TOP 10 Japanese Modern Sports Classics

TOP 10 Japanese Modern Sports Classics

Berichtdoor M&M » ma 14 okt 2013, 18:56

Zoals de titel zegt, GT blogers' lijstje van de volgens hen 10 beste recente Japanse sportieve auto's.

http://gtblogger.com/top-10-japanese-mo ... orts-cars/

Ieder zijn mening, maar ik zou bvb al die Nissan 300ZX/Fairlady eruit hebben gegooid ten voordele van de Scooby... (Subaru imprezza)
Anderzijds ben ik wel blij dat mijn S2000 er wel instaat :mrgreen:
Avatar gebruiker
M&M
HCB Veteraan
 
Berichten: 1623
Geregistreerd: do 14 jul 2011, 18:00
my honda: S2000 & FK8
Advertenties:



  • Re: TOP 10 Japanese Modern Sports Classics

    Berichtdoor JohnVLPhotography » ma 14 okt 2013, 20:09

    Die nissan ziet er niet slecht uit, maar van de Fairlady's is het toch niet één van de mooiste, dan heb ik liever de Fairlady Z van 1970 :-) En de Impreza had daar inderdaad ook wel een plaats bij verdiend, spelen al lang mee met de grote bekende merken :-)

    Zeer interessant lijstje voor de rest :) ideaal als je dan toch een speciale wagen wil en je weet niet goed waar te beginnen :D enkel spijtig dat de meeste imports zullen zijn :-)
    Avatar gebruiker
    JohnVLPhotography
    D17 Poster
     
    Berichten: 270
    Geregistreerd: zo 13 mei 2012, 17:09
    Woonplaats: Ninove
    my honda: Prelude
    Advertenties:

    Re: TOP 10 Japanese Modern Sports Classics

    Berichtdoor dom » ma 14 okt 2013, 20:19

    de 300 zx zou ik ook vervangen door de originele Fairlady.
    De Skylines zou ik vervangen door de originele en niet gewoon de jaren 90 modellen.
    De integra vind ik ook niet echt een classic
    Avatar gebruiker
    dom
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 2561
    Geregistreerd: zo 17 okt 2010, 19:16
    Woonplaats: Deurne
    my honda: Del Sol Motegi
    Advertenties:

    Re: TOP 10 Japanese Modern Sports Classics

    Berichtdoor Goosse » ma 14 okt 2013, 20:45

    beetje kortzichtig Dom, zoals bij het artikel bij staat, vind nu een goede originele ITR en zet die weg. Van de moment dat die als oldtimer kan ingeschreven worden zullen die zeer gewild worden. Zie nu maar wat een originele CRX Vtec al doet van prijs.
    You buy parts you don't need with money you don't have to impress people you don't know

    EK squad - Jap Society

    www.charmdolls.be
    Goosse
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1184
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 20:47
    Woonplaats: Geel
    my honda: ek4
    Advertenties:

    Re: TOP 10 Japanese Modern Sports Classics

    Berichtdoor TOM-ek4-VTI » ma 14 okt 2013, 21:31

    inderdaad er staat "modern sports classics" vooral die modern is belangrijk in den tittel

    voor mij mag de mx5 eruit omdat ik deze toch ni "perfomance" genoeg vind.
    ook de AE86 mag eruit,vind ik echt magnifieke bakken,ferme sound,super handeling en qua kas een echte classieker.maar hij past ni in deze lijst vind ik :denk: (te oud)
    voor mij dan liever ook de impreza en de RX7 in de plek
    TOM-ek4-VTI
    B18 Poster
     
    Berichten: 449
    Geregistreerd: do 23 aug 2012, 22:10
    Woonplaats: liedekerke
    my honda: EK4
    Advertenties:

    Re: TOP 10 Japanese Modern Sports Classics

    Berichtdoor dom » di 15 okt 2013, 06:39

    waarschijnlijk omdat een integra mij gewoon nooit heeft aangesproken :-)
    Avatar gebruiker
    dom
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 2561
    Geregistreerd: zo 17 okt 2010, 19:16
    Woonplaats: Deurne
    my honda: Del Sol Motegi
    Advertenties:

    Re: TOP 10 Japanese Modern Sports Classics

    Berichtdoor dom » di 15 okt 2013, 07:00

    wa geen Del Sols?? :-)
    Avatar gebruiker
    dom
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 2561
    Geregistreerd: zo 17 okt 2010, 19:16
    Woonplaats: Deurne
    my honda: Del Sol Motegi
    Advertenties:

    Re: TOP 10 Japanese Modern Sports Classics

    Berichtdoor M&M » di 15 okt 2013, 10:25

    Toffe reacties mannen, altijd leuk om van gedachten te wisselen :goed:

    Zelf vond ik het ook wel een cool idee en een mooi begin dat lijstje., omdat de meeste auto's die erin voorkomen momenteel nog best betaalbaar zijn. :)
    De auteur toont ook aan dat een OEM exemplaar voor verzamelaars het meest intressant lijkt en het meeste potentieel heeft op het vlak van geldwaarde. En dat is nu net waarom ik mijn S2000 stock laat... Hoe knap en beestig sommige modifieds ook zijn. ;)

    Even wat duiding bij de reeds geleverde comments:

    Voor mij mag de MX5 wel blijven owv wat deze auto betekend heeft voor de autoindustrie in het algemeen.
    de Miata, die geïnspireerd was op de klassieke Britse open tweezitter (rear wheel drive + longitudinal mounted engine in the front) zorgde immers in zijn eentje voor een ware sportscar revival: vele andere merken volgden met de ontwikkeling & commercialisatie van hun eigen roadsters... (voor mij is deze impact nog de MX5's grootste verdienste) :goed:
    De MX5 is tevens ook de meest verkochte roadster aller tijden...
    Underpowered? Absoluut, maar daar gaat het bij deze auto niet om. Fun & handling staan centraal. Ideaal voor een rwd novice.
    Een basic Elise heeft immers ook niet veel meer vermogen dan een uit de kluiten gewassen keukenrobot, maar door het lage gewicht en het sublieme chassis, is de kleine Lotus ook een topper (al is een MX5 wel geen Elise natuurlijk).
    Colin Chapman, de oprichter van Lotus Cars Ltd. had het destijds bij het rechte eind met zijn 'light is right' filosofie.

    De RX7, tja, er zijn zoveel leuke wagens en er zijn slechts 10 plaatsjes in een Top 10 hee... :P
    Persoonlijk vond ik een NSX, Supra en Skyline net nog wat iconischer... :denk:
    Al blijft de rotary-powered RX7 ook een topper.

    De del Sol: 'net niet' vrees ik. Erg leuke auto (heb er zelf ééntje gehad gedurende 8 jaar...) Alle andere auto's in het lijstje waren ofwel achterwielaangedreven, de aanwezige voorwiel aangedreven exemplaren daarentegen zijn slechts in een beperkte oplage gemaakt, gekoppeld aan een hoog vermogen (bvb Civic Type R EK9 of Integra Type R DC2).
    Van de Sol is helaas nooit een Type R uitvoering uitgebracht, enkel de JDM only 169 pk sterke SiR...
    Hij mist dus jammergenoeg de mytische uitstraling van een Type R. :(
    Ook qua handling vond ik de Del Sol niet zo hoogstaand met de OEM ophanging. Had nogal last van onderstuur en je voelde de body echt 'rollen' (torderen) door de targa constructie vond ik...
    Dan vond ik bvb de CRX VTEC (EE8) / SiR (JDM/USDM) iconischer dan een Del Sol. En de Rex, die evenmin in het lijstje staat, was the first VTEC powered ride for the masses op de Europese markt (De NSX was de eerste EDM auto uitgerust met Honda's variabele kleppensysteem in 1991, maar deze was/is voor velen financieel onbereikbaar, maar hij staat uiteraard wel (én volkomen terecht) bovenaan de lijst. De allereerste VTEC auto, de 2nd Gen 1990 JDM Integra staat hier een beetje lager beschreven in dit topic)...

    We kunnen mss zelf een Vintage List aanleggen, waar de oudere iconen een plaatsje krijgen (bvb van 1960- 1985)
    Dan mogen de onderstaande lustobjecten alvast niet ontbreken (in willekeurige volgorde):

    - De Honda S800 uit de sixties (vanaf 1965) (ook de auto van Robbedoes trouwens)
    Afbeelding
    -De Toyota 2000GT, eveneens uit de Sixties, de enige Japanse Bond Car...
    Afbeelding
    - de First Gen Nissan Skyline (GTR), hier een exemplaar uit 1972. Zeldzaam en net als de Toyota GT2000 reeds een fortuin waard...
    Afbeelding
    - First Gen Mazda RX7, die de wereld verbaasde met zijn Wankelmotor, toen hij in 1978 op de markt kwam.
    Afbeelding
    - De Civic CRX (1983-87): Genesis voor de CRX fanaten, met de AS53 als top of the range model, met twin cam, PGM-FI brandstofinjectie en multiklep-techniek.
    Afbeelding
    - De mid 70s Datsun Fairlady Z, ster uit de Wangan Midnight cult movie
    Afbeelding
    - De op de Ford Mustang geïnspireerde Toyota Celica TA22 uit 1970, de peetvader van de Celica modeldynastie.
    Afbeelding
    - De zeldzame Honda 1300 GT Coupé, Soichiro's antwoord op de Celica...
    Afbeelding
    - First Gen Toyota MR2, in productie vanaf 1984, lightweight T top, rwd, fuel injected twincam engine, need I say more?
    Afbeelding
    - JDM Honda City Turbo /Turbo II uit 1983, bij ons toendertijd enkel leverbaar als non-turbof irst gen Jazz, bijt deze kleine aardig van zich af. De Turbo II met zijn verbrede wielkasten kreeg 'the bulldog' als nickname, 'nuff said...
    Afbeelding
    ...
    10! :party:
    De Toyota AE86 (Hachi Roku) drifter hoort eigenlijk eveneens in mijn vintage lijstje thuis, maar omdat hij al in de overall TOP 10 staat, kan 'ie het hier dan schudden :teehee: :har:

    Hebben jullie nog andere wagens die hier een plaatsje verdienen, vul dan maar aan... :D
    Laatst bijgewerkt door M&M op di 15 okt 2013, 12:58, in totaal 3 keer bewerkt.
    Avatar gebruiker
    M&M
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1623
    Geregistreerd: do 14 jul 2011, 18:00
    my honda: S2000 & FK8
    Advertenties:

    Re: TOP 10 Japanese Modern Sports Classics

    Berichtdoor krissedc2 » di 15 okt 2013, 11:59

    ik ben niet 100% zeker maar volgens mijn was de 1ste met VTEC uitgeruste motor een B16 geplaatst in een vroege integra (niet DC2 model) die met de klaplichten :D
    .
    correct me iff i'm wrong he manne :D
    krissedc2
    B20 Poster
     
    Berichten: 572
    Geregistreerd: wo 27 jul 2011, 20:07
    Woonplaats: wetteren
    my honda: dc2
    Advertenties:

    Re: TOP 10 Japanese Modern Sports Classics

    Berichtdoor M&M » di 15 okt 2013, 12:44

    krissedc2 schreef:ik ben niet 100% zeker maar volgens mijn was de 1ste met VTEC uitgeruste motor een B16 geplaatst in een vroege integra (niet DC2 model) die met de klaplichten :D
    .
    correct me iff i'm wrong he manne :D


    Klopt, het betrof de Integra van de tweede generatie vanaf 1990, die kreeg de B16A1 VTEC krachtbron ingeplant :goed:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Integra
    Al was het niet de Gen 1 body met de klaplichten, maar wel deze (die hier nooit verkocht werd meen ik)
    Afbeelding
    Het was echter wel een JDM only version, dus voor ons (EDM'ers) was de CRX V-tec het eerste betaalbare VTEC model, gelijktijdig met de NSX in '91.

    We leren alle dagen bij, en dat maakt een forum zo boeiend ;)
    Heb ook alvast het zinnetje in mijn lange post hierboven aangepast ;)
    Avatar gebruiker
    M&M
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1623
    Geregistreerd: do 14 jul 2011, 18:00
    my honda: S2000 & FK8
    Advertenties:

    Re: TOP 10 Japanese Modern Sports Classics

    Berichtdoor TOM-ek4-VTI » di 15 okt 2013, 22:28

    weer wa bijgeleerd,wist ook ni da den 1ste vtec ne integra was.(vind da eigelijk wel geen mis model diene teg ier op da fotoke,daar zie ik mij nog in rijde :D )dacht ook da het de crx was maar ik dacht dat er meteen bij de lancering van de 2e generatie een
    vtec beschikbaar was.ma blijkbaar was dat dan ma vanaf 91-92.


    doe mij deze maar 2nd gen skyline
    Afbeelding
    ipv de s800

    en deze ipv de 1300gt eerst echte supra

    Afbeelding

    en omdat ik de AE86 uit de vorige lijst schrapte wegens te oud moet hij er ier wel in e :) ipv hmm de crx dan maar :oops:

    Afbeelding

    ale tis terug aan ulle :P
    Laatst bijgewerkt door TOM-ek4-VTI op wo 16 okt 2013, 20:20, in totaal 1 keer bewerkt.
    TOM-ek4-VTI
    B18 Poster
     
    Berichten: 449
    Geregistreerd: do 23 aug 2012, 22:10
    Woonplaats: liedekerke
    my honda: EK4
    Advertenties:

    Re: TOP 10 Japanese Modern Sports Classics

    Berichtdoor M&M » wo 16 okt 2013, 17:45

    Hey Tom, De AE86 is de 80s driftmachine, de GT86 is de nieuwe ;)
    Afbeelding
    Velen zien de GT86 als de opvolger voor de Celica (aangezien het de enige sportieve coupe is (die naam waardig) die Toyota heeft momenteel, maar de naamverwijzing is alvast een dikke knipoog naar de hachi roku (AE86) van weleer... :nee:

    Yup, de rex VTEC was er niet vanaf het begin, enkel 91-92, eind 92 kwam de CRX Targa oftewel Del Sol de Gen 2 aflossen.

    Ik vind die Gen 2 Skyline ook mooier dan de Gen 1, maar tegelijkertijd vind ik hem teveel op de Gen 1 Celica lijken...
    En de eerste blijft de stamvader van het geslacht, vandaar...
    Avatar gebruiker
    M&M
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1623
    Geregistreerd: do 14 jul 2011, 18:00
    my honda: S2000 & FK8
    Advertenties:

    Re: TOP 10 Japanese Modern Sports Classics

    Berichtdoor TOM-ek4-VTI » wo 16 okt 2013, 21:02

    just,tijpfout van mij ;) (aangepast ;) )
    ja weet het dat sommige de gt86 als opvolger van de celica maar vind da echt ni kloppen.
    de overeenkomsten met de AE86 zijn toch overduidelijk!de chassisvormen,rwd,superhandeling toch ni wa ge van de celica kunt zeggen e :nee:
    ik bedoel dus vooral die rwd en handeling e voor ik alle celica-lovers op mijne nek krijg :P
    amai den crx vtec is ma e goei 2jaar verkocht :shock: die gaan nog smerig wa geld gaan :denk:

    over de 2 1ste skylines,kvind ze allebij super daarom daze er allebij inmogen ;)
    TOM-ek4-VTI
    B18 Poster
     
    Berichten: 449
    Geregistreerd: do 23 aug 2012, 22:10
    Woonplaats: liedekerke
    my honda: EK4
    Advertenties:

    Re: TOP 10 Japanese Modern Sports Classics

    Berichtdoor M&M » do 17 okt 2013, 09:39

    TOM-ek4-VTI schreef:just,tijpfout van mij ;) (aangepast ;) )
    ja weet het dat sommige de gt86 als opvolger van de celica maar vind da echt ni kloppen.
    de overeenkomsten met de AE86 zijn toch overduidelijk!de chassisvormen,rwd,superhandeling toch ni wa ge van de celica kunt zeggen e :nee:
    ik bedoel dus vooral die rwd en handeling e voor ik alle celica-lovers op mijne nek krijg :P
    amai den crx vtec is ma e goei 2jaar verkocht :shock: die gaan nog smerig wa geld gaan :denk:

    over de 2 1ste skylines,kvind ze allebij super daarom daze er allebij inmogen ;)



    Ik ben niet 100% zeker, maar ik meen dat de Gen 1 (geproduceerd tot '77) van de celica RWD was... :denk:

    Maar vergeet vooral de twee 4WD(AWD) modellen:uit de jaren '90 niet: de Turbocharged GT Four's :kwijl:
    Afbeelding
    Afbeelding
    Zeldzaam, en die kwamen, in tegenstelling tot de Celica's met de gewone motoren, wel aardig (lees snel) van hun plek.
    Deze varianten deden hun naam 'hemels' (Celica is immers afgeleid van het Latijnse woord coelica) wel alle eer aan.

    Carlos Sainz, die achter het stuur van een GT Four WRC meermaals wereldkampioen rally werd in de jaren '90, kan dit zeker beamen.
    Er was in die tijd zelfs een computerspelletje van, heb ikzelf destijds veel 20 Frankstukken aan verspild... :mrgreen:
    Een afbeelding uit het toenmalige game vond ik niet meteen terug, dat laat ik maar aan de gamers over, deze komt uit WRC3 PC game...
    Afbeelding
    Er zijn dus zeker Celica's die toch de moeite lonen, zowel op het vlak van performance, alsook een onmiskenbaar potentieel hebben als future classic ... ;)
    Avatar gebruiker
    M&M
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1623
    Geregistreerd: do 14 jul 2011, 18:00
    my honda: S2000 & FK8
    Advertenties:

    Re: TOP 10 Japanese Modern Sports Classics

    Berichtdoor krissedc2 » do 17 okt 2013, 09:51

    De celica'ss met turbo is alleen verkocht in Japan, dit jaar was er 1 op race ware in zolder :p
    En de gt86 heeft niks te maken met de ae86, ergens in de filmpjes van best motoring of uit hot version op YouTube geven ze een volledige preview over de gt86, wat wel hun doel is, is de gt 86 even legendarisch te maken als de ae86 :p
    Voor liefhebbers dit zijn de kanalen : best motoring , hotversiongt , en gtchannel....echt de moeite waard manne!

    Ik gaan mijn top tien zelf niet proberen samenstellen, 10 is veel te weinig :p
    krissedc2
    B20 Poster
     
    Berichten: 572
    Geregistreerd: wo 27 jul 2011, 20:07
    Woonplaats: wetteren
    my honda: dc2
    Advertenties:

    Volgende

    Keer terug naar Off topic

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten