden duurt ongeveer 15-16km (uiteraard ook afhankelijk van de buiten temp etc) dus als hij daarvoor al begint door te geven, zegt dit mogelijk ook al iets (zeker als hij dit onder de 10km al doet).

    De EP3 heeft geen distributieriem maar een ketting, die dient dus niet vervangen te worden. Enkel de aandrijfriem van de alternator/airco/... moet vervangen worden op +-120.000km (riem zelf kost 2x niets en het vervangen is met 2 ook perfect te doen). Verder moet je ook naar persoonlijke voorkeur zien qua looks als het neerkomt op facelift of pre-facelift.
    Avatar gebruiker
    XortioN
    B18 Poster
     
    Berichten: 436
    Geregistreerd: za 23 okt 2010, 19:35
    my honda: Civic EP3 facelift
    Advertenties:

    Re: Aanschaf Civic typr R Ep3

    Berichtdoor vtiprelude » za 17 mei 2014, 11:21

    altijd zoals al gezegd wat te weten komen van onderhoudshistorie!
    blok koud gaan checken,warm laten rijden den rustig aan effe belasten!

    zeker boite checken,das het gevoeligste punt,dat meestal verneukt word door sprinters,die meer denken dat ze het kunnen dan dat ze het kunnen!

    en wat betreft van welke!

    ik zou toch opteren voor een origineel model waar niets aan verprutst is,of ge moet hem van iemand kunnen kopen da ge kent!
    want de meeste gemodde hebben toch hun best al moeten doen ze!

    ik rij zelf met een compleet stock ep3,en ik ben ook liefhebber! (nen echten honda liefhebber!! da weten de meeste hier wel)

    je hoeft geen gemodde te hebben om ne liefhebber te zijn he!

    succes met je zoektocht!

    en uitvoering is smaakt he,maar de pre-facelift ist fermst! :D :D
    once a honda,always a honda.drive fast,drive honda

    what doesn't kill you,makes you stronger!
    Avatar gebruiker
    vtiprelude
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 3884
    Geregistreerd: do 25 maart 2010, 23:11
    Woonplaats: in de beschaafde wereld
    my honda: accord tourer
    Advertenties:

    Re: Aanschaf Civic typr R Ep3

    Berichtdoor Nasty » za 17 mei 2014, 22:14

    XortioN schreef: Ik ververs mijn olie om de 5000 ~ 7500km en deze komt er altijd uit alsof het nog nieuwe olie is.


    Na 5000km... Vind jij het raar dat die er nog nieuw uitziet? :denk:
    2007 Honda Accord Executive

    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    Nasty
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 3692
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 21:34
    Woonplaats: Neerpelt
    my honda: CL7
    Advertenties:

    Re: Aanschaf Civic typr R Ep3

    Berichtdoor Leplatje » za 17 mei 2014, 23:21

    Bij ons ist ook iedere 5000km olie verversen, beter het zekere voor het onzekere imo :)

    En de prefacelifts zijn idd de mooiste :mrgreen: Tenzij je zo'n blauwe Zwitsere facelift EP3 kunt vinden, die zijn nog iets fermer als alle andere :goed:
    Avatar gebruiker
    Leplatje
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1478
    Geregistreerd: za 27 maart 2010, 07:31
    my honda: Civic
    Advertenties:

    Re: Aanschaf Civic typr R Ep3

    Berichtdoor kenny_tmt » zo 18 mei 2014, 17:20

    Mijn olie ziet er na 5K toch redelijk zwart uit hoor.. Niet als een diesel natuurlijk maar toch niet zo goud als ze er in is gegaan..
    If in doubt, go flat out!
    Avatar gebruiker
    kenny_tmt
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1655
    Geregistreerd: ma 15 nov 2010, 14:08
    Woonplaats: Aarschot
    my honda: CTR
    Advertenties:


    Keer terug naar civic

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten