polijsten van auto

polijsten van auto

Berichtdoor STEFMARIS » do 12 dec 2013, 21:25

zou mijn auto eens willen polijsten dat de glans terugkomt en de lichte krasjes er uit zijn, ik weet niet goed welke producten en daarom vraag ik jullie hulp. eerst dacht ik dus de auto te kleien, maar zijn hier veel verschillen in, in die klei? dan dacht ik het product van Monello te bestellen (http://www.carproducts.be/monello/Monel ... 0ml?page=1) omdat hier toch goede reacties op komen en dan af te werken met 3m finale ofzo iets ( heb ik hier nog staan) en wanneer deze stap afgerond is hem in de wax zetten. ik heb een machine maar dit is maar een goedkope dus zou ik het liever bij de hand doen, nu weet ik niet of het goed is dat je verschillende merken van polijst door elkaar gaat halen, hopelijk weet er iemand wat ik het beste kan doen.
STEFMARIS
B16 Poster
 
Berichten: 355
Geregistreerd: do 10 jan 2013, 18:51
Woonplaats: Bekkevoort
my honda: Honda Crx Del Sol
Advertenties:



  • Re: polijsten van auto

    Berichtdoor R200TEG » vr 13 dec 2013, 07:50

    eerst de wagen wassen , ik gebruik glossworkz van Chemical Guys
    daarna clayen, ik gebruik de clay van Megu, in combinatie met Luber van Chemical Guys. dit is eigenlijk geen ideale clay, maar het doet z'n ding op een niet erg vervuilde wagen.
    daarna de lak proper maken met Gyeon Q2 MOHS prep , deze verwijderd oude waxlagen enzo.
    dan Chemical Guys v34 , daarna v36 en eventueel v38.
    dan alles sealen met Chemical Guys Jetseal en 1 a 2 lagen wax erop :-)
    hiermee ben je wel efkes bezig , maar het resultaat mag er zijn :D
    Afbeelding
    Feel. Reveal. Waza. Energy. Satisfaction.
    感じろ。示せ。ワザ、力、喜び。
    ホンダインテグラタイプR
    Avatar gebruiker
    R200TEG
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1213
    Geregistreerd: zo 28 maart 2010, 10:18
    Woonplaats: Wetteren
    my honda: Integra DC2///E92
    Advertenties:

    Re: polijsten van auto

    Berichtdoor STEFMARIS » vr 13 dec 2013, 08:10

    R200TEG schreef:eerst de wagen wassen , ik gebruik glossworkz van Chemical Guys
    daarna clayen, ik gebruik de clay van Megu, in combinatie met Luber van Chemical Guys. dit is eigenlijk geen ideale clay, maar het doet z'n ding op een niet erg vervuilde wagen.
    daarna de lak proper maken met Gyeon Q2 MOHS prep , deze verwijderd oude waxlagen enzo.
    dan Chemical Guys v34 , daarna v36 en eventueel v38.
    dan alles sealen met Chemical Guys Jetseal en 1 a 2 lagen wax erop :-)
    hiermee ben je wel efkes bezig , maar het resultaat mag er zijn :D


    bedankt! en ja ik hoor sommige zeggen, dat je er snel 2 dagen bij bezig bent :)
    STEFMARIS
    B16 Poster
     
    Berichten: 355
    Geregistreerd: do 10 jan 2013, 18:51
    Woonplaats: Bekkevoort
    my honda: Honda Crx Del Sol
    Advertenties:

    Re: polijsten van auto

    Berichtdoor psykotic » ma 16 dec 2013, 23:03

    past daarmee op eh, u vernislaag is ongeveer 5 micron.
    me een goei polijstbeurt gaat daar 2-3 micron af.
    Dus kunde het plaatje al volgen?
    En nooit doen in volle zon :)
    "Pure adrenaline attached to a license plate"
    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    psykotic
    D15 Poster
     
    Berichten: 106
    Geregistreerd: zo 24 nov 2013, 14:08
    Woonplaats: Putte
    my honda: DC2
    Advertenties:

    Re: polijsten van auto

    Berichtdoor STEFMARIS » ma 16 dec 2013, 23:17

    psykotic schreef:past daarmee op eh, u vernislaag is ongeveer 5 micron.
    me een goei polijstbeurt gaat daar 2-3 micron af.
    Dus kunde het plaatje al volgen?
    En nooit doen in volle zon :)


    zelfs met de hand? dacht dat het geen kwaad kon?
    STEFMARIS
    B16 Poster
     
    Berichten: 355
    Geregistreerd: do 10 jan 2013, 18:51
    Woonplaats: Bekkevoort
    my honda: Honda Crx Del Sol
    Advertenties:

    Re: polijsten van auto

    Berichtdoor psykotic » ma 16 dec 2013, 23:50

    best met de hand, das minder dodelijk dan e machien.
    ma me een machien is het resultaat dan weer beter.
    Kzou da max 1 keer doen, als het de originele oude lak is.
    anders kan het goe zijn da ge door uwe vernis zit ;)
    Iedereen doet da maar, ma weinigen denken erbij na da ge uwe lak wel extreem verzwakt.
    Ge schuurt er gewoon de bovenste laag af, das het principe.
    Enige goeie raad die ik u kan geven is als ge em zoekt te herspuiten.
    Zeg dan tegen de spuiter dat hij eerst een laag vernis spuit, die polijst, nog een laag vernis en terug polijsten.
    Dan zit uwe diepe glans onder die 2de vernislaag, en als ge uwe auto kuist blijft die blinken als een spiegel, jaren op een stuk ;)
    "Pure adrenaline attached to a license plate"
    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    psykotic
    D15 Poster
     
    Berichten: 106
    Geregistreerd: zo 24 nov 2013, 14:08
    Woonplaats: Putte
    my honda: DC2
    Advertenties:

    Re: polijsten van auto

    Berichtdoor driver.tim » di 17 dec 2013, 07:01

    kdenk da ge er naast zit psykotic

    het heeft geen enkele nut uw auto te polijsten om die dan terug te vernissen, das gewoon verloren werk
    en je kan wel meer dan 1 keer polieren hoor zelfs schuren en polieren, maar je moet natuurlijk wel weten wat je aan het doen bent ;)
    driver.tim
    K20 Poster
     
    Berichten: 838
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 19:55
    Woonplaats: in de bosse
    my honda: ejnine :D
    Advertenties:

    Re: polijsten van auto

    Berichtdoor type-Rman » di 17 dec 2013, 08:55

    Eerst polijsten en dan vernis erop, wil ik zien gebeuren :geeuw:
    Avatar gebruiker
    type-Rman
    D15 Poster
     
    Berichten: 130
    Geregistreerd: zo 06 mei 2012, 17:10
    my honda: nsx
    Advertenties:

    Re: polijsten van auto

    Berichtdoor STEFMARIS » di 17 dec 2013, 09:19

    bedankt voor de informatie, ik zou het gewoon eerst eens bij de hand proberen omdat ik het nog niet gedaan heb, mijn vader heeft het vroeger wel al gedaan in de garage maar dit is al zeer lang geleden, het resultaat met de hand zal wel niet zo goed zijn als bij het machien, maar liever iets minder bling bling dan men lak helemaal kapot :)
    STEFMARIS
    B16 Poster
     
    Berichten: 355
    Geregistreerd: do 10 jan 2013, 18:51
    Woonplaats: Bekkevoort
    my honda: Honda Crx Del Sol
    Advertenties:

    Re: polijsten van auto

    Berichtdoor wikkes » di 17 dec 2013, 19:21

    polieren en dan vernissen gaat 9/10 visogen geven.
    diepere glans krijgt men het het opbouwen van lagen.
    u wagen is zwart dus die gaat zowizoo al een positiefer resultaat hebben dan bv zilver.
    clayen en achteraf met de hand polieren als je het niet met maschiene wilt doen .
    let er wel op op zwart ga je sneller de vegen zien . ik zou er met een noppen pad op het machniene overgaan met bv megu polier middel . super ervaring mee en blingt als een spiegel
    wikkes
    K20 Poster
     
    Berichten: 866
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 21:49
    Woonplaats: scherpenheuvel
    my honda: civic ep3
    Advertenties:

    Re: polijsten van auto

    Berichtdoor STEFMARIS » wo 18 dec 2013, 11:09

    wikkes schreef:polieren en dan vernissen gaat 9/10 visogen geven.
    diepere glans krijgt men het het opbouwen van lagen.
    u wagen is zwart dus die gaat zowizoo al een positiefer resultaat hebben dan bv zilver.
    clayen en achteraf met de hand polieren als je het niet met maschiene wilt doen .
    let er wel op op zwart ga je sneller de vegen zien . ik zou er met een noppen pad op het machniene overgaan met bv megu polier middel . super ervaring mee en blingt als een spiegel


    okee thanx!
    STEFMARIS
    B16 Poster
     
    Berichten: 355
    Geregistreerd: do 10 jan 2013, 18:51
    Woonplaats: Bekkevoort
    my honda: Honda Crx Del Sol
    Advertenties:

    Re: polijsten van auto

    Berichtdoor HondaNickx » zo 29 dec 2013, 18:48

    Haalt u een DAP (dual action polisher) machineke das veel makkelijker voor beginners .
    Met een gewoon polier machine doet ge veel rapper kwaad als goed tenzij dat ge veel ervaring hiermee hebt.

    Bij polijstmachines die alleen roteren (rotary’s), is er altijd kans op hologrammen, machinesporen, brandplekken en andere lakschade. Doordat de DAP500 ook excentrisch beweegt, is die kans nu minimaal. Dat maakt de DAP500 geschikt voor elke gebruiker. Van enthousiaste detailer tot iemand zonder enige ervaring! Bij de DAP500 krijg je een uitgebreide, Nederlandse handleiding.

    http://www.dap500.nl/Index.aspx

    Bij Carclean.nl kunt ge zelfs een gans pakket kopen DAP500 met schuurpads en poliermiddel erbij.
    HondaNickx
    H23 Poster
     
    Berichten: 783
    Geregistreerd: do 25 maart 2010, 01:58
    my honda: Civic EJ9
    Advertenties:

    Re: polijsten van auto

    Berichtdoor Duf » za 04 jan 2014, 17:11

    Eerst en vooral om een misverstand uit deze topic te halen, namelijk de lakdikte.

    Doorgaans is de complete lakdikte op een wagen 90-150 micrometer, en dus geen 5 "micron" zoals eerder vermeld.
    Let echter wel dat deze 90-150 micrometer de volledige dikte van alle aanwezige lagen op de wagen is, inclusief grond- en kleurlagen.

    De bovenste "vernis" laag (clearcoat) is goed voor 20-35% van de totale dikte,
    wat er voor zorgt dat die clearcoat gemiddeld 20-40 micrometer is bij de meeste wagens.

    Echter kan kan dit maar op 1 manier gecontroleerd worden en dat is door middel van een lakdikte meter die een onderscheid
    kan maken tussen de aanwezige lagen.

    Om op de vraag van de topicstarter te antwoorden. Kleine krasjes of waskrassen kunnen inderdaad relatief eenvoudig verwijderd worden,
    en zeker bij de meeste honda's gezien dit zachtere lak is dan bv duitse wagens met keramische lakken.

    Vooraleer je aan dergelijke behandeling wil starten, zijn enkele zaken noodzakelijk:
    - voldoende tijd, ga je niet overhaasten
    - geduld, en de wil om te leren gedurende het proces!

    Een wagen polieren en dus krassen verwijderen start steeds met een effectief propere wagen.
    Eerst en vooral moet deze dus grondig gewassen worden, aangeraden is dit met de 2 (of 3) emmer methode.
    Waarbij er enerzijds een Was emmer is (deze bevat de correcte mix van water en shampoo) en anderzijds een spoel emmer (deze bevat enkel water)
    Was daarbij de wagen steeds van boven tot onder, startend met het dak. Daarna de voor, achter en zijruiten.
    Daarna kan je overgaan tot het wassen van de motorkap, en de bovenste helft van de deuren. (links en rechts!)
    Vervolgens is de kofferklep aan de beurt gevold door de onderste delen van de wagen (voor- en achter bumper en de onderste helft van de deuren)
    Daarna kan je de wagen veilig afdrogen met een Mf droogdoek. Deze zal ervoor zorgen dat de wagen gemakkelijk streeploos kan gereinigd worden.

    De wagen is nu wel gewassen en vrij van de meeste vervuiling, toch is de wagen daarom niet effectief "proper"
    Dit kan je snel controleren door even met de achterkant van je hand over de lak te voelen.
    Voelt dit als schurend aan en maakt dit ook een schurend geluid?

    Dan is het zeker aangeraden om de wagen te clayen, om alle aanwezige vervuiling te verwijderen.
    In clay bestaan verschillende gradaties gaande van zacht, mild tot grof.

    Afgaande van de vervuiling kan de correcte clay gekozen worden,
    maar in de meeste gevallen wordt een milde clay ingezet, omdat deze de aanwezige vervuiling snel kan verwijderen
    zonder marring te veroorzaken.

    Hier kan ook dezelfde methode gehanteerd worden zoals bij het wassen,
    en werk steeds van boven tot onder. Deurpanelen kunnen nu wel in 1 keer geclayed worden ipv 2x zoals bij het wassen.
    Denk er ook aan om de clay regelmatig te kneden, zo zal de clay de vervuiling beter opnemen.
    En is de kans op krassen veel kleiner.
    Werk daarbij steeds op een oppervlak dat ongeveer 40x40cm is.
    En neem na het clayen onmiddellijk de resten af met een microvezel doek.

    Eens de wagen volledig geclayed is, kan dan overgegaan worden tot het polieren van de wagen.
    Handmatig polieren raadt ik eerder af omdat de arbeid niet opweegt tegen het eindresultaat,
    en dit dus weinig zal uitmaken om een effectief resultaat te bekomen.

    Er kan inderdaad met een DAP500/ no swirls DA polisher gewerkt worden, dit is een dual action machine,
    wat de eigenschap heeft dat er lakcorrectie vrij eenvoudig kan uitgevoerd worden,
    zonder dat de laklaag effectief beschadigd wordt.

    Hou er ook rekening mee dat elke wagen anders is, anders reageert en andere noden heeft aangaande de lakcorrectie.
    Om een lakcorrectie correct uit te voeren is het aangewezen om telkens een test-spot te maken.
    Dit is wederom een stuk van 40x40cm waar je steeds start met de lichtste combinatie.
    en je telkens het resultaat controleert of dit het gewenste resultaat geeft.
    Is het resultaat nog niet naar wens? Probeer dan een iets zwaardere combinatie door bv een andere pad of poliermiddel te hanteren.
    Zodra het resultaat naar wens is, kan deze combinatie gebruikt worden voor de complete wagen.
    Indien alle delen uit dezelfde grondstof bestaan, want ook hier varieert het corrigeren en polieren van een laklaag.
    Daarna is het steeds aangewezen om de lichtste combinatie nog eens te herhalen op de complete wagen,
    om een correcte en fijne finish te verkrijgen welke de hoogste glans zal opleveren.

    Na het corrigeren kan een glaze (lakvoeding) aangebracht worden, alsook een langdurige bescherming (sealant)
    of een wax. dit zal ervoor zorgen dat het behaalde resultaat kan bewaard worden en de wagen in de toekomst veilig kan gewassen worden.
    (hou er wel rekening mee dat de aanwezige beschermlaag regelmatig moet vernieuwd worden.

    Een lijstje met de benodigde producten kan als volgt zijn:

    - Chemical Guys Mr Pink Shampoo
    - Chemcial Guys Super Luxurious Washmitt
    - Chemical Guys Fatty Angry Drying Towel
    - Chemical Guys Grey Clay
    - Chemical Guys Luber
    - No Swirls 500w dual action polisher
    - Chemical Guys V34 compound
    - Chemical Guys V36 polish
    - Chemical Guys V38 final polish
    - Chemical Guys Hex logic orange compounding pad
    - Chemical Guys Hex Logic Green heavy polishing pad
    - Chemical Guys hex logic blue light polishing pad

    optioneel maar aangeraden:
    - chemical guys black light (glaze)
    - chemical guys jetseal (sealant)
    - chemical guys hex logic black ultra light pad
    - chemical guys hex logic red wax pad
    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    Duf
    D16 Poster
     
    Berichten: 170
    Geregistreerd: wo 31 maart 2010, 06:10
    Woonplaats: Heule
    my honda: EM2
    Advertenties:

    Re: polijsten van auto

    Berichtdoor STEFMARIS » za 04 jan 2014, 17:41

    Duf schreef:Eerst en vooral om een misverstand uit deze topic te halen, namelijk de lakdikte.

    Doorgaans is de complete lakdikte op een wagen 90-150 micrometer, en dus geen 5 "micron" zoals eerder vermeld.
    Let echter wel dat deze 90-150 micrometer de volledige dikte van alle aanwezige lagen op de wagen is, inclusief grond- en kleurlagen.

    De bovenste "vernis" laag (clearcoat) is goed voor 20-35% van de totale dikte,
    wat er voor zorgt dat die clearcoat gemiddeld 20-40 micrometer is bij de meeste wagens.

    Echter kan kan dit maar op 1 manier gecontroleerd worden en dat is door middel van een lakdikte meter die een onderscheid
    kan maken tussen de aanwezige lagen.

    Om op de vraag van de topicstarter te antwoorden. Kleine krasjes of waskrassen kunnen inderdaad relatief eenvoudig verwijderd worden,
    en zeker bij de meeste honda's gezien dit zachtere lak is dan bv duitse wagens met keramische lakken.

    Vooraleer je aan dergelijke behandeling wil starten, zijn enkele zaken noodzakelijk:
    - voldoende tijd, ga je niet overhaasten
    - geduld, en de wil om te leren gedurende het proces!

    Een wagen polieren en dus krassen verwijderen start steeds met een effectief propere wagen.
    Eerst en vooral moet deze dus grondig gewassen worden, aangeraden is dit met de 2 (of 3) emmer methode.
    Waarbij er enerzijds een Was emmer is (deze bevat de correcte mix van water en shampoo) en anderzijds een spoel emmer (deze bevat enkel water)
    Was daarbij de wagen steeds van boven tot onder, startend met het dak. Daarna de voor, achter en zijruiten.
    Daarna kan je overgaan tot het wassen van de motorkap, en de bovenste helft van de deuren. (links en rechts!)
    Vervolgens is de kofferklep aan de beurt gevold door de onderste delen van de wagen (voor- en achter bumper en de onderste helft van de deuren)
    Daarna kan je de wagen veilig afdrogen met een Mf droogdoek. Deze zal ervoor zorgen dat de wagen gemakkelijk streeploos kan gereinigd worden.

    De wagen is nu wel gewassen en vrij van de meeste vervuiling, toch is de wagen daarom niet effectief "proper"
    Dit kan je snel controleren door even met de achterkant van je hand over de lak te voelen.
    Voelt dit als schurend aan en maakt dit ook een schurend geluid?

    Dan is het zeker aangeraden om de wagen te clayen, om alle aanwezige vervuiling te verwijderen.
    In clay bestaan verschillende gradaties gaande van zacht, mild tot grof.

    Afgaande van de vervuiling kan de correcte clay gekozen worden,
    maar in de meeste gevallen wordt een milde clay ingezet, omdat deze de aanwezige vervuiling snel kan verwijderen
    zonder marring te veroorzaken.

    Hier kan ook dezelfde methode gehanteerd worden zoals bij het wassen,
    en werk steeds van boven tot onder. Deurpanelen kunnen nu wel in 1 keer geclayed worden ipv 2x zoals bij het wassen.
    Denk er ook aan om de clay regelmatig te kneden, zo zal de clay de vervuiling beter opnemen.
    En is de kans op krassen veel kleiner.
    Werk daarbij steeds op een oppervlak dat ongeveer 40x40cm is.
    En neem na het clayen onmiddellijk de resten af met een microvezel doek.

    Eens de wagen volledig geclayed is, kan dan overgegaan worden tot het polieren van de wagen.
    Handmatig polieren raadt ik eerder af omdat de arbeid niet opweegt tegen het eindresultaat,
    en dit dus weinig zal uitmaken om een effectief resultaat te bekomen.

    Er kan inderdaad met een DAP500/ no swirls DA polisher gewerkt worden, dit is een dual action machine,
    wat de eigenschap heeft dat er lakcorrectie vrij eenvoudig kan uitgevoerd worden,
    zonder dat de laklaag effectief beschadigd wordt.

    Hou er ook rekening mee dat elke wagen anders is, anders reageert en andere noden heeft aangaande de lakcorrectie.
    Om een lakcorrectie correct uit te voeren is het aangewezen om telkens een test-spot te maken.
    Dit is wederom een stuk van 40x40cm waar je steeds start met de lichtste combinatie.
    en je telkens het resultaat controleert of dit het gewenste resultaat geeft.
    Is het resultaat nog niet naar wens? Probeer dan een iets zwaardere combinatie door bv een andere pad of poliermiddel te hanteren.
    Zodra het resultaat naar wens is, kan deze combinatie gebruikt worden voor de complete wagen.
    Indien alle delen uit dezelfde grondstof bestaan, want ook hier varieert het corrigeren en polieren van een laklaag.
    Daarna is het steeds aangewezen om de lichtste combinatie nog eens te herhalen op de complete wagen,
    om een correcte en fijne finish te verkrijgen welke de hoogste glans zal opleveren.

    Na het corrigeren kan een glaze (lakvoeding) aangebracht worden, alsook een langdurige bescherming (sealant)
    of een wax. dit zal ervoor zorgen dat het behaalde resultaat kan bewaard worden en de wagen in de toekomst veilig kan gewassen worden.
    (hou er wel rekening mee dat de aanwezige beschermlaag regelmatig moet vernieuwd worden.

    Een lijstje met de benodigde producten kan als volgt zijn:

    - Chemical Guys Mr Pink Shampoo
    - Chemcial Guys Super Luxurious Washmitt
    - Chemical Guys Fatty Angry Drying Towel
    - Chemical Guys Grey Clay
    - Chemical Guys Luber
    - No Swirls 500w dual action polisher
    - Chemical Guys V34 compound
    - Chemical Guys V36 polish
    - Chemical Guys V38 final polish
    - Chemical Guys Hex logic orange compounding pad
    - Chemical Guys Hex Logic Green heavy polishing pad
    - Chemical Guys hex logic blue light polishing pad

    optioneel maar aangeraden:
    - chemical guys black light (glaze)
    - chemical guys jetseal (sealant)
    - chemical guys hex logic black ultra light pad
    - chemical guys hex logic red wax pad


    bedankt voor deze informatie! hier ben ik zeker en vast veel mee! Ben ondertussen al wel begonnen, maar heb nog niet veel kunnen doen wegens tijdsgebrek dus deze info zal zeker en vast van pas komen!
    STEFMARIS
    B16 Poster
     
    Berichten: 355
    Geregistreerd: do 10 jan 2013, 18:51
    Woonplaats: Bekkevoort
    my honda: Honda Crx Del Sol
    Advertenties:

    Re: polijsten van auto

    Berichtdoor Duf » za 04 jan 2014, 19:57

    STEFMARIS schreef:
    bedankt voor deze informatie! hier ben ik zeker en vast veel mee! Ben ondertussen al wel begonnen, maar heb nog niet veel kunnen doen wegens tijdsgebrek dus deze info zal zeker en vast van pas komen!


    Indien je nog vragen of specifieke producten nodig hebt, aarzel zeker niet op mij te contacteren! ;)
    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    Duf
    D16 Poster
     
    Berichten: 170
    Geregistreerd: wo 31 maart 2010, 06:10
    Woonplaats: Heule
    my honda: EM2
    Advertenties:

    Volgende

    Keer terug naar Exterieur

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten