polijsten van auto

Re: polijsten van auto

Berichtdoor psykotic » di 07 jan 2014, 23:05

thx Mr expert voor de info.
Ik moet toegeven dat veel wat ik hier gezegd heb zoals die lakdikte op dingen die mij zelf maar verteld zijn.
Ma ik wou gewoon ff duidelijk maken als je nog nooit gepolijst hebt, begint op poreuze lak van 15-20jaar oud, en je dan begint als een gek te duwen op je polijstmachine zoals zovelen, het wel eens slecht kan aflopen.
Veel mensen denken niet na dat polijsten eigenlijk gewoon een deel van je laklaag wegschuren is.
Nog 1 vraag, klopt het ook dat je nooit mag polieren in volle zon? hebben ze toen tegen mij ook gezegd van zeker nooit te doen.
Maar nu hebben we allemaal weer wa bijgeleerd se :D
"Pure adrenaline attached to a license plate"
Afbeelding
Avatar gebruiker
psykotic
D15 Poster
 
Berichten: 106
Geregistreerd: zo 24 nov 2013, 14:08
Woonplaats: Putte
my honda: DC2
Advertenties:



  • Re: polijsten van auto

    Berichtdoor Duf » wo 08 jan 2014, 09:04

    psykotic schreef:thx Mr expert voor de info.
    Ik moet toegeven dat veel wat ik hier gezegd heb zoals die lakdikte op dingen die mij zelf maar verteld zijn.
    Ma ik wou gewoon ff duidelijk maken als je nog nooit gepolijst hebt, begint op poreuze lak van 15-20jaar oud, en je dan begint als een gek te duwen op je polijstmachine zoals zovelen, het wel eens slecht kan aflopen.
    Veel mensen denken niet na dat polijsten eigenlijk gewoon een deel van je laklaag wegschuren is.
    Nog 1 vraag, klopt het ook dat je nooit mag polieren in volle zon? hebben ze toen tegen mij ook gezegd van zeker nooit te doen.
    Maar nu hebben we allemaal weer wa bijgeleerd se :D


    Polieren/polijsten van een laklaag wordt door de meeste mensen als "een zondag-namiddag werkje" aanzien.
    Maar indien je het correct wil doen komt er inderdaad wel wat meer bij kijken.

    Indien je dit nog nooit gedaan hebt, is dit zeker niet evident, gezien je het verschil enkel kan meten met een lakdiktemeter,
    wat de meeste mensen dus niet hebben. (gezien de kostprijs).
    Extreem druk zetten op de machine is inderdaad geen goede methode, en zal ook de machine en pads snel beschadigen,
    en natuurlijk ook de laklaag kan hier ernstige schade van ondervinden.

    Wanneer een laklaag gepolierd wordt neem je inderdaad een deel van het oppervlak af,
    hoe licht de combinatie ook is, je oefent frictie uit op het oppervlak wat voor lakafname zorgt.
    Dat is naast herlakken dan ook de enige methode om lakdefecten uit de toplaag van de vernis te halen
    door er een fijn laagje af te halen zodat het oppervlak terug egaal is.

    Er wordt inderdaad afgeraden om in de zon te polieren ( dat geldt ook voor wassen, waxen,...)
    Dit omdat je ten eerste sterk kan verblind raken door de weerkaatsing in het oppervlak,
    ook de temperatuur van het oppervlak zal veel te hoog liggen, wat de kans op paint-burning (verbranden van de laklaag)
    kan vergroten. Alsook zal het polierproduct/pasta veel te snel gaan uitdrogen wat het product onwerkbaar zal maken.

    Er zijn natuurlijk uitzonderingen en er zijn producten die beter verwerken in de buitenlicht (onder de zon),
    maar die komen niet zo vaak voor ;)
    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    Duf
    D16 Poster
     
    Berichten: 170
    Geregistreerd: wo 31 maart 2010, 06:10
    Woonplaats: Heule
    my honda: EM2
    Advertenties:

    Vorige

    Keer terug naar Exterieur

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten