krissedc2 schreef:De celica'ss met turbo is alleen verkocht in Japan, dit jaar was er 1 op race ware in zolder :p
En de gt86 heeft niks te maken met de ae86, ergens in de filmpjes van best motoring of uit hot version op YouTube geven ze een volledige preview over de gt86, wat wel hun doel is, is de gt 86 even legendarisch te maken als de ae86 :p
Voor liefhebbers dit zijn de kanalen : best motoring , hotversiongt , en gtchannel....echt de moeite waard manne!
Ik gaan mijn top tien zelf niet proberen samenstellen, 10 is veel te weinig :p
Best Motoring is idd top, zeker een aanrader, heb ook al menig filmpje daar bekeken toen ik mijn S2000 kocht destijds..
(en nu nog wanneer ik me verveel... )
Maar dat de Celica's met turbo's enkel in Japan verkocht werden klopt volgens mij niet, ook in de US en EU werden er turboversies aangeboden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Celica_GT-Four
In het Wiki artikel staat trouwens nog een derde versie, de allereerste uit eind jaren '80 die was ik daarstraks vergeten ...(ik ben zeker geen Toyota/Celica specialist )
Hier staat er trouwens al eentje te koop (geen JDM want stuur links)
http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?i ... asrc=st|sr
Een kennis van mij bezat vroeger nog een identieke Celica (een zwarte), en 't stuur stond ook gewoon links (in het midden gelaten of het een Belgische auto was, dat weet ik niet meer...)
Al is wel zo dat de meeste street GT Fours die je tegenkomt vanuit Japan, veelal na een tweede (vaak zwaar) leven in de UK, Europa bereiken.
Maar ja, als je een bvb ITR DC5, een Skyline of Supra wil, gaat het meestal op dezelfde manier...
De GT86 dan, die heeft naar mijn mening dringend nood aan een krachtigere versie, want voorlopig is 'ie , met zijn 200pk, naar huidige normen wat underpowered.
Het goed gebalanceerde chassis kan dit extra vermogen zeker aan. (al heeft de GT86 net geen 50/50 gewichtsverdeling)
Een klassieker in wording is het zeker, het blijft een knappe auto.
Tja, ik had net hetzelfde gevoel bij de Top 10, hard to choose, er zijn er te veel, daarom ook dat ik die vintage lijst alvast maakte om de 'oudjes' een plekje te geven.
Al was het meest 'vruchtbare' decade voor Japanse sportauto's voor mij de jaren '90, gedurende die periode zijn 10 plaatsjes idd echt onvoldoende.