R200TEG schreef:eerst de wagen wassen , ik gebruik glossworkz van Chemical Guys
daarna clayen, ik gebruik de clay van Megu, in combinatie met Luber van Chemical Guys. dit is eigenlijk geen ideale clay, maar het doet z'n ding op een niet erg vervuilde wagen.
daarna de lak proper maken met Gyeon Q2 MOHS prep , deze verwijderd oude waxlagen enzo.
dan Chemical Guys v34 , daarna v36 en eventueel v38.
dan alles sealen met Chemical Guys Jetseal en 1 a 2 lagen wax erop
hiermee ben je wel efkes bezig , maar het resultaat mag er zijn
psykotic schreef:past daarmee op eh, u vernislaag is ongeveer 5 micron.
me een goei polijstbeurt gaat daar 2-3 micron af.
Dus kunde het plaatje al volgen?
En nooit doen in volle zon
wikkes schreef:polieren en dan vernissen gaat 9/10 visogen geven.
diepere glans krijgt men het het opbouwen van lagen.
u wagen is zwart dus die gaat zowizoo al een positiefer resultaat hebben dan bv zilver.
clayen en achteraf met de hand polieren als je het niet met maschiene wilt doen .
let er wel op op zwart ga je sneller de vegen zien . ik zou er met een noppen pad op het machniene overgaan met bv megu polier middel . super ervaring mee en blingt als een spiegel
Duf schreef:Eerst en vooral om een misverstand uit deze topic te halen, namelijk de lakdikte.
Doorgaans is de complete lakdikte op een wagen 90-150 micrometer, en dus geen 5 "micron" zoals eerder vermeld.
Let echter wel dat deze 90-150 micrometer de volledige dikte van alle aanwezige lagen op de wagen is, inclusief grond- en kleurlagen.
De bovenste "vernis" laag (clearcoat) is goed voor 20-35% van de totale dikte,
wat er voor zorgt dat die clearcoat gemiddeld 20-40 micrometer is bij de meeste wagens.
Echter kan kan dit maar op 1 manier gecontroleerd worden en dat is door middel van een lakdikte meter die een onderscheid
kan maken tussen de aanwezige lagen.
Om op de vraag van de topicstarter te antwoorden. Kleine krasjes of waskrassen kunnen inderdaad relatief eenvoudig verwijderd worden,
en zeker bij de meeste honda's gezien dit zachtere lak is dan bv duitse wagens met keramische lakken.
Vooraleer je aan dergelijke behandeling wil starten, zijn enkele zaken noodzakelijk:
- voldoende tijd, ga je niet overhaasten
- geduld, en de wil om te leren gedurende het proces!
Een wagen polieren en dus krassen verwijderen start steeds met een effectief propere wagen.
Eerst en vooral moet deze dus grondig gewassen worden, aangeraden is dit met de 2 (of 3) emmer methode.
Waarbij er enerzijds een Was emmer is (deze bevat de correcte mix van water en shampoo) en anderzijds een spoel emmer (deze bevat enkel water)
Was daarbij de wagen steeds van boven tot onder, startend met het dak. Daarna de voor, achter en zijruiten.
Daarna kan je overgaan tot het wassen van de motorkap, en de bovenste helft van de deuren. (links en rechts!)
Vervolgens is de kofferklep aan de beurt gevold door de onderste delen van de wagen (voor- en achter bumper en de onderste helft van de deuren)
Daarna kan je de wagen veilig afdrogen met een Mf droogdoek. Deze zal ervoor zorgen dat de wagen gemakkelijk streeploos kan gereinigd worden.
De wagen is nu wel gewassen en vrij van de meeste vervuiling, toch is de wagen daarom niet effectief "proper"
Dit kan je snel controleren door even met de achterkant van je hand over de lak te voelen.
Voelt dit als schurend aan en maakt dit ook een schurend geluid?
Dan is het zeker aangeraden om de wagen te clayen, om alle aanwezige vervuiling te verwijderen.
In clay bestaan verschillende gradaties gaande van zacht, mild tot grof.
Afgaande van de vervuiling kan de correcte clay gekozen worden,
maar in de meeste gevallen wordt een milde clay ingezet, omdat deze de aanwezige vervuiling snel kan verwijderen
zonder marring te veroorzaken.
Hier kan ook dezelfde methode gehanteerd worden zoals bij het wassen,
en werk steeds van boven tot onder. Deurpanelen kunnen nu wel in 1 keer geclayed worden ipv 2x zoals bij het wassen.
Denk er ook aan om de clay regelmatig te kneden, zo zal de clay de vervuiling beter opnemen.
En is de kans op krassen veel kleiner.
Werk daarbij steeds op een oppervlak dat ongeveer 40x40cm is.
En neem na het clayen onmiddellijk de resten af met een microvezel doek.
Eens de wagen volledig geclayed is, kan dan overgegaan worden tot het polieren van de wagen.
Handmatig polieren raadt ik eerder af omdat de arbeid niet opweegt tegen het eindresultaat,
en dit dus weinig zal uitmaken om een effectief resultaat te bekomen.
Er kan inderdaad met een DAP500/ no swirls DA polisher gewerkt worden, dit is een dual action machine,
wat de eigenschap heeft dat er lakcorrectie vrij eenvoudig kan uitgevoerd worden,
zonder dat de laklaag effectief beschadigd wordt.
Hou er ook rekening mee dat elke wagen anders is, anders reageert en andere noden heeft aangaande de lakcorrectie.
Om een lakcorrectie correct uit te voeren is het aangewezen om telkens een test-spot te maken.
Dit is wederom een stuk van 40x40cm waar je steeds start met de lichtste combinatie.
en je telkens het resultaat controleert of dit het gewenste resultaat geeft.
Is het resultaat nog niet naar wens? Probeer dan een iets zwaardere combinatie door bv een andere pad of poliermiddel te hanteren.
Zodra het resultaat naar wens is, kan deze combinatie gebruikt worden voor de complete wagen.
Indien alle delen uit dezelfde grondstof bestaan, want ook hier varieert het corrigeren en polieren van een laklaag.
Daarna is het steeds aangewezen om de lichtste combinatie nog eens te herhalen op de complete wagen,
om een correcte en fijne finish te verkrijgen welke de hoogste glans zal opleveren.
Na het corrigeren kan een glaze (lakvoeding) aangebracht worden, alsook een langdurige bescherming (sealant)
of een wax. dit zal ervoor zorgen dat het behaalde resultaat kan bewaard worden en de wagen in de toekomst veilig kan gewassen worden.
(hou er wel rekening mee dat de aanwezige beschermlaag regelmatig moet vernieuwd worden.
Een lijstje met de benodigde producten kan als volgt zijn:
- Chemical Guys Mr Pink Shampoo
- Chemcial Guys Super Luxurious Washmitt
- Chemical Guys Fatty Angry Drying Towel
- Chemical Guys Grey Clay
- Chemical Guys Luber
- No Swirls 500w dual action polisher
- Chemical Guys V34 compound
- Chemical Guys V36 polish
- Chemical Guys V38 final polish
- Chemical Guys Hex logic orange compounding pad
- Chemical Guys Hex Logic Green heavy polishing pad
- Chemical Guys hex logic blue light polishing pad
optioneel maar aangeraden:
- chemical guys black light (glaze)
- chemical guys jetseal (sealant)
- chemical guys hex logic black ultra light pad
- chemical guys hex logic red wax pad
STEFMARIS schreef:
bedankt voor deze informatie! hier ben ik zeker en vast veel mee! Ben ondertussen al wel begonnen, maar heb nog niet veel kunnen doen wegens tijdsgebrek dus deze info zal zeker en vast van pas komen!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten