Toffe reacties mannen, altijd leuk om van gedachten te wisselen
Zelf vond ik het ook wel een cool idee en een mooi begin dat lijstje., omdat de meeste auto's die erin voorkomen momenteel nog best betaalbaar zijn.
De auteur toont ook aan dat een OEM exemplaar voor verzamelaars het meest intressant lijkt en het meeste potentieel heeft op het vlak van geldwaarde. En dat is nu net waarom ik mijn S2000 stock laat... Hoe knap en beestig sommige modifieds ook zijn.
Even wat duiding bij de reeds geleverde comments:
Voor mij mag de MX5 wel blijven owv wat deze auto betekend heeft voor de autoindustrie in het algemeen.
de Miata, die geïnspireerd was op de klassieke Britse open tweezitter (rear wheel drive + longitudinal mounted engine in the front) zorgde immers in zijn eentje voor een ware sportscar revival: vele andere merken volgden met de ontwikkeling & commercialisatie van hun eigen roadsters... (voor mij is deze impact nog de MX5's grootste verdienste)
De MX5 is tevens ook de meest verkochte roadster aller tijden...
Underpowered? Absoluut, maar daar gaat het bij deze auto niet om. Fun & handling staan centraal. Ideaal voor een rwd novice.
Een basic Elise heeft immers ook niet veel meer vermogen dan een uit de kluiten gewassen keukenrobot, maar door het lage gewicht en het sublieme chassis, is de kleine Lotus ook een topper (al is een MX5 wel geen Elise natuurlijk).
Colin Chapman, de oprichter van Lotus Cars Ltd. had het destijds bij het rechte eind met zijn 'light is right' filosofie.
De RX7, tja, er zijn zoveel leuke wagens en er zijn slechts 10 plaatsjes in een Top 10 hee...
Persoonlijk vond ik een NSX, Supra en Skyline net nog wat iconischer...
Al blijft de rotary-powered RX7 ook een topper.
De del Sol: 'net niet' vrees ik. Erg leuke auto (heb er zelf ééntje gehad gedurende 8 jaar...) Alle andere auto's in het lijstje waren ofwel achterwielaangedreven, de aanwezige voorwiel aangedreven exemplaren daarentegen zijn slechts in een beperkte oplage gemaakt, gekoppeld aan een hoog vermogen (bvb Civic Type R EK9 of Integra Type R DC2).
Van de Sol is helaas nooit een Type R uitvoering uitgebracht, enkel de JDM only 169 pk sterke SiR...
Hij mist dus jammergenoeg de mytische uitstraling van een Type R.
Ook qua handling vond ik de Del Sol niet zo hoogstaand met de OEM ophanging. Had nogal last van onderstuur en je voelde de body echt 'rollen' (torderen) door de targa constructie vond ik...
Dan vond ik bvb de CRX VTEC (EE8) / SiR (JDM/USDM) iconischer dan een Del Sol. En de Rex, die evenmin in het lijstje staat, was the first VTEC powered ride for the masses op de Europese markt (De NSX was de eerste EDM auto uitgerust met Honda's variabele kleppensysteem in 1991, maar deze was/is voor velen financieel onbereikbaar, maar hij staat uiteraard wel (én volkomen terecht) bovenaan de lijst. De allereerste VTEC auto, de 2nd Gen 1990 JDM Integra staat hier een beetje lager beschreven in dit topic)...
We kunnen mss zelf een Vintage List aanleggen, waar de oudere iconen een plaatsje krijgen (bvb van 1960- 1985)
Dan mogen de onderstaande lustobjecten alvast niet ontbreken (in willekeurige volgorde):
- De Honda S800 uit de sixties (vanaf 1965) (ook de auto van Robbedoes trouwens)
-De Toyota 2000GT, eveneens uit de Sixties, de enige Japanse Bond Car...
- de First Gen Nissan Skyline (GTR), hier een exemplaar uit 1972. Zeldzaam en net als de Toyota GT2000 reeds een fortuin waard...
- First Gen Mazda RX7, die de wereld verbaasde met zijn Wankelmotor, toen hij in 1978 op de markt kwam.
- De Civic CRX (1983-87): Genesis voor de CRX fanaten, met de AS53 als top of the range model, met twin cam, PGM-FI brandstofinjectie en multiklep-techniek.
- De mid 70s Datsun Fairlady Z, ster uit de Wangan Midnight cult movie
- De op de Ford Mustang geïnspireerde Toyota Celica TA22 uit 1970, de peetvader van de Celica modeldynastie.
- De zeldzame Honda 1300 GT Coupé, Soichiro's antwoord op de Celica...
- First Gen Toyota MR2, in productie vanaf 1984, lightweight T top, rwd, fuel injected twincam engine, need I say more?
- JDM Honda City Turbo /Turbo II uit 1983, bij ons toendertijd enkel leverbaar als non-turbof irst gen Jazz, bijt deze kleine aardig van zich af. De Turbo II met zijn verbrede wielkasten kreeg 'the bulldog' als nickname, 'nuff said...
...
10!
De Toyota AE86 (Hachi Roku) drifter hoort eigenlijk eveneens in mijn vintage lijstje thuis, maar omdat hij al in de overall TOP 10 staat, kan 'ie het hier dan schudden
Hebben jullie nog andere wagens die hier een plaatsje verdienen, vul dan maar aan...